Gå til innhold

Ang. astma

AnLin *j07* med januargutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er straks 1,5 år og har nettopp startet på astma-medisinen Flutide (mandag denne uka). Hun har hatt hoste i over tre mnd nå og bestemoren hennes har astma og far har allergi. Det er jo sannsynlig at hun har astma, men hosten har blitt merkbart verre etter oppstart av medisiner. Hun har også blitt merkbart trøttere og slappere.

I helgen som var hadde hun høy feber opp i 40. Den har gått gradvis ned, og i dag var hun feberfri med 37,5.

Kan det være bivirnkinger eller har hun ikke astma og tilstanden forverres av den medisinen..?? Noen som har litt peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke lege, og du bør spørre en lege for å gå sikre svar. Men jeg kjenner flutide ganske godt etter hvert.

Det skal ikke være mulig å få feber som bivirkning, og hyperaktivitet er mer greia enn slapphet. Om man kan få kraftigere hoste tør jeg ikke uttale meg om, men det høres ut fra din beskrivelse mest ut som om hun har en infeksjon av noe slag - kanskje astma i bunn´ og en påfølgende luftveisinfeksjon? Om hun akkurat har startet på flutide kan du uansett ikke forvente den helt store effekten, tar gjerne 2-3 uker før lungefunksjonen blir bedre. Har dere fått ventoline i tillegg? Det har en kjappere effekt.

Hun bør uansett sjekkes av lungespesialist om det ikke er gjort alt, og sjekkes for andre luftveisinfeksjoner i tillegg (atypisk lungebetennelse, bronkitt etc).

Skrevet

Tror heller at hun bare er forkjølet eller noe i tillegg til astma :) Men kanskje ringe legen i morgen så du får et klart svar, så slipper du å bekymre deg.

Hvis hun sliter veldig med slim og hoste, så spør om hun ikke kan prøve flytende ventoline ;) den bruker vi i tillegg til de runde med ventoline og flutide når vesla er ekstra tett.. den gjør at alt slim løsner og hun den virker hostedempende i følge legen vår :)

Skrevet

Hei! Gutten min på 7år har astma. Han bruker sertide,flutide, ventoline og singulair. Bruker kun sertide og singulair når han er frisk. Synes det er rart du ikke har fått ventoline til henne. Den utvider bronkiene slik at luftpassasjen i lungene bedres. Mener at flutiden skal virke etter 4-7dager så ikke sikker hun har full effekt av den enda. Er hun sjekket for mykoplasma lungebetennelse min mellomste hostet i mange mnd og legen ga oss alt mulig medisin uten noen bedring. Etter 6 ganger hos fastlegen forlangte jeg og bli henvist til barnelegen med en gang. Kom inn samme dag og og de tok rtg av henne som viste mykoplasma. Fikk riktig behandling og i tilegg ventoline og flutide i noen uker, ble fort bedre da. Tror ikke feberen kommer av medisinen, hun kan jo ha en virus infeksjon eller noe sånt. mye som går om dagen.God bedring til jenta di håper hun blir frisk snart, ikke noe gøy når de små er syke.

Skrevet

Takk for svar. Ja, er nok en luftveis infeksjon i tilegg. Har vært hos lege tre ganger og føler ikke vi blir tatt på alvor.. veldig kjedelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...