Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barn er helt små har de ingen grenser. Vi skifter bleie på dem, vasker dem og koser med dem som vi selv vil. Slik må det være. Etter hvert blir de eldre. Når skal vi begynne å la dem bestemme hva som er greit og hva de ikke har lyst til? Når skal vi begynne å fortelle dem at noen ting ikke er greit uansett hva de selv synes om saken?

For å ta noen eksempler:

"Tar" dere en klem fra 2 åringen selv om hun/han ikke har lyst akkyrat da? Hva med 10 åringen?

Hvor lenge fortsetter dere å vaske ungene nedentil? Kan dere selv gjøre det lengre enn andre?

Forteller dere ungene at de ikke skal godta at noen tar dem på rumpa ol? Og i tilfelle når? Lærer dere ungene at det er "galt" selv om ungene selv faktisk liker det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de sier nei (og det gjorde min i 1 års alderen, nå er han 2) til klem ol synes jeg man må respektere det. Enkelte prøver jo da å gi barnet skyldsfølelse og lignende og de får klar beskjed av meg om at ungen min ikke skal føle seg ansvarlig for de voksnes følelser.

Det er vanskelig å vite hva man skal si til barn om grenser og sånt. Jeg har bevisst ikke sagt noe spesifikt om misbruk og at " da må du si fra til mamma" fordi jeg ikke vil sette i sving fantasien hans slik at han finner på ting.

Vask nedentil gjør han noe selv og noe hjelper jeg til med, fordi jeg synes det er mest viktig å være rein for bæsj. Han skal få gjøre det helt selv når han klarer det skikkelig og det kan ta lang tid.

Jeg håper og tror at mtp misbruk holder det at jeg oppmuntrer han til å si nei når han ikke til klemme og nusse, at jeg og krever at de rundt aksepterer det, ogjeg går ikke inn på noen samtale spesielt om det.

Kanskje når han blir 5-6-7år? ennå har jeg jo kontroll på ham store deler av tiden og håper på åha det enda en stund:)

Skrevet

I forhold til klemming ol synes jeg det er litt vanskelig. det er jo godt for et barn, og voksne å føle fysisk nærhet. Hvordan lærer man dem det hvis man ikke skal utfordre grensene deres litt. Når det gjelder hadekos kan man jo lære dem å håndhilse i steden. Det e i hvertfal viktig at de lærer og blir trygge på disse hilsesituasjonene.

Skrevet

Vi har ALDRI tvunget to (snart tre) åringen vår til å gi oss en klem, og han er verdens mest kosete unge allikevel. Kanskje nettopp fordi han selv får bestemme når han ønsker å kose? Får mannen din lov til å "utforde dine grenser" for når du ønsker å kose/ha sex eller ikke? Hvordan tror du at du ville ha følt deg da?

Han vasker seg for det meste selv, men når han har bæsja (han har slutta med bleie) må jeg eller faren tørke ham. Dette handler om hygiene, samtidig som guttungen ikke synes det er ubehagelig i det hele tatt. Da måtte vi ha tenkt oss om.

Man lære barnet å kose ved å gi det så mye kos det ønsker helt fra det blir født, og ved å aldri avvise et barn som ønsker kos.

Hvis barnet framdeles ikke vil kose? Så la være!

Ang hadekos har vi aldri noen problemer med det, men vi vinker og gir eventuelt slengkyss til de han ikke føler for å kose. Vil han kose spør han om det selv.

Skrevet

Når det gjelder å la mannen utfordre mine grenser når det gjelder sex, synes jeg det er bra at han gjør det. Så lenge han gjør det med respekt kan det å forsøke seg på noe som man i utgangspunktet synes høres ekkelt ut, føre til et bedre sexliv. Jeg mener ikke tvang i noen av tilfellene, men oppfordringer og litt overtalelser til å forsøke. Kansje han må tilrettelegg litt, eller forklaring på detaljer for å ufarliggjøre ting.

Det blir litt som med ny mat. Noen ganger må man smake på noe man synes virker skikkelig ekkelt noen ganger før man finner ut at det faktisk er godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...