Renate :-) Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Trenger litt tips til enkel og gode middagsretter med fisk, er så heldig å ha fryseren full av fisk av de fleste slag, torsk, sei, kveite, breiflabb, uer og steinbit.... Men jeg står litt fast av og til og det samme går igjen, kokt eller stekt fisk med potetmos og grønsaker er en gjenganger.....
Gjest Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Hva med å ha agurksalat til?? Det liker jeg ihvertfall. Like deler sukker, eddik og vann røres. Ha opp i revet agurk og la stå ei lita stund :-) (Jeg bruker ca 1 dl av hver). Raspa gulrot er også godt ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 du kjøper en pakke "fiskebuljong" ser på baksiden og lager det som står der... hehe.. jeg har som oftest hvitløksbørd som tilbehør til suppa i stedet for poteter og slikt. det er knallgodt og veldig enkelt
Renate :-) Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2009 Har fiske buljong men står ingen oppskrift bakpå min?? Aldri brukt buljongen heller hehe
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 du må kjøpe toro.. hehe 2 ss smeltet smør og rør inn 2 ss hvetemel, spe på med 4 dl melk og 2 dl fløte (altså du lager hvit saus) putt oppi 1-2 blokker med toro fiskebuljong og finhakket dill (jeg har alltid brukt dill som i tøket krydder og ikke fersk, selv m det sikkert er bedre) tilsett 150g lettkokte gullerøtter 100g purreløk 50g skviet sjampingjong 300g kokt fiskefilet i biter 1 boks reker (150g) og gjerne litt sitronsaft la det koke i 5 minutter, server gryten med poteter, råkostsalat og sirton (dette har jeg byttet ut med hvitløksbrød... hehe) jeg har aldri følgt oppskriften til punkt og prikke, men tatt det jeg har og det blir alltid digg
Libido- Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Fløtegratinert klippfisk 7-800 g klippfisk 4-500 g poteter i skiver 1,5 dl fløte 5 dl melk 1 fedd hvitløk 1-2 ts fersk timian 1 laurbærblad 2 eggeplommer 3-4 ss smør Etter at fisken er vannet ut, skal den trekkes i kokende vann. Kok opp rikelig med vann, ha i fisken og trekk pannen vekk fra varmen. La dette stå i 15 min. Fjern deretter skinn og bein og sett fisken til side. Ha melken, hvitløk og krydder i en kjele og la dette koke opp. Trekk pannen til side og la det stå å trekke i 15 min. Tilsett så potetskivene og kok opp igjen. La dette småkoke i 15-20 minutter. Samtidig blandes eggeplommene med fløten. Når potetene har kokt lenge nok tas hvitløkfeddet og laurbærbladet ut og fløteblandingen tilsettes potetene. Ha deretter halvparten av potetene og væsken i en ildfast form. Legg den rensede fisken over og avslutt med resten av potetene og melkeblandingen. Ha til slutt et par smørklatter på toppen for litt ekstra fylde. Gratiner på ca 180-200 °C i en halv time eller til det ser ferdig ut. Følg nøye med under gratineringen. Det er svært viktig at det ikke blir for tørt. Server med godt brød og eventuelt en tomatsalat. Krydder og grønnsaker kan med fordel varieres i klippfiskgryten. TORSK MED DEILIG URTESAUS 700 gram torskefilét 1 liter vann 3 ss salt 2-3 persillestilker 1/2 sitron i båter Saus: 1 liten finhakket løk 2 tomater i små terninger 1 liten purre i tynne ringer 2 ss olivenolje 2 ss hakket persille og gressløk 2 1/2 dl matfløte maisennajevning salt og pepper Tilbehør: Kokt ris. Slik gjør du: Surr purre og løk i olje til løken er myk. Tilsett matfløte, og kok til grønnsakene er møre. Rør inn tomater, finhakket persille og gressløk. Smak til med salt og pepper. Skjær fisken i porsjonsstykker og dryss over ca 1 spiseskje salt. Kok opp en kjele med vann, 2 spiseskje salt, sitronbåter og noen persillestilker. Legg fiskestykkene i kjelen og la trekke til fisken er kokt, det tar ca 5 minutter. Tips: Du kan gjerne variere med andre grønnsaker og urter og du kan bytte risen med poteter, brød eller pasta.
line_n & sara Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 her er noen av mine oppskrifter med fisk http://hobbykokka.blogspot.com/search/label/fisk ellers så er hjemmelaga fiskegrateng godt, google det inne på artoftaste, og fiskesuppe er jo alltid like godt! i dag fant jeg ferdiglaga fiskekraft på glass på ica! skal forsøke meg på suppe med dette!
Bella Swan Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Fiske Nuggets ( kan bruke torsk, laks, breiflabb, lyr osv) Til 600g fisk trenger du: Salt pepper 2ss hvetemel 4ss strøkavring 2 ts tacokrydder Bland sammen. 2 stk egg sammenpisket ( ha i fisken før du har den i det tørre) steikes i olje (med litt smør) Rømmedip med krydder: 1 dl majones 1 dl rømme 2 ts sennep 0,5ts tacokrydder 2 ts sukker salt og pepper. riflet gulrot og poteter i ovnen som tilbehør! Barna elsker disse nugetsene!!!! Til Torsk og breiflabb er det veldig godt med eggesmør. Kok opp egg, del dem i små biter. Steik bacon, smelt masse smør. Bland bacon og smør med eggene. Ha oppå potetene. Kjempegodt!!
Renate :-) Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2009 Mye spennende her , takk takk :-) Flere med gode fiskeoppskrifter og kanskje?? Enkle...
Ingeberta Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Min enkleste: Fileter i ildfast form, om de har skinn - skinnsiden ned. På hver filet en liten ts pesto, vanlig grønn eller tomatpesto. Deretter en skje creme fraiche. Begge deler smøres ut så oversiden av fileten dekkes. I ovn, 150 grader i 10-15 minutter, sjekk med en gaffel at fisken er passe stekt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Renate, du har en PM om hvordan du har påvirket oss
Renate :-) Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 10. januar 2009 Dytter opp denne så jeg finner den igjen ikveld... KAnskje det kommer flere gode oppskrifter og til den tiden?
mamman til to gutter Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Lag hvit saus, tilsett fiskebuljong og pesto Stek laks og ha i sausen, serveres med pasta. Veldig enkelt og veldig godt:-)
mammamammamammamor Skrevet 10. januar 2009 #15 Skrevet 10. januar 2009 smelt to ss smmør tilsett 1/2 purre 1/2 løk og 1 edd hvitløk, fres godt, tilssett karri. rør inn ei skei mjøl, tilsett så 2 dl melk og 2 dl creme fraiche. kok fem min. hiv oppi en halv paprika og så mye fisk som du synes passer. trekk i ti min
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #16 Skrevet 10. januar 2009 Et par enkle, men gode oppskrifter fra meg: Chili torsk i ildfastform: Renskåret torskefilè (ca600-800g) 3-4 tomater 1paprika 1/2 purreløk 1-2 ferske chili ( ska småbarns spise så er det lurt å skrape ut frøene) ost ( kan sløyfes), margaring, salt og pepper poteter til, eventuelt salat, ris fisken kryddres og saltes på begge sider, deles i posjonstykker og legges i smurt ildfastform med et par ekstra gode klatter smør fordel. Chilien fin hakkes og fordeles over fisken, skjør purre i tynne fine ringer, strimle paprika og skjær tomatene i skiver, tomatene skal legges på topp over alt det andre som er finfordelt over fisken. strø gjerne litt ost på toppen ( setter god spiss på retten, jeg liker særlig godt mosarella, men fetapost i tynne skiver, eller norvegia for den del funker også). formen skal stå i ca 40 min, 200 grader. Seipakker ( alu-folie) Seifilè Purre Fenikkel Sitron¨ gulrot chili smør salt og pepper fisken kryddres med salt og pepper på begge sider, ta rause stykker med folie pr porsjon for å få tette pakker. Man KAN lage en stor pakke også, men veldig lettvindt med posjonspakker, og man kan også da tillate å ha kraftigere krydder til de voskne. Gulerot skjæres i tynne skiver eller strimler, samme med purre, fenikkel....skjær sitron i båter og finhakk chili i ønsket mengde ( kan sløyfes)..pakkene pakkes tette og settes i stekovn ca 20min på 200grader, 30 min hvis stor pakke. server med poteter eller annet ønsket tilbehør... rømme klatt passer godt til dette. Seien kan byttes ut med tosk, makrell og annen fisk hvis ønsket, prøv også med laks!!! Grønnsakene kan også varieres, lurt å eksperimentere og prøve seg fram, dette er lettvindt, krever lite oppvask og smaker utrolig godt... Anbefales også på grillen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå