Gå til innhold

Mat som har gått ut på dato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste noe om dette i et annet innlegg. Hvorfor er dere så redd for å spise mat som har gått ut på dato?? Maten er som oftest like fin mange dager etterpå. Og hvis ikke så merkere dere det fort på lukt og utseende.

Åpnet akkurat en pakke med pølsepålegg som har ligget nederst i en skuff og blitt glemt bort. Minst holdbar til 19.12.08 stod det. Like fin :-) Barna spiser det på frokosten sin akkurat nå. Og siden vi ikke var hjemme i romjul og nyttår, ble en del mat stående igjen på kjøleskapet. Juice, melk, yoghurt utgått på dato. Åpnet og uåpnet. Alt like fint. Yoghurten gått ut på dato med en uke, men like fin og både vi og barna spiser.

Har ikke noe med å være gjerrig å gjøre, men tenker litt samfunn. Hvorfor kaste mat som er helt fin? Dersom du ikke lukter eller ser at det er noe galt med maten, men det likevel kjennes på smaken, så er det trolig psyken som spiller deg et puss. Du tror at det skal smake litt rart siden det har gått ut på dato. Dette merker du FØR du putter det i munnen. Og hva om du får i deg mat som er litt dårlig grunnet dato? For det første kjenner ddu et på første smaken og for det andre vil du ikke merke noe som helt på kroppen din!

Slutt å vær så hysteriske! Tenk heller på alle de som ikke har noe mat og spis opp det du har i kjøleskapet ditt så lenge det lukter bra og ser bra ut!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å spise mat som har gått ut på dato gjør vi ofte. Som regel holder den vesentlig lengre enn det som står på pakken. Selvfølgelig sjekker jeg den litt ekstra hvis utløpsdagen er overskredet men datoen ser jeg mest på som en veiledning.

Personlig synes jeg ikke det er noe mer galt i å kaste mat man ikke har lyst på enn klær man ikke liker lengre for eksempel. Grunnen til at jeg kaster lite mat er ikke at jeg tenker på dem som ikke har mat, men at jeg er gjerrig og litt lat. Skal man gjøre noe for dem som ikke har mat får man heller kjøpe litt mindre og sende penene dit de trenger mat.

Skrevet

Kaster kun ødelagte klær. Resen får jeg sendt til u-land. Ikke uff containere eller frelsesarmen som blir robbet av polakker og litauere....

Skrevet

Greit nok å sende det til u-land, hvis de har bruk for det, men om du virkelig ønsket å gjøre en forskjell burde du heller redusere forbruket og sende pengene dit.

Personlig tror jeg det er like bra at polakker, littauere eller andre nordmenn for den del bruker klærne som å bruke resurser på å sende dem jorda rundt til noen som egentlig trenger infrastruktur og rent vann mer enn en avlakt bukse med et dyrt merke.

Skrevet

Jo, vi tar heller ikke best før merkinga så høytidelig untatt med noen ting da. Sånn som nå når jeg er gravid er jeg veldig forsiktig med salami som har ligget en stund og lignende, men gubben gnafser det raskt så det er jo ikke noe problem da :)

Og gammel melk som er gått sur blir det finfine vafler av, bare som et lite tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...