Gå til innhold

Vil gjerne drikke litt vin i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveld skal det feires at jeg og sambo har vært kjærester i 4 år, og i den forbindelse har jeg lyst til å drikke et glass vin eller to. Jeg er nå i uke 39, 1 uke til termin. Er det noen som vet om det da er skadelig for fosteret at jeg drikker litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skadelig og skadelig.. Tror nok ikke at det er så veldig anbefalt, men mange har jo gjort det og det har gått bra. Jeg personlig ville ikke gjort det. Blir jo omtrent det samme som å gi en nyfødt baby vin på flaske. Ha en koselig feiring! :)

Skrevet

da synes jeg du skal lese litt om hva alkohol gjør med barnet ditt før du drikker vin, fo det du har i deg bader babyen i fostervannet i og blir beruset akkurat som deg... det kan godt hende det ikke tar skade men det er en sjans jeg aldri hadde tatt! hadde nok spart vinglasset noen uker til den lille er ute av magen!!

Skrevet

Kjøp ei flaske alkoholfri vin istedet!:)

Jeg hadde ei flaske på nyttårsaften, og den var faktisk himla god!:) Husker selvfølgelig ikke hele navnet, men det var en chardonnay iallefall, hehe..

Selvom en har årsdag MÅ en ikke drikke alkohol vettu..;)

Skrevet

Kjøp alkoholfri vin da og kos dere med god samvittighet;)

Skrevet

Hold deg unna. For sikkerhets skyld. Jeg tror det går veldig fort over i babyens blod og den vil bli full på nulltid. Ikke bra for en så liten kropp.

Jeg forstår ønsket om å drikke vin. Jeg har det med cola. Lovet at jeg ikke skulle drikke en dråpe cola gjennom hele svangerskapet. Så straks knertefrøken er ute og jeg er i stand til å tenke klart, skal det første jeg får tak i være colaflasken hehehe. Har sagt at jeg trenger hverken blomster eller gaver, bare gi meg colaen!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Ville nok også holdt meg unna. Har selv drukket en bitteliten slurk hvitvin da jeg var på julebord, men selv da var jeg bekymra for at ting kunne gå galt. Du har jo ikke lenge igjen til termin, kos deg heller da :) Fins mange gode alkofrie drikker..

Skrevet

Tror ikke noen slurker skader da det vil forbrennes før det går ut i blodet, men ett glass eller to høres kanskje litt mye ut. Tenk på at babyen får samme promille som deg.

Skrevet

har du klart deg i 39 uker, klarer du en uke til:) kom igjen, det er såååå mye annet dere kan kose dere med. og tenk så mye bedre det glasset smaker når du slipper å tenke på babyen! holder med alle de som sier alkoholfri vin. og det burde samboen din også gjøre, av ren sympati med deg:)

Skrevet

Kos deg med et glass vin og feire i vei. I andre land anbefales gravide å drikke litt vin i løpet av svangerskapet. Syntes det har blitt helt hysteri i Norge når det gjelder graviditet og alkohol. Så lenge du er så langt på vei, og begrenser deg til et glass el to, kan jeg aldri tenke meg at det er farlig. Du kan jo nyte det utover hele kvelden, slik at kroppen får tid til å bryte ned alkoholen! Selv koste jeg meg med et glass vin på juleaften, og det var helt herlig:) Kos deg!

Skrevet

En slurk er greit, men ville ikke tatt mer enn det. Ungen får samme promille som deg, som riktignok ikke blir høy av 1glass, men babyene har ikke ferdig utviklet lever slik som du har. Det er jo pga leveren at så mange nyfødte får gulsott.

Skrevet

vinen blir tynnet ut gjennom blodet sa min lege... så ett lite glass skal ikke skade..... og er helt enig med jan-09 her.... drikker man hver dag og mye osv da er det en annen sak..

ta eg ett lite glass vin og kos deg du:)

tenk på alle de som virkelig har vært på flere flatfylla før de fant ut de var gravid...og tenk på de få som ikke har visst noe før helt på slutten...

KoS DeG:)

anbefaler El Copero og chappelle du bois... de er ypperlige som kosevin:)

Skrevet

Jeg er rimelig liberal på alkohol og svangerskap, men med det mener jeg ikke at jeg drikker meg gjennom svangerskapet ;-) Har selvfølgelig holdt meg unna hele tiden, unntatt på julaften. Da tok jeg meg et lite glass, og på nyttårsaften. Da ble det et halvt glass champagne. Jeg har ingen tro på at ett glass vin vil gjøre noe som helst skade. Jeg ville kanskje alikevel holdt meg til det ene glasset. Dra det også litt ut over tid slik at promillen (for vi snakker om PROMILLE HER FOLKENS) blir så lav som mulig. Det er jo veldig individuelt hvordan man reagerer på alkohol. Selv har jeg ei lita venninne som blir fnisete av ett stusselig glass. Selv merker jeg ikke noe til det ene glasset.

Å si at det blir som å gi babyen vin på flaske vitner bare om utrolig uvitenhet, uforstand og propaganda.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7699579.stm

Litt fakta har man ikke vondt av ;-)

Skrevet

Nå kjente jeg at jeg ble meget provosert!!! "Er det noen som vet om det er skadelig for fosteret?" Det vet du svaret på vet du!! Et lite nurk i magen har ikke godt av vin!!! Jeg tror nok at det aller mest sannsynlig hadde gått bra, men det hadde det sikkert gjort visst du hadde gitt barnet ditt litt vin i tåteflaska eller en sneip i munnen når det har kommet ut!! At du kan ha så utroli lyst på noe som du vet ikke er bra for babyn er en ting, men at du faktisk vurderer å drikke det er jo helt hårreisende!!! Hold deg unna alkohol!!!

Skrevet

Utrolig uvitenhet og sammenligne det med å gi babyen vin på flaske?! Det kalles å sette noe på spissen for å få fram et poeng smarty!!

Skrevet

Hei ;o)

Foskjellige meninger rundt temaet ser man og det bør man respektere. Tror ingen av de som er "for" å ta ett halvt glass vin mener at det ok å helle i seg alkohol i tide å utide i store mengder heller.

Fikk låne en nydelig flott bok av mamma om svangerskapet som hun kjøpte når hun skulle ha meg..Den er riktig nok skrevet på 80 tallet så var ikke akkurat informasjonen i den som var intressant,men de flotte bildene av fosteret i magen på flere stadier..Nok om det...

Men tror nok informasjonen i den boken kunne provosert alle å en hver idag..I den står det nemmelig at ett glass vin og to i dann og vann overhodet ikke påvirker fosteret,og ett glass enda sterkere saker var heller ikke noe å bekymre seg over,selv om måtehold var bra. Røyking gikk også bra,så lenge en ikke røykte for mange sigaretter.

Idag vet en pga forskning at dette ikke er helt riktig...Husk på at under svangerskapet er ditt blod-fosterets blod. Det vil si at all alkohol samt nikotin elegant blir overført fosteret gjennom navlestrengen. En må også ta med i betraktning at din kropp har mye større volum å fordele blodet på enn det lille barnet imagen din...Du har også full gode utviklete,fungerende organer...

Kansje det kan være lurt å lese litt om det før en bestemmer seg,da vil du selv føle at du enten kan gjøre dette med god samvittighet,eller om du etter lesing føler for å la være..

Personlig holder jeg meg uten,synes det er ett lite offer for en liten periode...Men så har det ikke fristet meg heller,så kansje jeg har vert heldig ;o)

Skrevet

Selv er jeg veldig glad i rødvin, ikke virkningen den har på meg men smaken på en god vin. MEN det har hele tiden værthelt UAKTUELT å innta noe som helst alkohol mens jeg går gravid.

Et lite tips derimot er å gjøre som vinsmakere over hele verden gjør: smake men ikke svelge. Selvfølgelig ikke noe man gjør ved et selskapsbord men... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...