Gå til innhold

spare bsu eller betale ned topplånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte hus i sommer og lånet er delt i tre, der den delen som er over 80% av låneverdien har (foreløpig) veldig høy rente. Denne delen utgjør 170 000kr

Har spart på bsu og etter de gamle reglene hadde jeg "fylt opp" bsu'en nå i 2008, dvs spart 100 000kr. Hadde planlagt å da ta ut disse og "skrape sammen" 70000kr til for å få betalt ned topplånet nå. Men nå er reglene for bsu endret og man kan plutselig spare 150000 til sammen. Så da ble jeg litt usikker.

Noen som vet om det vil lønne seg å fortsette å spare på bsu eller om jeg burde betale ned topplånet? Kan jo ikke se utelukkende på renta siden bsu-sparing gir skattefordel. De nye reglene gjør at man kan spare 20 000 i året (mot 15000 tidligere) og dermed får man mer skattelette enn før. Hvordan rekner jeg ut hva som lønner seg og hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, er jeg helt teit eller er ikke bsu ment for sparing til egenkapital for førstehjemslån? Mulig jeg bare har "fått med meg" noe som ikek stemmer i virkeligheten da :P

Skrevet

det som er spart på bsu kan brukes når man skal kjøpe bolig eller man kan bruke det til å betale ned på boliglån på bolig man allerede har.

Skrevet

Hvis dere har god økonomi så ville jeg vel kanskje beholdt Bsu.. Menom det er slik at dere ønsker litt lette på øknomien i mnd så vil dere jo merke det ganske bra ved og løse ut Bsu..

Men aberet er jo at om man løser det ut så kan man ikke sette opp ny bsu igjen.. =)

Om dere vil spare på det totalt sett iforhold til rente bsu og renter på høyrentelånet vet jeg ikke...

Skrevet

ingen som vet? Er vel relevant for flere det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...