Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes vi har veldig høyt strømforbruk. Vi har ca 4800 kr i strøm hver mnd. Har da spottpris abb. og et hus på ca 130 kvm.

Så jeg lurer på følgende:

Vi har et veldig stort bad med 4 lysrør. Har hørt at om man skrur av og på lysrør mer enn 3 ganger per dag, så er det billigere om man bare lar det stå på hele dagen. Sant eller fakta? Sparer vi strøm om vi slår det av, og så på når vi skal på badet?

Hvor mange grader er det normalt å ha i selve stua? Vi ligger på ca 18-19 grader.

Noen andre strømsparing tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hjelpe meg har dere ikke mere enn 18-19 grader i stua da hadde jeg fryset ihjel hehe her har vi nesten aldri under 22 gr!!!

hva med peis???

bruker dere nesten 60.000 kr i året på strøm det er jammen mye.. vi brukte kr.14608 i fjor og vi lå på rundt 1261 kwh i mnd, men så har vi nytt hus fra 2007 + at vi fyrer med ved i tillegg...vi brukte 15141 kwh i fjor :) huset er på 2 etg og på 135 kvm..

ville tro dere sparte strøm ved å skru av lyse på bade vet ikke helt, men det burde jeg vite siden jeg er gift med en elektriker hehe

Skrevet

Er du sikker på at denne summen er pr. mnd? At ikke det er annenhver mnd? Ellers var det mye ja;) Dere bruker ihvertfall ikke mye på oppvarming, for jeg hadde fryst meg ihjel i stua di;)) Her ligger det somregel på 22 gader++;)

Bruker du oppvaskmaskin, vaskemaskin mye trekker jo det veldig opp, Vår siste strømregning, som skal betales denne mnd, synes vi var høy og den er på 5200,- men den er for 2 mnd. Har et hus omtrent så stort som deres...

Aner ikke med lysrør, men har jo hørt at det er enkelte ting som det ikke lønner seg og slå av og på.

Sjekk med strømleverandøren deres, eller et enøk senter og få sparetips. Sikkert noen tips på nett også. :)

Skrevet

Dersom det er 4800 per mnd er det helt enormt mye.

Huset mitt er trekkfullt, gammelt og stort sett elektrisk oppvarmet og vi bruker ca 30 000 kwh per år, noe som inkl nettleiens variable del utgjør omtrent det samme i kroner.

Min bolig er forøvrig omtrent det dobbelte av din i størrelse.

Det stemmer forøvrig med lysrørene, la de heller stå på.

Andre lys i rom som ikke brukes bør slåes av.

Vi har en høyere temperatur på enkelte rom, andre rom varmer vi enten raskt med vifteovn etter behov eller ikke i det heletatt.

Vifteovn anbefales for rask varming, men ikke for å holde varmt, dersom du ikke har andre fyringsalternativer.

Dersom det stemmer at det er per mnd, så vil jeg anbefale deg å be om en målerkontroll, for det kan være måleren deres er helt på styr. Men det fordrer jo selvfølgelig at du leser av kontinuerlig (annenhver mnd er vel normalen for noen med et slikt forbruk)

For å sjekke måleren kan du også lese av daglig en periode nå, feks en uke og se hvor stort forbruket er. Ta gjerne kontakt med meg igjen, så kan jeg fortelle deg litt mer om hva avlesningene forteller.

(har jobbet med strøm i flere år)

Skrevet

Vi har hus på ca 120 kvm, og de siste to måneder hadde vi brukt 7100 kilowattimer, som beløper seg til ca 2500-3000 kr. 4800 kr i strøm, for EN måned var sinnsykt mye for et relativt lite hus?!

Vi har 20-23 grader i stua overalt bortsett fra soverom, som ligger på ca 17 (litt lavere på vårt soverom, mannen liker å ha det kaldt ;o)

Har peisovn som vi har brukt flittig, men har ikke merket noe stort "søkk" i strømregningene... :o(

Strømsparetips må bli de vanlige:

-slukk alltid lys i rom du ikke oppholder deg i akkurat da

-lukk dører mellom rommene

-hvis du skal lufte, så sett opp alt på vidt gap i noen få minutter, framfor å ha et vindu litt på gløtt hele dagen

-bytt til sparepærer

-bytt til lavere watt i oppholdsrom/innstaller dimmer

Skrevet

7100 kilowatttimer - 2500-300 kr?? Det er uten nettleie?

Forrige regningen vår kom på 7500 kr, da hadde vi et forbruk på ca 7500 kilowatttimer.

Vi synes det er sykt mye. Trodde det i hovedsak var gamlevarmekabler i kjelleren som dro mye strøm. Har byttet ut med panelovner og bruker mindre men fortsatt mye strøm.

Skrevet

Dere burde kanskje få sjekket den strømavleseren deres?

Og dere bør gå over og sjekke om alle vinduer og dører er tette og evt tette med tettelist. Fåes vel kjøpt hos byggvarebutikker hvertfall.

Hvilken oppvarming har dere? Kan det lønne seg å kjøpe en varmepumpe?

Lyspærer?

Gamle hvitevarer som suger strøm?

Fyrer dere for kråka, luft fornuftig:)

Skrevet

Hei igjen,

Ja, vi har 4800 kr kun for desember. Var riktignok en kald mnd til å være her (ca -12 grader), men allikevel.

Vi har gjort det sånn at vi får strømregning hver eneste mnd for å ha litt mer kontroll på det. Synes det er enklere med mange "små" beløp enn færre store.

Vi har varmepumpe, men den har ikke fungert siste to mnd, venter på en del til å reparere den.

Nå fyrer vi slik:

1 oljeovn i stua.

1 panelovn på kjøkken.

1 panelovn på barnet sitt soverom

1 panelovn på bad oppe

1 oljeovn på soverom oppe, denne er kun på svakt om natten

varmekabler i gulv på bad nede

I tillegg så går oppvaskmaskin ca 1 gang om dagen, samme med vaskemaskin og tørketrommel. (Kan bli flere vaskemaskiner og tørketrommel, alt etter som)..

Ellers så er det 3 soverom her som vi ikke bruker, der er det ingen varme. Ingen varme i gang heller.

Ser at det akkurat nå er 20 grader her, men normalt er det rett under det også, og ja det er kaldt, men jeg tør ikke fyre mer.

Vi har aldri vindu stående oppe over lengre tid.

Takk for alle svar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...