Gå til innhold

Barnehagen og håndtering av syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør barnehagen deres når et barn blir sykt og kaster opp mens det er der? Dersom det tar noe tid før foreldrene kommer? Er det sammen med de andre barna og leker inntil det blir hentet?

En annen ting: hvor mange timer er barna ute mens de er i barnehagen i løpet av en dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De syke barna blir skjermet, for sin del og de andres del.

Nå når det har vært nede i - 10 har de vært ute ca en time. Om sommeren er de ute så og si hele dagen.

Skrevet

De holder da barnet atskilt fra resten av gruppa til foreldrene kommer. Da er en voksen der med barnet til en av foreldrene er der.

I barnehagen til sønnen vår har de som regel at de største barna ihvertfall er ute en gang om dagen. Har skjedd de ikke har vært ute også da. Om sommeren er de ute hele tiden. Men nå har det vært bittende kaldt med nærmere 20 minus borti en mnd og da er de bare ute en tur for å få frisk luft liksom

Skrevet

Min erfaring fra i dag: Fra de ringte til han ble hentet var han inne sammen med en voksen mens de andre var ute. Om de andre hadde vært inne hadde han sannsynligvis sittet på fanget eller kanskje satt på fanget til styreren på kontoret eller noe sånt. De gjorde vi med omgangssyke barn da jeg jobbet i bhg, for å prøve å hindre smitte.

Hvor mange timer de er ute kommer ann på alder, vær etc. Største er ute i 2-3-4 timer om vinteren, 1 time i regnvær og gjerne hele dagen om sommeren. Minste er ute en time om vinteren + at han sover ute i 2 timer. Om sommer stort sett hele dagen.

Skrevet

barnet mitt kastet opp i bhg nå i november. de ringte meg, og det tok meg vel 30-40 min å komme meg dit. Han var selvsagt sammen med de andre barna, de kan da ikke sette ungen inne i et kott selv om det har kastet opp? og uansett, siden han allerede hadde kastet opp, så vil det si at han var smittbærer FØR det skjedde....så - damage allerede gjort.

nå som det er så kaldt og glatt her er de ikke ute lenge (småbarnsavd) og de er ute i det hele tatt. idag hadde de sklidd på isen bak bhg og kost seg (de største på avd bare)

om sommeren : omtrent hele tiden.

Skrevet

Jeg jobber i en liten barnehage. Den syke ligger ofte på sofaen, mens vi prøver å holde de andre i aktivitet ved f.eks. tegnebordet. Om de andre er ute så har vi pause og da er barnet sammen med oss. De er som regel ikke i form til å leke, så de får slappe av.

Hvor mye vi er ute? Det kommer helt an på vær og vind. Er det fint vær kan vi være ute hele dagen.

Er det ruskete er vi bare ute på ettermiddagen.

Er det stygt vær er vi bare ute å lufter oss.

Er det iskaldt eller veldig sterk vind holder vi oss inne.

Så alt fra 7 timer til ingenting ;-)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Barn som kaster opp blir isolert fra gruppen med en gang. Og de andre ungene holdes godt unna området hvor det har blitt kastet opp til vi er helt sikre på at det er godt vasket og desinfisert.

Skrevet

Tusen takk for svar dere, kom gjerne med flere.

Har tilvenning på min gutt i barnehagen i disse dager. Det var en gutt som kastet opp ute, de minste var da inne. De tok gutten inn og hadde han sammen med de minste barna, det reagerte jeg på, men sa ikke noe, tok gutten min og dro hjem. Synes ikke det virket så lurt å la han leke med de små barna, mens han ventet på å bli hentet (det kunne visst ta opp mot en time før mora fikk hentet han). I tillegg var de akkurat på tur til å vekke de aller minste barna, og også ta disse inn sammen med den syke gutten. Det er mange rom i barnehagen, så han hadde ikke trengt å være der å smitte de andre.

Har ikke mye lyst til å dra dit i morgen, ser for meg nå at alle småbarna nå kommer til å spy etter tur. Hater spysyken!

Når det gjelder smitte av spysyken, så smitter det gjennom oppkast og avføring, så smitte før man blir syk er ikke så veldig sannsynlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...