Gå til innhold

Sympatiserer dere alle med Palestina og Hamas?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Absolutt ikke totalt. Begge sider har en skyld i denne saken, men utover det er saken så komplisert at jeg har valgt å ikke ta noen side. Jeg fokuserer heller på at verden bør prøve å gjøre noe for å få de to partene til enighet, så det blir fred der borte - istedenfor å skrike og hyle om at den ene eller den andre er den stygge ulven. Det finnes alltid to sider i en sak, og jeg tviler på at noen av sidene her bare er snille og greie.

Skrevet

Sympatiserer ikke med noen av dem. Her gjør begge parter feil...

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Må påpeke at selv om jeg ikke sympatiserer spesielt med en side, sympatiserer jeg selvfølgelig med alle som blir drept og skadet, både soldater og sivile - og både israelere og palestinere.

Gjest Buffy A
Skrevet

Jeg støtter derimot alle palestinere som er offer for å være human shields for syke Hamas. Jeg støtter også alle de stakkars Israelerene som har levd i uvisshet for qassemraketter i flere år. Hamas og deres tilhengere derimot håper jeg blir tilintetgjort. Ingen grunn er god nok for deres oppførsel!

Skrevet

Jeg støtter palestinernes krav om å få en egen stat og jeg synes det er søkt at det demokratisk valgte Hamas ikke fikk en sjans til å styre Gaza. Det gjorde at de som før var tilbøyelige til å støtte opp om politiske virkemidler i konflikten vendte seg til den mer militære delen av Hamas som fremstår som mer handlekraftig. Ikke et sjakktrekk akuratt. Men men, Hamas er opplest og vedtatt en terrororganisasjon, så hva kan man annet gjøre enn å fordømme Gazabefolkningen som stemte på dem ...

Bruk av vold er jeg ingen tilhenger av, men jeg synes at Israel som den sterkeste parten også burde ha vært den mest generøse i saken her og i det minste latt være å bruke avstegning av vann og strøm som virkemiddel. Folk har ikke jobb, de ser ingen fremtid, de har knapt mat og vann, er det rart de er sinte og desperate? Ok, israelerne frykter terrorangrep, men de er tross alt en okkupasjonsmakt og da synes jeg det er rart at de mottar så mye sympati i saken.

Gjest Buffy A
Skrevet

Mener du at Israel har vært noe annet enn generøse der de har tatt imot raketter mot sivile mål i så mange år? Ville _Noe_ annet land godtatt det? NEI.

Skrevet

Hamas: Nei.

Palestinernes sak: Ja.

Fordi de lever under okkupasjon, fordi de diskrimineres, fordi Israel er det landet i verden som har valgt å ikke etterkomme flest FN-resolusjoner, fordi de utsettes for stadige brudd på folkeretten, fordi de nektes statsborgerskap, grunnleggende menneskerettigheter og utsikter til et verdig liv.

Skrevet

Vel. Så enkelt er det ikke. Selvfølgelig skal man ikke godta angrep på sivile mål, men å tro at man løser noe som helst med å bombe en hel befolkning sønder og sammen tror jo ikke engang israelerne selv på.

Hamas ble opprettet på 80-tallet, konflikten har eksistert siden slutten av 1800-tallet. Å tro at dersom Hamas blir borte opphører konflikten er naivt og farlig.

Gjest Buffy A
Skrevet

Tror du virkelig Israel har som mål å bombe en hel befolkning sønder og sammen? Det er jo leit at propagandakrigen har fått frem sånne teorier..

Israel har rett til å forsvare seg!!

Skrevet

Både ja og nei, ja fordi jeg er i mot at noen bare kan ta seg til rette og okkupere landområder. Nei fordi jeg er i mot krigs og terrorhandlinger.

Dette er jo ingen ny konflikt, men det ble kanskje verre enn verst da Israel fra 1948-1950 forsynte seg grovt av Palestinske landområder.

Men jeg synes at den krigen har vart i mange nok genrasjoner, og synes snart at det er på tide med varig fred der borte.

Det var kanskje "rolig" i den perioden som Yitzhak Rabin og Yasir Arafat stod på hver sin side.

Men det er så mange fundamentalister på begge sider, så varig fred blir vel bare et vagt ønske??

Skrevet

Palestina er da ikke ensbetydende med Hamas, like lite som israelere er ensbetydende med palestinahat.

Når det er sagt så støtter jeg ikke krigsforbrytelser. Hverken Israel sine eller Hamas sine. Min sympati ligger i hovedsak hos alle de rammede barna. Uansett hvordan du snur og vender på det er barna uskyldige, og de som lider mest

Skrevet

En stat har åpenbart rett til å forsvare seg. Israel har gått lenger enn det.

Skrevet

Det er en forferdelig vanskelig konflikt der det er nesten umulig å avgjøre hvem som burde ha rett til hva, men det som er sikkert er at det finne offre på begge sider.

Selv sympatiserer jeg mest med palestinerene da det er de som har det vanskeligst. Israel er en stormakt både militært og økonomisk i forhold til palestinerene, derfor bør de få mest støtte. Jeg håper noen kan finne en løsning som kan fungere godt for begge parter. Hvis ikke må de bare fortsette å sloss og drepe hverandre. Vi andre må bare håpe at konflikten ikke forplanter seg ut over deres landegrenser, som at USA og de arabiske landene blander seg i krigføringen slik at konflikten kan bli starten på en større krig.

Skrevet

Selvfølgelig er ikke Palestina ensbetydende med Hamas, men nå er det jo tross alt Palestinerne som har valgt Hamas til å styre.

Og selvfølgelig er det de uskyldige vi synes synd på - uansett hvilken "side" de er på.

Skrevet

Joda, men jeg kan likevel sympatisere med palestinerne uten å støtte Hamas. Det er flere som tilsynelatende tror at an støtter Hamas om man sympatiserer med palestinernes sak, sier ikke at du er en av dem HI, og jeg synes den antagelsen vier at man er lite nyansert.

Skrevet

Selvfølgelig har en stat rett til å forsvare seg og Israel har all rett til å reagere på rakettutskytninger ... men for meg virker det som om de bruker dette som en unskyldning for å gjennomføre et hardt angrep for å kue Gazabefolkningen. Egentlig mistenker jeg at de håper flest mulig vil rømme landet eller dø, for det er nok den eneste varige løsningen slik politikken er der nede nå for tiden.

Og hvorfor stoler jeg ikke på Israel når de uttrykker et ønske om å skåne sivile og sivile mål? Jo fordi historien har vist gang på gang at de ikke eier skrupler når det gjelder å drepe sivile. Dessverre.

Skrevet

Nei, jeg sympatiserer ikke med noen av sidene. Kan altfor lite om konflikten til å si at den ene er mer eller mindre skyldig enn den andre.

Skrevet

Jeg støtter palestinerne uten at jeg har særlig mye til overs for religiøse fanatiker enten de kaller seg muslimer eller jøder. Israelerne stemmer på ganske så "ortodokse" jøder, men det blir litt absurd hvis jeg sier at de fortjener å alle bli kalt fundamentalister og ekstremister fordi de ikke klarer å finne noe bedre politisk alternativ. Eller å tro at alle østerrikere er rasister fordi mange stemmer på et parti med rasistiske holdninger?

Skrevet

Det er jeg enig med deg i.

Men på samme måte synes jeg det er rart at man bare som en selvfølgelighet støtter palestinerne uten å tenke på at Hamas er valgt av folket - og har ett mål for øye, og det er å "utrydde" Israel.

Det er jo heller ikke samtlige av Israels befolkning som støtter denne krigen, og man må jo ikke glemme at Hamas har sendt utallige raketter over til Israel. Selv om Israel er "størst", skjønner jeg jo at de heller ikke bare kan godta tap av sivile.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...