Gå til innhold

Alenemorstønader og samboer med venninne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det om en alenemor flytter sammen med en venninne da, mtp å miste stønader? For hva nav vet kan jo disse være kjærester?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg lurt på også...

Skrevet

De må vel bare stole på informasjonen alenemoren gir da.

Kan jo ikke akkurat finne ut det.

Skrevet

De kan jo det, men men så lenge de ikke er samboere spiller det nok ingen rolle for NAV (og selv om de er samboere spiller det uansett ingen rolle det første året eller noe i den duren).

Skrevet

jeg har satt meg meget godt inn i dette...

Alenemor mister kun stønadene hvis hun får ett "ekteskapelig forhold"

Du kan derfor bo sammen med både venner og venninner til og med ukjente men du har ikke lov til a være "samboer" eller gift....

det er vanskelig å definere ekteskapelige forhold dersom man bor sammen med en av det motsatte kjønn uten å være samboer... da må man sette opp husleieavtaler osv...

får man felles barn har man ett ekteskapslignende forhold og mister alle godene...

(det vet jeg som ergrer meg noe over det, da økonomien ikke endrer seg i takt med hvem man har sex med)

Skrevet

Jupp, jeg kjenner et par som har bodd sånn i ti år nå. Han leier liksom hybel, de har leiekontrakt og full pakke, men er jo kjærester også. Men så lenge han har alle tingene sine på sitt rom og egen seng der kan de ikke tas for det, for det er ikke ekteskapelig nok (NAV var faktisk hos dem og sjekket).

Skrevet

det var jo det jeg mente.... men når man får felles barn mister man støtten... Jeg har selv erfart det...

Vi delte bolig (og var selvfølgelig kjærester men oppga ikke det) når vi fikk felles barn mistet jeg all økonomisk støtte jeg hadde som aleneforsørger... med begrunnelsen at jeg hadde etter vårt felles barn ble født det de kalte for ett ekteskapslignende forhold...

samboeren fikk dog ingen skattelettelser (jeg var uten arbeid) som han kunne fått om vi faktisk inngikk ekteskap....

Skrevet

Ja, det er mye snodig med reglene. Om din kjære hadde flyttet inn i nabohuset i stedet hadde du fremdeles mottatt støtte selv om dere var sammen hver kveld *rart*.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...