Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

håper på svar fra noen andre som har opplevd MA her inne. Jeg hadde en MA i desember og legen sa jeg kunne prøve igjen allerede etter første mens. Jeg antok at det var fordi jeg rett og slett ikke ville få eggløsning tilbake før etter første mens. I forgårs kjente jeg stikninger langs eggstokk, men koblet det ikke med eggløsning fordi jeg har gått og ventet på mens. I går ettermiddag hadde jeg slim og først slo tanken på eggløsning meg. Mer EL-slim i dag, så nå er jeg ganske sikker.

Spørsmål: Etter at jeg skjønte at jeg har eggløsning på gang, sjekket jeg på nettet og ser at flere har blitt gravide uten å få mens tilbake etter SA/MA. De forteller ulikt om hvor lenge legene har bedt dem vente med å forsøke igjen. Det er også ulik oppfattelse av hvorfor vi bør vente. Noen sier legene sier det av medisinske grunner, andre fordi legene antar at vi trenger å komme oss psykisk. Er det noen av dere her inne som har snakket med donorleger om dette? Hva sier de i så fall?

Vi som prøver å få donorbarn har jo færre muligheter hver måned enn de med fast sædkilde og jeg vil gjerne benytte meg av alle sjanser jeg har. Har ikke psykiske problemer etter MAen på noen måte, lider mer av sterk fremskreden utålmodighet ; )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du har sett på nettet, de lærdes strides veldig!

Jeg har hatt en SA og en MA, etter SA første gang, fikk jeg beskjed om å vente over en menstruasjon. Jeg fikk mensen etter ca 5 uker.

Jeg hadde el dagen etter jeg var på en av kontrollene ca 14 dager etter SA'en - faktaisk 4 egg klare så legen. Så ja, du kan ha el før du får mensen igjen.

Jeg reiste til DK og ble gravid igjen på første forsøk, men dette ente dessverre i en MA i uke 8. Jeg fikk da vite på sykehuset at det var heller regelen enn unntaket abortere to ganger på rad, men tre ganger etter hverandre skjer nesten aldri.

Jeg fikk beskjed om å vente 2-3 mnd neste gang jeg skulle forsøke igjen.

Jeg spurte da om grunnen til at det er så vanlig å abortere to ganger etter hverandre, og den siste aborten min kunne skylles at jeg ikke hadde ventet lenge nok, at jeg burde ventet 2-3 mnd. Men det kunne ikke legene svare på, men alle var enige om at jeg burde vente en stund.

Jeg ventet 3-4 mnd. og ble gravid igjen – og nå går det endelig bra og jeg er snart 5 mnd på vei.

Venninnen min aborterte nå for andre gang, etter å ha ventet lenge med å bli gravid etter en sa. Hun fikk også beskjed om å vente 2-3 mnd nå også. – Så ingen regel uten unntak..

Har en annen venninne som er doktor i gyn. Hun sier at er man 35 år er det kun 12 % av eggene som er bra nok til å bli ett perfekt barn. Dvs. vi må prøve ganske mange egg før vi klarer å ”legge gull-egget”, hun har abortert 4 ganger etter hverandre, og den 5 gangen gikk alt bra, og hun venter et perfekt barn til våren.

Regner med at du ikke ble det dugg klokere, beklager – får som du ser på nettet er det mange som blir gravide igjen med en gang, hvor det går bra også…

Som du ser er/var jeg like rådvill som deg på området, og jeg synes det er merkelig at de ikke kan svare noe konkret.

Jeg hadde nok kjørt på med en gang til ved neste el, de fleste gangene så går det bra!

Uansett hva du velger – lykke til!

Skrevet

Takk for raskt og grundig svar.

Jeg må vel bare innse at legene er ulike i meningene sine og at vi er ulike i kroppene våre. Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med kroppen min, den sa fra til meg om at noe var galt da jeg ble gravid sist og den fikk meg til å skjønne at det var eggløsning på gang nå selv om jeg ikke ante at det gikk an en gang før jeg hadde fått mensen igjen : )

Jeg tok testen og den viste eggløsning, så imorgen drar jeg nedover igjen. Er veldig overrasket akkurat nå - og veldig glad for muligheten! Hadde jo sett for meg at jeg måtte vente til uti februar tidligst. Jeg konkluderte med at jeg i alle fall har større sjanse for å bli gravid - og lykkes - om jeg reiser enn om jeg ikke reiser, he-he.

Skrevet

Når man har mistet, og blir gravid rett etter ved neste el så øker sjangsene for å få tvillinger. Pga det som regel løsner flere egg enn ved vanlig el. Ønsker deg lykke til :-) og måtte 2009 være ditt år.

Skrevet

Da jeg aborterte sa både legen min og legen på Ullevål at det ikke var noen grunn til å vente. Eneste grunn ville være at det kunne være vanskelig å fange opp eggløsningen .

Det har jo du gjort så da holder jeg med deg i at det bare er å reise :o)

Skrevet

Bumpi de bump, så herlig at du reiser nedover igjen da! Lykke, lykke til! :) :) Nei, jeg støtter meg til innlegg før her, det er jammen ikke godt å vite hva som er riktig og best etter en abort. Jeg hadde selv en MA i november. Blødde av og på i flere uker. Etter fem uker fikk jeg litt mer blødning, men ikke i nærheten av vanlig mensen. Likevel - jeg var utålmodig - og jeg har PCO og brukte Pergotime første gang da jeg ble gravid, så jeg bare begynte igjen. Hadde to modne egg og reiste lille Julaften. Jeg ble ikke gravid denne gangen, og nå på mandag fikk jeg århundrets sterkeste mens. De sa på Ullevål at den første mensen etter en MA ofte er skikkelig sterk, og jeg konkluderer derfor meg at kroppen ikke helt var i lage før jeg nå har unnagjort denne. Nå er det UL på torsdag og forhåpentlig raskt Nordica igjen etter det :) Jeg krysser fingrene for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...