Nybakt tobarnsmamma Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Det klør så forferdelig. Særlig på leggene, innsiden av lårene rett over knærne. Lurer på; hva er svangerskapskløe? Og får man det "påvist" på en eller annen måte? Noen gode råd for å klø mindre tas imot med takk :-)
*emeline* Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Ta deg en god dusj og smør deg inn med en god fuktighetskrem etterpå. Hvis det ikke gir seg kan du kjøpe hvitvask på apoteket. Klør du deg til blods, skal det taes blodprøver av deg, for å sjekke leververdiene, denne beskjeden fikk jeg nettopp av jordmor. Alvorlig svangerskapskløe kan i værste fall føre til at man må ta ut ungen, har jeg lest. Men det er nok heldigvis veeeeldig sjelden det skjer.
heg75 Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Eller skift vaskepulver/tøymykner. Dette hjalp mg i allefall
Babyenmin Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Jeg får ikke sove om natten ligger bare å klør, det er på hele kroppen, blir snart GAL og jeg er bare 15+3. Tror jeg må ta meg en tur til legen før det klikker for meg.
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Det er ikke svangerskapskløe...det kommer ikke før i 3 trimester og er under føtter og inni håpndflater osv. Jeg har hatt det samme som deg..legen sa det var pga av hormon forandringer..mange gravide får det...det er noen ganger med utslett...røde små prikker som kommer...det er ikke farlig og forsvinner som regel etter noen uker...jeg hadde dette i en måneds tid...smørte meg med feit parfymefri krem to ganger om dagen minst.,..da det klødde mest...etterhvert forsvant det...er det noe som ikke forsvinner kan det være noe annet som feks dette med lever verdier..men det er faktisk sjeldent det er det.
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2009 Har kjøpt en god (dyr!) krem på apoteket. Hjelper ikke med dusjing og smøring, klør igjen like etterpå.. Klør meg noen ganger til blods ja.. Hm, skal ta det opp med legen i neste uke på kontrollen.
Gutt, jente og ? Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Jeg klør på leggene, og jeg klør meg til blods. Hadde akkurat samme problemet da jeg gikk med nr.1. Har tatt dette opp med både lege og jordmor, de sier at så lenge det ikke klør under føttene eller i håndflatene, er det ufarlig. Det jeg må gjøre er å dusje meg i kokende vann, står i dusjen til jeg blir trøtt å døsig av varmen. Etterpå går jeg rett til sengs, og da går det som regel greit å sovne. Men gjør jeg ikke dette, kan jeg ligge i timesvis å klø. Ellers, på dagen, smører jeg meg flere ganger for dagen. Er mye i bevegelse, sitter jeg for lenge i ro, begynner det med engang å klø. Spiser mye banan...
Minjunibaby Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Jeg var VELDIG plaget med kløe fra uke 12 ca og fremover... i begynnelses prøvde jeg og smøre med en fet krem (locobase) fra apoteket, men der funket ikke...jeg prøvde også babyolje etter dusjen, drakk mye veske og begynte å ta tran tabletter...ingenting nyttet! i jula fikk jeg prøve en krem (var egentlig for psoriasis trur jeg...) men det funket med en gang, det sluttet og kle med en gnag og sårene fikk gro i alle fall....ser helt rart ut der nå, fordi jeg mangler hurfarge der jeg har klødd.... uansett, fortalte dette til legen og han sa at denne kremen jeg hadde brukt var for sterk, så han gav meg noe mildere som også fungerer bra, den heter APOLAR . Anbefales! I tillegg blir det nærmere oppfølging mtp svangerskapsforgiftning videre fremover, just in case:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå