Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Er dette noe man må ha når man bare har vært samboere?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Ja, man må ha det for å få stønader osv, og for å få lov til å bytte adresse tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Ok, men må man til familievernkontoret begge to, eller holder det med at en av foreldrene drar dit og ordner en sånn attest?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 En trenger det for noen av stønadene, men ikke alle. Og en trenger det IKKE for å flytte, og for å melde adresseendring. Begge skal møte. Det er jo det som er poenget med meglingen. En skal komme frem til en samværsavtale ang barna. Men om bare en møter, selv om begge er innkalt, så får den som møter attesten.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Takk for info. Vi er enige om samværet og trenger ikke noen mekling, kun den attesten.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Ja, de fleste er enige på forhånd, men det skal "offentliggjøres" med at dere gjør det på meklingstimen, slik at dere får en attest/"vitnemål" om det av meklerene:)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Ok. Uff, mye å sette seg inn i det her :-) Takk for hjelpen!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Jeg og xen skal egentlig ha samtale på fredag, men han tror ikke han har mulighet til å komme. Men vi er enig om samvær. Så hvis bare jeg reiser så får jeg sånn attest??? er det noe spesielt jeg må ha med siden det bare er jeg som reiser???
Doxy *mama* Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 det sier seg vel selv at en meklingsattest er noe man får etter mekling? GRunnen til den er et bevis på at begge parter har prøvd å kommet til enighet, osv. akkurat som at man må være separert for å kunne skilles. man kan ikke bare stikke opp å hente et skjema liksom. begge må være til stede, og megle så og så lenge. slik har jeg forstått det.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 Kommer han ikke, så får han ikke meklingsattesten. Men møter du, så får du din:) Og det er nok til det du trenger den til:) Ingenting du må ha med. Bare deg:) Du kan jo ha med avtalen deres, da:)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Så vidt jeg kan huske, så står det at det skal være overveiende grunner til IKKE å møte til mekling. Men møter du opp med den avtalen dere er enige om, og underskriften til bf, så kan det jo hende de ser gjennom fingrene. Ang lengden på mekling, så tror jeg ikke de er så strenge på det. Jeg og bf meklet i ca et kvarter, altså den tiden det tok for å fordele samværet i forhold til hans jobb (3-skift), skrev det ned på papiret og fikk attesten. Tror heller ikke de nekter deg attesten om din x ikke møter, da det er du som kan ende opp med å slite økonomisk ved manglende stønader.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 Det der har ingenting å si. Den som møter får meklingsattest. Den som ikke møter, får ikke meklingsattest. Enkelt og greit. For en mann betyr det ofte at han ikke kan gå videre til fylkesmann og retten, om han ikke møter. For han må ha meklingsattest for å kunne gjøre det. For en kvinne betyr det at hun ikke får alle stønader hun kan ha rett på, om hun ikke møter. For en skal ha meklingsattesten for noen av stønadene. Dette var ikke slik før; da fikk en stønadene uavhengig av mekling, men en kunne ikke gå videre i rettssystemet uten meklingsattest.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 Hva slags stønader trenger man meklingsattest for å få?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Det er jeg ikke sikker på, men noen her inne påstår at en må ha det når en har bodd med BF. Det har ikke jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå