Klar for nr 2 Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Hei! Var på UL i går og der viste det seg at jenta har rompa/ beina ned. Er i dag 32 uker på vei, så hun kan jo fortsatt snu seg. Har et par spm; - Vet dere hvor vanlig det er at babyen snur seg når man har kommet ca så langt som meg? Synes det virker som hun tar veldig mye plass inni magen! - Og hvis det viser seg at hun ikke snur seg, når begynnte de å sjekke hos dere om bekkenet deres var stort nok? Legen i går sa at jeg ville få røntgen i uke 38 for å sjekke bekkenet- men er ikke dette i seneste laget da?! Kjenner jeg må begynne å forberede meg nå mentalt på at det kan bli seteleie, ikke noen drømmesituasjon men vil gjerne føde vaginalt..
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Hei, fortsatt inne her av og til selv om jeg fødte i november. Baby min hadde rompa/beina ned fra ca uke 31. Han snudde seg aldri. Fødte m beina først. Vi startet vel å forberede setefødsel ca fra uke 38. Dvs at jeg fikk oppfølging 1-2 ganger i uka m UL for å følge babyens leie og estimere størrelse. Samt at vi tok røntgen av bekken. Ville som deg veldig gjerne føde vaginalt, ikke ta ks. Kom igang av meg selv 4 dager over termin, og har en velskapt og flott gutt:) Lykke til, fortsatt mye tid for at din baby kan snu seg, så krysser fingra. Hvis ikke går det helt fint å føde i seteleie også. Mye tryggere sånnsett egentlig fordi det er både fødselsleger tilstede i tillegg til jordmødre og barnepleier, og barneleger parat ute på gangen for å ta over når baby er født!!
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Glemte å legge til: Grunnen til at det ikke forberedes til setefødsel før uke 38 er at det er lite trolig at baby snur seg etter dette pga plassen.. Med andre ord, før uke 38 er det fortsatt håp:)
passilurken Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 jeg fikk beskjed på svangerskapskurset at dersom babyen ikke har snudd seg til uke 37 så forsøker man å snu. dersom det ikke går blir det ultralyd og greier. her ligger småen fremdeles i sete og har gjort det siden uke 13 da jeg var på ul første gang. så jeg regner med det blir snuing snart! er i uke 35. min trøst er at jm sier at sus er best i landet på setefødsler:) en liten, liten trøst i alle fall:) ellers har jm sagt at dersom babyen er over 4 kg blir det ks uansett. men er babyen normal og bekkenet stort nok, er det ingen problemer med setefødsel. da får man visstnok uansett epidural. en jm er med helt til rumpa er ute og så overtar en lege i den siste fasen, rett og slett fordi da er det en spesiell teknikk for å få ut babyen + at det må skje på tid. dessuten skulle man visst få veldig god info ang dette på sykehuset slik at man kan ta et veloverveid valg mellom vanlig fødsel og ks.
Mia77 Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Her var min i sete til uke 35, i uke 36 hadde den snudd seg. Jordmor og sykepleier her sa at erfaringen var at de snudde seg helt frem til termin, eller at de var festa. Legen min sa forøvrig at hun ikke kom til å snu seg til hodeleie i uke 35, men det gjorde hun.
Klar for nr 2 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2009 Takk for svar jenter(: Håper virkelig hun snur seg, men uansett så skal det nok gå bra. Her har hun hele tiden ligget i tverrleie eller med hode ned, så håper hun snur seg i løpet av ukene som kommer. Ble litt overrasket at det er så mange med på fødselen, men da føler man seg nok trygg. Men i tillegg tenker jeg da at det er en del risiko inne i bildet her. Vi får bare se hva tiden viser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå