Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Får jeg da full Os og fullt stipend? (hva er fult stipend på?)
Leeloo76 Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Hvis du har hatt krav på støtte fra lånekassa minst 6 mnd før fødselen får du fødselsstipend, dvs at alt lån blir omgjort til stipend i 42 uker (du kan da ha permisjon fra studiene, men du må ikke). Det er også et forsørgerstipend på rundt 1200 i mnd. I de 42 ukene kan du ha så høy inntekt du vil ved siden av, så om du har hatt en deltidsjobb kan du motta foreldrepenger og enten vente med å sette i gang OS, eller få redusert OS ved siden av. Jeg hadde 27000 i mnd etter saktt de første 42 ukene (pusset opp leilighet så valgte å ta ut så mye jeg kunne med en gang, men det kan altså være lurt å vente med OS). Etter 42 uker vil stipenddelen reduseres av OS, det er en maksgrense for trygdeytelser, og jeg tror OS går over den. Fullt stipend er vel 16000*2 (utbetales istarten av hvert semester) pluss ca 7000 i de andre mnd. Går de 42 ukene over sommerferien får du penger i juni/juli. I tillegg får du en ekstra barnetrygd (1940 til sammen), bidrag fra far, evt forskudd på dette fra NAV (max er 1320 i mnd, basert på din inntekt får du 0, 50,75 eller 100% av dette), og har du full OS får du småbarnstillegg på 660 i mnd. Har du barnet i barnehage etter hvert får du dekket 64% av kostnaden. Har du lav inntekt kan du også søke om bostøtte for å dekke deler av husleien, du kan søke med dagens inntekt eller basert på likningen fra i fjor (det siste kan lønne seg fordi de tar med mye mer som inntekt hvis du søker på dagens dato, f.eks tar de med stipend/lån, som jo ikke kommer frem på likningen).
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 når jeg hadde OS og hadde vært student fikk jeg behovsprøvd stipendet etter OS det vil si at jeg fikk ikke rundt de 8000 som er fødselstipen.. tror jeg fikk litt over 1000kr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå