Madamina Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Tenkte noen ville dra nytte av dette. Mulig jeg er ekstremt heldig med begge mine barn, men dette har da altså funket veldig bra og vi har aldri slitt med søvnvanene. Da barnet plutselig viste evne til å sove 9 timer i strekk, tenkte jeg at nå må jeg begynne med leggerutiner. Evnen til å sove så lenge (voksensøvn) setter gjerne inn ved 8-14 uker så fremt de får den maten de trenger. Et barn på 3 mnd trenger ca 18 timer søvn i døgnet. Jeg synes mange tar så lett på det at sitt barn kanskje sover 10 timer. De trenger mye søvn for å optimalisere sin utvikling og vekst. Da my vi tilrettelegge for dette. En 2-3 åring trenger ca 13 timer... For at barnet skal sovne godt på kvelden og lenge om natten må dette til: Nok søvn på dagen til rette tider for å unngå overtrøtthet (søvn avler søvn). Nok mat på dagen (så dagen må starte tidlig nok). Man må roe ting ned ved leggetid og hjelpe barnet til selv å finne søvnen. Dersom man tror man får ut 170-200ml per måltid, kan 5 måltid være nok (12-15% av vekta). Sånn ser vår rutine ut: 08:00 våkne + mat lek og kos (barnet ligger en del alene også) 09:30 ca 45 minutter søvn 11:30 Mat 12:30 Søvn 2-3 timer 14:30 mat 17:00 mat + kanskje en dupp for å unngå ovetrøøtthet dersom kort soveøkt på dagen. 19:00 Kveldsstell (noen ganger med bad) og mat + sove for natten Noen anbefaler å ta barnet opp for et måltid ved kl 23. Jeg velger å se hvor lenge han sover. Noen netter sover han 12 timer, andre netter må han ha et måltid en eller annen gang. Jeg lar barnet sove i vognen eller egen seng. Det er slutt på å sovne i lekegrinden, for nå er han så vpken og nysgjerrig. Jeg har ikke brukt skrikemetode på kvelden. Jeg gir masse kos og pupp, men om det blir 2 timer runder med kos og pupp vet jeg han er overtrøtt og lar han finne roen selv. Er til stede. 2--3 minutter gråt og han sovner uten smokk. De kveldene jeg bysser og koser hele tiden, sovner han men våkner så med en gang jeg leggger han fra med. Da blir han bare sint for jeg var da mer til forstyrrelse. Lurt å lese tegnene på når de er trøtte og ikke vente for lenge. Når han ser bort fra blikket mitt, vet jeg at han kanskje trenger en stund for seg selv. Og selvsagt: Rap, tørr bleie, , nok mat , nok kos og kroppskontakt i løpet av dagen, trygghet om at du er der, litt frisk luft på dagen, ikke overstimulans (man kan ikke forvente at barnet finner roen i stua med fullt lys og tv'en på kl 21 om kvelden). Barnet plukker også lett opp din engstelse for at du er redd det iikke kommer til å sovne. Som ved alle alderstrinn: vis at du har ro og tro på at barnet kan. For søvnen må de finne selv ellers gjør man bare seg selv og barnet en bjørnetjeneste. Vel, dette er min erfaring. Jeg har lest mange bøker om emnet og er glad i Gina Ford sine bøker (men med mild skrikemetode der det anbefales). Det skal nevner at mine barn verken har hatt kolikk, kiss eller andre store plager. Flott vektoppgang dessuten.
Isabella12 Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Det høres veldig bra ut, men tror nok også du har vært heldig med barna søvnmessig, Jeg har også fulgt alle gode råd; noen perioder sover han natten gjennom, andre er det veldig urolig. Er derfor veldig ydmyk i forhold til at det ikke funker på alle/eller alltid.
Lillepusen-78 Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Så fint at du deler erfaringene dine :-) Har selv en gutt på 3 mnd, og han har vært veldig lett å ha med å gjøre fra han var nyfødt. Han har sovet godt, spist godt og er stort sett blid og fonøyd. Dermed har det vært enkelt å innføre rutiner for ham også, for han har i stor grad laget disse selv.... Dagene våre er ganske like, men varierer noe utfra når dagen starter. Klokkeslettene varierer dermed noe fra dag til dag. Bare lurer - ammer du? Jeg fullammer.... På sen ettermiddag/kvelden spiser han med 2,5 times mellomrom ganske nøyaktig. Tidligere sov han fra ca 21 til 03/04, men har nå begynt å våkne 00/01 (etter å ha fått mat ca kl 21), og så sover han til ca 7.30. Ville du tolket dette som at han ikke blir mett nok av mm på kvelden, eller er det kanskje en naturlig dreining mot å sove natt.-en gjennom?? Bare lurer... Er litt usikker førstegangs.... :-)
AO3 Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Gutten min vil ha mat hver tredje til fjerde time, også om natten. Han ha vel sovet maks 5,5 timer i strekk et par ganger, bare. Tolv timer i strekk kan jeg vel bare drømme om!! Men egentlig har jeg ikke noe problem med nattammingen, synes det er greit. Jeg synes rådene dine var fine, jeg skal ha dem i bakhodet, selv om vi nok må legge opp helt andre rutiner for oss. Jeg skal prøve å få ham ti å sove i egen seng om kvelden nå, bare det vil være en stor overgang for oss. Takk for at du delte dette!
AO3 Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Jeg må vel legge til at om natten (fram til ca kl 10 om morgenen) sovner han med en gang etter mating, noe han ikke gjør om dagen. Så han har skjønt forskjellen på natt og dag, heldigvis.
Lille-My,75 Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 For et fint innlegg :-) Har barna dine alltid klart å sovne av seg selv? Eller er det noe du har lært dem til? Min lille tulle på 3,5 mnd har fra hun ble født ALDRI klart å finne søvnen selv... og sovne i lekegrinda eller babygymmen er helt utenkelig. Selv med faste rutiner, er vi avhengig av å "mate" henne i søvn eller bysse henne... Har du noen gode tips, tas de i mot med STOR takk :-)
Frøken Freken Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Ser at hverdagen din er påfallende lik min: 07.30 mat, stell, lek 09.00 sove 11.00 mat, stell lek 12.30 sove 14.00 mat, stell, lek 15.45 Sove 17.00 mat, stell, leik (noen ganger en kort lur før kveldsstell) 2000 - mat stell i seng (klokkeslettene er omtrentlige) Hun er 4 måneder gammel, sover i vugga på dagen hjemme, og i egen seng om natta. På besøk legger jeg henne gjerne i bag eller seng på eget rom på dagen. Eneste som ikke stemmer med ditt innlegg er matinntaket, da hun kan spise alt fra 120ml til 200ml. (Ca 12% av vekta i døgnet) Får mme, sover natta igjennom. Vil også tro at variert fettinnhold i morsmelk gjør at det er gaske stor forskjell i hvilken mengde barnet må ha. Er ganske sikker på at jeg har vært svært heldig med snuppelure. Da jeg var på siste kontroll før fødsel sa legen at jeg kunne vente meg et rolig barn, fordi hun har hatt lav puls gjennom hele svangerskapet. (Innenfor normalen,da). Dette mente hun var tegn på at jenta kom til å tåle stress godt. Så langt virker det som legen hadde rett, men det kan selvsagt være tilfeldig. Tror det at jeg legger henne ned med en gang hun virker trøtt bidrar til at hun aldri blir overtrøtt. Har forøvrig venninner som sier de heller vil ha fleksible barn enn rutinepregede barn, og som selv liker å leve i nuet. Hver og en må bestemme dette selv, men jeg tror i allefall min bebbis trives med forutsigbarhet.
Milena Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 Hei. Jeg har ganske like rutiner som dere over her, bortsett fra at vi har han i vuggen i stuen til vi skal legge oss.(22.30) Det har fungert fint, selv om det varierer hvor mye\ når han sover på kveldstid. Han får nattstell + amming i sengen, og så over i kurven vi har mellom oss voksene. (skal over i sprinkel seng en av dagene). Han sovner alltid etter mat og sover da fra 11.00 til ca. 06.00. Gir mat og stell, og vi sover til 08.00-09.00. Vi har stue i annen etg. og soverom i første etg. Ville dere ha anbefalt at han legger seg i egen seng klokken 19.00-20.00??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå