Kamomilla:-) Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har sett at du er så flink til å svare på spørsmål ang HPV virus og celleforandringer.... Du har også svart meg tidligere :-) Saken er at da jeg var gravid sist (sønnen min er 2 år og 8 mnd nå) fikk jeg kjønnsvorter. Dette var noe samboeren min hadde, så kanskje ikke så rart om jeg ble smittet. Disse ble fjernet etter fødsel, samboeren min fjernet også sine. Da sønnen min var ett år fikk jeg påvist lette celleforandringer og HPV virus. Celleforandringene var borte etter 6 mnd, ikke HPV viruset. Derimot var viruset borte etter nye 6 mnd (som var i sommer). Gynekolegen jeg har gått til sa det var veldig viktig at jeg kom tilbake for nye celleprøver etter ett år, da disse kunne komme tilbake. Stemmer dette - jeg trodde ikke det sålenge HPV var ute av kroppen? En annen ting jeg lurer på er jo det at jeg fortsatt er sammen med "smittekilden" selv om han ikke har noen kjønnsvorter nå. Blir gutter også kvitt viruset, eller er det sannsynlig at han smitter meg igjen med samme virus? Eller er jeg immun når jeg har hatt viruset en gang? Husker ikke hvilket type jeg testet positivt på, men det var visst langt ifra den værste sa gynekologen. Litt nysgjerring på dette... Tusen takk for svar:-)
Gemini77 Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Heisan, SKal prøve å svare deg så godt jeg kan... 1) Virset er ute av kroppen og du har ikke større sjanse for å få det tilbake enn andre. Når man har kvittet seg med viruset og celleforandringene er borte så går man tilbake til å ta celleprøve hvert 3. år. 2) Gutter blir kvitt viruset på samme måte som kvinner. Men det er ikke sikkert at han er kvitt alle typene. Dere har begge hatt flere typer virus da det er lav-risiko typene som gir kjønnsvorter mens det er høyrisiko typene som gir celleforandringer. Siden du har kvittet deg med iallefall høyrisiko typen er det mest sannsynlig at din mann også har det. Lav-risko typen kan fortsatt være der, men at kroppen har kvittet seg med noe virus er et veldig godt tegn på immunforsvaret deres takler å kvitte seg med viruset. 3) At man har hatt viruset en gang gir deg ikke immunitet dessverre. Det er lite forsket på om du blir immun mot akkurat den typen du hadde, men det er så mange typer der ute at man iallefall ikke blir immun mot HPV generelt. Var dette greit? Bare å spørre... Jeg er bare glad for å hjelpe! :-)
Kamomilla:-) Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2009 Hei igjen og tusen takk for et godt svar :-) Utrolig fint å ha noen det går an å spørre om slike ting, hvor man får et utfyllende godt svar på et forståelig språk! Ha en strålende dag! kKem fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå