anjaslilje Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 er det ingenting som kan påvise downs ved rutine ul?
SokkeLaila Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Nei, ikke mulig å påvise det, men kan få mistanke om de måler nakkefolden på fosteret. Å påvise downs på et foster kan bare gjøres via fostervannsprøve.
Fire småtroll Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Hvis man tar en UL i uke 12-13 kan de måle nakkefold og en slags væskelomme ungen har i rygg og nakke. Er disse større enn normalt kan man ta en fostervannsprøve for å få bekreftet downs. Ingen annen måte å få sikkert svar på. På ordinær UL er det for seint å måle nakkefolden, da han ungen blitt for stor.
SokkeLaila Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 ..men det er ikke vanlig å måle den.. eller? Virker som du har litt greie på dette!
Fire småtroll Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Det er jo ikke vanlig med en UL i uke 12, men jeg valgte å ta en privat denne gangen. Da målte de den nakkefolden og disse væske"lommene". De fremsto som helt svarte områder på ultralyden og skulle være under så så mange milimeter. Hvis de var over de målene KUNNE det være tegn på downs, men trengte ikke være det. Måtte da en fostervannsprøve til for sikkert svar. På babyen min var målene godt innenfor normalen, og da var det 70-80% sjanse for at barnet ikke har downs. Så helt sikkert er det jo ikke. Tror ikke de måler nakkefolden på vanlig ultralyd i uke 17-19 nei.
Gjest Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Kan bare skrive under på det Kristin sier, jeg tok UL forrige gang i uke 12-13 og skal gjøre det denne gangen også. På ordinær UL er det for sent så da sjekker de ikke dette nei:)
Yarn Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Er dette vanlig å gjøre på privat UL? Jeg mener, er det bare å spørre for oss under 38? Vet at det er et tilbud til de over 38. Var selv på tidlig UL forrige gang ( av andre årsaker da), men JM la veldig vekt på at hun ikke lette etter noe spesielt (underforstått at hun ikke så etter nakkefold etc), men ville si i fra om hun tilfeldigvis så noe. Dette er ikke aktuelt for meg, iallfall ikke denne gangen, neste gang er jeg kanskje så gammel at jeg får det "automatisk", jeg spør bare fordi jeg lurer:)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Med mindre det er spesiell grunn til det, må du ta det privat ja- og du må be om at de sjekker nakkefolden. Jeg var i uke 10, da så alt normalt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå