Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Hvis du har barn som liker sunn mat er ikke dette innlegget for deg. Dette innlegget er for de som har barn som ikke liker sunn mat, men som må spise det fordi foreldrene sier det. Ikke rart at de, når de er ungdommer benytter første sjanse til å kaste matpakkene sine i nærmeste søplekasse.
trillemamma Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Også har vi de ungene som ikke liker sunn mat fordi de vet at mor og far godtar det.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Ja for det aller beste er jo at barna får bestemme selv.
Miss Misantrop Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Jeg hadde veldig problemer med å spise brød da jeg var liten. Brukte en halvtime på en halv skive. Husker det låste seg helt for meg og at jeg pleide å sytte ut noe av det jeg hadde i munnen når mamma gikk på badet en tur. Det hadde vært bedre om jeg kunne ha fått noe annet en brød. Men på den tiden var brød det eneste man skulle ha til frokost og lunsj. Så jeg har forståelse for innlegget ditt, HI.
mirakelbaby Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Helt enig med deg! Hvis du tvinger barn til å spise får de jo et helt unaturlig forhold til maten og det å spise. her tvinges ingen til å spise noe som helst, men det står alltid grønnsaker på bordet når vi spiser middag slik at de skal bli vant til at det er en naturlig del av måltidet. Og vi har ikke nugatti og sånne ting i huset annet enn i helgen. Det handler jo bare om å introdusere og legge til rette for riktig kosthold for hele familien tenker jeg. Vi har en regel når det gjelder middagen, og det er at det skal smakes på, men tvinger aldri! Det kommer av seg selv, etterhvert blir de nysgjerrige på de ulike matvarene og tør å smake mer og mer. jeg tror det er kjempeviktig å ikke mase om og stresse med mat!
Vilja<3 Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Enig med mirakelbaby. Sånn gjørest det her i huset også, ingen tvang:)
Miss Misantrop Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Mat kan bli en forferdelig fiende om det lages for mye stress og mas ut av det. Et naturlig godt kosthold og som du sier, og ikke kjøpe inn ting som man ikke ønsker at barne skal spise.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Du tar feil. Jeg HATET grønnsaker+++ når jeg var liten. Men en dag fikk jeg ikke gå fra matbordet før jeg hadde spist grønnsakene mine. Jeg fikk ikke annen mat før jeg spiste det opp og ble servert det samme til kvelds og frokost dagen derpå. Jeg gråt som bare det, men forstod at jeg måtte spise det opp. Og etter det, spiste jeg opp alle grønnsakene mine, fordi jeg ikke ville oppleve det samme igjen. Etter en liten stund, merket jeg ikke at det var noe jeg ikke likte og begynte å like grønnsakene mine. hva som var i matpakken bestemte jeg selv, men måtte ha en frukt eller grønnsak med meg. Og den fikk jeg bestemme selv hva var. Og jeg spiste den opp hver gang også. Har sett mange foreldre som tror at ungen ikke liker grønnsaker før de har smakt på grønnsakene og sier til ungen: det smaker ikke så godt, men du må spise det fordi det er sunt.. En unge vet da ikke hva ordet sunt betyr. Hvorfor ikke bare si at dette er skikkelig godt, du kan få lov til å smake om du vil.. Men ikke spis alt, for mamma vil også ha.. Kan banne på at ungene vil ha det da.. Og det nytter ikke å "starte" med grønnskasspising når ungen er 6 år.. og til da kun ha foret ungen med pølser, pizza og burgere.. Må starte når ungen begynner å spise. Men husk å ikke ha på salt eller pepper på maten. Og ikke overkok grønnskene, men server de halvkokt eller rå.. Barn har en utrolig mye sterkere smaksans enn oss voksne. Min mann fikk servert ihelkokte gulrøtter som liten og HATET gulrøtter og all annen form for grønnsaker som var kokt eller stekt, Idag spiser han alt av grønnskaer og forsyner seg gjerne flere ganger, fordi jeg lager de slik at det ser godt ut og smaker godt. Bruk fantasien litt.. Og om du tror at det er barna dine det er noe med så tar du grundig feil. For mine nieser og nevøer spiser alt av grønnsaker jeg serverer her, men nekter å spise de hjemme hos sine foreldre. Litt merkelig?? NEI. Det er fordi jeg tilbreder de på riktig måte og ikke "tvinger" de til å spise grønnsaker. Men jeg sier at de må smake en liten bit, først tygges, så svelges. Og om de ikke liker det, så trenger de ikke å spise det den gangen. Men det rare er jo at de vil ha mer og mer.. Eneste de ikke spiser er erter, men sukkererter spiser de og aspargesbønner. Enda en lur ting er å putte grønnsaker inn i kjøttdeigen du har stekt til f.eks pastaen, så får de i seg det de trenger uten å vite det selv..
Gjest Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Hvis barn ikke liker noe som helst som er sunn tror jeg at foreldrene ofte har ganske snevre definisjoner av hva som er sundt. Sånn var det hjemme. Det eneste som ble servert bar rimikneip med brunost og kjøttkaker med potet, og litt fiskepinner og denslags. Jeg lærte meg tidlig å kvitte meg med restene av matpakka på vei hjem for å slippe mas om å spise opp ... i andre klasse kanskje?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Til Hi. Det er du som styrer dette ikke barnet. Lar du ungen være oppe til 22.00 også. Det er jo det det vil? Alt i barneoppdragelse er å ta styringen og det er ingen unnskyldning. Bare ha sunne ting på bordet. Hvis ungen ikke spiser så venter du til neste måltid. Ikke stress da med å gi allslags tullemat. Når neste måltid kommer skal jeg love deg at barnet er sultent og spiser.... Ingen heksekunst. Men du må vise ungen at det er du som bestemmer.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 signerer 20:50 Jeg kjenner ei, som gir ungene kjeks og skjokolade mellom måltidene, å klager på at barna ikke spiser. Jeg sa veldig pent i fra en gang, hun beklaget seg å ikke viste hva hun skulle gjøre lenger: at hun burde slutte å gi dem kjeks mellom måltidene. Men det var IKKE grunnen til at de ikke spiste, det var bare tull, så hadde jeg ikke skikkelige råd å gi, så behøvde jeg ikke komme med råd. Etter det har jeg ikke giddi å sagt noe, bare lukker ørene når a starter å snakke om hvor vanskelig det er å få barna til å spise.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Hvorfor er dette en diskusjon om sunn mat kontra usunn mat? Det er da store variasjoner både innenfor usunn og sunn mat, det å si at man ikke liker sunn mat er jo helt på tryne og vitner om en underlig, og i mine øyne negativ holdning til sunn mat. En ting er å ikke like brokkoli, eller ris eller nugatti, men at noen sier: "Datteren min liker ikke sunn mat", har jeg ingen forståelse for.
Miss Misantrop Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 2008, Jeg håper virkelig noen sender en bekymringsmelding til barnevernet hvis man truer i et barn mat. Min venninne opplevde dette og slet bullimi i hele sin oppvekst. Det er barnemishandling.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #15 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har ikke noe behov for Å VISE HVEM SOM BESTEMMER. Jeg har et behov for å oppdra et barn som viser indre ansvarlighet. Både for egen helse og egen hygge.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #16 Skrevet 8. januar 2009 Hoved innlegger her. Hvem har sagt at mine barn ikke liker så kalt sunn mat. Ikke jeg i allefall. Jeg bare påpeker at med tvang lager man ikke barn som blir indre selvstyrt ansvarlige, man lager mennesker som vil opponere og kanskje ennå værre oppleve spiseforstyrrelser.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #17 Skrevet 8. januar 2009 Du, 2008. Du er ikke helt riktig navla. Slått barn slår sine barn. Akkurat som du var oppdratt med uriktighet vil du oppdra barna dine på en helt faglig uholdbar måte.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #18 Skrevet 8. januar 2009 Hvorfor dro du da inn begrepet sunn mat?
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 8. januar 2009 #19 Skrevet 8. januar 2009 Jeg kommer aldri til å tvinge mine barn til å spise noe de ikke liker .Smake på ,ja spise opp ,nei aldri. Jeg spiser ikke fisk og sopp i dag ,fordi det ble bokstavlig talt dyttet ned i halsen på meg når jeg var liten . Jeg liker sikkert fisk ,men klarer ikke å spise det ,bare brekker meg.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #20 Skrevet 8. januar 2009 Det er vel mulig å ta opp et tema på generellt grunnlag? Temaet er dog litt vidre en kun mat, trodde det var ganske opplagt.
Miss Misantrop Skrevet 8. januar 2009 #21 Skrevet 8. januar 2009 Du høres veldig fornuftig ut mamma`n til william:)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #22 Skrevet 8. januar 2009 Nei, for all del aldri tving et barn til noe. Det dummeste jeg har hørt. Noen ganger er det faktisk de voskne som må ta styringen. Og klart de trenger ikke å spise alt, men at voksne folk ikke klarer å gi barna sunn mat er tragisk. Og barna klarer ikke å ta selvstendig kloke avgjørelser når de er fire år. Så noen må hjelpe dem på veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå