Gå til innhold

Blir avvist på ahus....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i går at de avviser fødende på ahus pga plass mangel.

Fikk litt panikk siden jeg skal føde der og har termin 1 feb, må bare satse på at det er plass da jeg skal føde.... Bor nesten 1 time unna, så jeg håper virkelig ikke jeg blir sendt ennå lenger unna!

Mange som skal føde på ahus og har termin rundt 1 feb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oiii... jeg har termin 9 feb og skla føde på Ahus..

Men om det er mange fødenede nå behøver jo ikke det bety at det et det når vi skal føde.... Kan jo håpe ;)

Jeg skal å Ahus på onsdag på Ul, tenkte å prøve å få se på fødeavdelingen da...

Skrevet

hvis du har fått tildelt fødeplass på ahus, har de vel ikke lov til å avvise deg så vidt jeg vet. Høres rart ut i så fall... Har termin 26.feb og har ikke tenkt å bekymre meg :-)

Skrevet

Vet ikke, men bare tenker... Man kommer jo som regel ikke til ett sykehus om man ikke har fått tildelt fødeplass der...

De tar jo inn etter kapasitet tenker jeg, men mange føder jo før tiden eller etter tiden, derfor kan vel kapasiteten sprenges, og da hjelper det vel ikke å si at jeg har fått plass pr. brev.....

Skrevet

treningsmusa: Joda, om du har fått fødeplass er du likevel ikke garantert den fødeplassen. Så du kan godt bli sendt videre, hvis de mener det er tid nok til det.

Skrevet

hehe, treningsmusa... !!! *ler* Sammenslåing av navnene.. Ble jo ett artig navn da ! ;)

Men tror jo som deg Bic&Bac at man kan bli videresendt om tiden er der som du sier :)

Men man blir jo litt stresset i en sånn situasjon vil jeg tro :)

Skrevet

Huska feil, gitt ;) treningsberta, skulle det stå hehe.

Og jeg vet helt sikkert at man kan bli videresendt, dessverre. Det sier seg selv, egentlig, at har de ikke nok rom og nok ansatte i forhold til antallet fødende, er det mer forsvarlig å videresende de som har tid til å reise til et annet sykehus, der det er både rom og ansatte til de fødende... Selv om det er stressende for den fødende. Men det er helt normalt, at man risikerer å bli videresendt.

Skrevet

Hehe- ja artig navn:-)

jaja - det høres jo litt skummelt ut om man blir videresendt, men som sagt gidder jeg ikke ta sorgene på forskudd. Andre ting som er mer verdt å bekymre seg for kanskje...

Har ikke tenkt å føde for tidlig heller;-) Min kjære er på utenlandstur en uke nå, og babyen har best å holde seg på plass i magen til han er tilbake hvert fall, så får satse på at de har satt av plass til meg rundt terminen min.

Skrevet

Tror ikke man bør gå rundt å bekymre seg over dette, selv om det ikke er hygggelig lesing for oss gravide som skal føde der. Det er vel et fåtall som vil oppleve å bli avvist skulle jeg tro.

Hadde alle født på termindatoen ville de jo hatt full oversikt over hvor mange de hadde plass til til enhver tid, men slik er det jo ikke, så jeg skjønner jo problemet deres, selv om det selvsagt ikke holder. Jeg mener, dette burde de ha sett før!

Men jeg kan vanskelig forestille meg at de sender bort fødende de ser at kommer til å føde innen kort tid. Hadde vært en fin sak for media om en kvinne fødte i bil på vei til Drammen eller Kongsvinger etter å ha blitt avvist på Ahus; et sykehus det er blitt brukt sinnsyke mengder penger på å utvide.

Husk også at det ikke er på fødestuen problemet ligger, der har de masse plass, men at det er for få plasser på barsel etterpå.

Det verste er vel egenltig at helse øst vil innlemme enda flere bydeler i Oslo til å sogne til Ahus...Ehhh, kjempe lurt siden de ikke angang kan ta i mot de pasientene de allerede har!

Jeg har termin 18.feb og skal føde på Ahus, men nekter å la meg selv bekymre av dette. Jeg skal lage bråk uten like hvis de sender meg flere mil i andre retninger når den tid kommer, tro meg!!

Skrevet

Hehe, de setter ikke av plass til noen. Bortsett fra de som skal settes i gang og ha planlagt ks, da. Men noen skal jo fylle opp disse barselplassene, og det er jo ikke såå mange dager man er på sykehuset etterpå stort sett. Så i de fleste tilfeller får man nok føde på ahus, når det er der man har fødeplass. Men muligheten for å bli videresendt er der.

Skrevet

Kanskje noen av oss ses på føden da i februar ?!

Skrevet

hehe!! Bekymrer meg ikke veldig, men tenker jo på det.. Langt til Kongsvinger da!!

Kjempelurt å innlemme enda flere bydeler til Ahus ja, hørtes fornuftig ut! Hva med å gjenåpne på Aker istedet ???

Skrevet

Ingen vits å bekymre seg. Men det er jo greit å vite at det KAN skje. Men det kunne det på gamle ahus også, og det skjedde der også. Så det er ikke noe nytt fenomen. Men det er synd de har laget et helt nytt sykehus med færre barselplasser enn det gamle, når de hadde for få på det gamle...

Skrevet

Jeg også har fødeplass på ahus, og termin 3. mars. Men er helt sikker på at de ser ann om det er god eller dårlig tid før de sender noen videre. For de kan ikke sende noen det haster med videre :)

Skrevet

De fleste fødeavdelingene på Østlandet har sprengt sin kapasitet siden det nå bare blir mindre og mindre plasser. De legger jo ned fødeavd i stedet for å utvide. LItt av problemet på ahus er vel at de ikke har nok plass på barsel har jeg hørt. Det nye sykehushotellet er jo ikke klart før neste år. Men nå er det selvsagt slik at man som sykehus må rope litt høyt om at de må avvise sine fødende pga av plassmangel, slik at folk skal vite hvor ille det er. Når jeg fikk min datter for 4 år siden, fikk jeg også beskjed om at jeg kunne bli sendt videre til Bærum om det var fullt på Ullevål. Likevel var det 7 fødsler den natta, og noen fødte til og med på bad i stedet for fødestue. Så det skal nok litt til at du blir videresendt. Og har du kommet dit, og fødselen er i gang så har ingen sykehus lov til å avvise deg. Jeg skal også føde på Ahus denne gang, men bekymrer meg ikke. Jeg skal føde der om jeg så skal klamre meg til dørkarmen =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...