Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 hvordan er det med ferie? eks vinterferien? har man rett på ferie akkurat som i vanlig jobb? hvordan er det med feriepenger? må foreldrene til barnet som er hos dagmamma betale de eller hvordan gjlres det?
Eplejuice Fødeklar Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Når man jobbet svart, så har man ikke rett til en dritt. I teorien, så kan man passe barnet en hel mnd, å så unnlater foreldrene å betale, å da er det ingen å klage til, fordi man har ikke lov til å jobbe svart.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 ja det vet jeg jio, mn hvordan gjør de som jobber svart dagmamma det da? å hvordan er det om man jobber hvit, å hvordan blir man hvit?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Vår dagmamma jobber svart. Hun har null rettigheter, dvs sykmeldes hun så får hun ingen penger, får hun influensa etc har hun i teorien ikke rett på lønn de dager. Feriepenger finnes ikke for folk som jobber svart. Vi setter penger inn på konto til henne hver mnd. Men som annen sa det: Hun kan godt passe vårt barn 1 mnd...men så lar vi være å betale henne...hun har ingen å "sladre" til siden det ikke er lov å jobbe svart. Men vi betaler da...er veldig fornøyd med dagmamma og hun er heldig siden jeg er lærer og har fri i høstferie og vinterferie. Ergo får hun også fri!!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 ok, ja jeg forstår jo at man egentlig ikke har rettigheter, men hvordan er det om man er hvit da? de samme spørsmålene ang hvit dagmamma altså, å hvordan blir man det?
Dronningen! Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 For arbeidstakeren får det den konsekvens at en ikke får etablert rett til vanlige goder som sykepenger, feriepenger og pensjoner. Sikkert morsomt om man blir langtidssykemeldt... og hva blir egentlig pensjonen til en som har jobbet svart? Folk som kjøper svarte tjenester støtter skatteundragelser!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 oki, jeg har forstått det, jeg kunne aldri vært det over flere år pga slik som du sier pensjon, langtidsykdom, mammaperm osv. dette er kun for ikke så veldig lenge.. men da er det jo best hvit uansett.. men hvordan går jeg frem for å bli det? å hvordan er det da med ferie, feriepeng.osv?
Dronningen! Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Dagmammaens rettigheter Som dagmamma er du selvstendig næringsdrivende. Du betaler en vanlig trygdeavgift på 7,8% og får minstefradrag. Dersom du passer barn i eget hjem, kan du trekke fra lønna di 600,- måneden pr. barn for utgifter og slitasje på egen bolig. Du må selv trekke og sende skatt til kemneren. Som dagmamma slipper du å sende inn næringsoppgave, men du må passe på å få lønnsoppgave fra foreldrene innen 20. januar. Passer du barnet i barnets hjem, er du ansatt som praktikant/dagmamma og får lønn som oppgis på selvangivelsen. Foreldrene må registrere arbeidsforholdet på trygdekontoret for at du skal få dine rettigheter. De må trekke skatt og sende den til komunekassen, men de slipper å betale arbeidsgiveravgift. Som hvit dagmamma må du med andre ord betale noe skatt, men du opparbeider deg rettigheter i folketrygden. For å få sykepenger fra dag en, må du dessuten betale en tilleggstrygd. Du kan med god samvittighet ta deg bedre betalt, for foreldrene har kun fordeler av ordningen. De får et ikke ubetydelig fratrekk på skatten. Hentet fra http://www.lekegrinda.com/Hvit_eller_svart.shtml Lykke til:o)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 tusen takk:) litt innviklet men skal nok få satt meg bedre inn i det;)
Dronningen! Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Bare hyggelig.... Slik jeg ser det er det kun positivt ved å være hvit fremfor svart. Ene naboen min er svart dagmamma og hun har akkurat sagt i fra til en familie at det "passer ikke mer"! Hvilken kinkig situasjon å sette andre i?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå