Gå til innhold

Ang. astma

AnLin *j07* med januargutt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er straks 1,5 år og har nettopp startet på astma-medisinen Flutide (mandag denne uka). Hun har hatt hoste i over tre mnd nå og bestemoren hennes har astma og far har allergi. Det er jo sannsynlig at hun har astma, men hosten har blitt merkbart verre etter oppstart av medisiner. Hun har også blitt merkbart trøttere og slappere.

I helgen som var hadde hun høy feber opp i 40. Den har gått gradvis ned, og i dag var hun feberfri med 37,5.

Kan det være bivirnkinger eller har hun ikke astma og tilstanden forverres av den medisinen..?? Noen som har litt peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke lege, og du bør spørre en lege for å gå sikre svar. Men jeg kjenner flutide ganske godt etter hvert.

Det skal ikke være mulig å få feber som bivirkning, og hyperaktivitet er mer greia enn slapphet. Om man kan få kraftigere hoste tør jeg ikke uttale meg om, men det høres ut fra din beskrivelse mest ut som om hun har en infeksjon av noe slag - kanskje astma i bunn´ og en påfølgende luftveisinfeksjon? Om hun akkurat har startet på flutide kan du uansett ikke forvente den helt store effekten, tar gjerne 2-3 uker før lungefunksjonen blir bedre. Har dere fått ventoline i tillegg? Det har en kjappere effekt.

Hun bør uansett sjekkes av lungespesialist om det ikke er gjort alt, og sjekkes for andre luftveisinfeksjoner i tillegg (atypisk lungebetennelse, bronkitt etc).

Skrevet

Tror heller at hun bare er forkjølet eller noe i tillegg til astma :) Men kanskje ringe legen i morgen så du får et klart svar, så slipper du å bekymre deg.

Hvis hun sliter veldig med slim og hoste, så spør om hun ikke kan prøve flytende ventoline ;) den bruker vi i tillegg til de runde med ventoline og flutide når vesla er ekstra tett.. den gjør at alt slim løsner og hun den virker hostedempende i følge legen vår :)

Skrevet