*SommerFrisk* Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Det er og har alltid vært så mye drittsnakking om folk som røyker mens de er gravide, forståelig noen ganger, andre ganger ikke. Er ingen tvil om at det beste er å la være. Før jeg ble gravid, røyket jeg 20-25 sigaretter daglig, da jeg ble gravid fikk jeg beskjed hos legen om å kutte ned til 5 pr. dag, om jeg klarte det, og dét basert på fakta som : 1. Kroppen er i total uballanse når man er gravid, kroppen blir hysterisk når du slutter å tilføre kroppen noe den er avhengig av. Det er IKKE bra for fosteret/babyen. -så fikk beskjed å velge dem røyka i hverdagen som var absolutt viktigst, for å ikke produsere STRESS-hormoner, i tillegg til de andre hormonene som løper løpsk. *Jeg har dårlig samvittighet, for all del. Jeg er ærlig om det, og det er slik valgets kvaler fungerer. Nå er det slik i min situasjon, at jeg plutselig i oktober endte opp med nyresvikt. Nyra mi slutter å fungere som den skal, den gjør meg alvorlig syk. Jeg ligger innlagt i maaaange uker, blir proppet full av smertestillende, og morfinsprøyter døgnet rundt. Morfinsprøyter hver 4 time, pluss pinex-forte, sovepiller og diverse, for å kunne fungere. -jeg spurte i min fortvilelse om dette ikke var alvorlig skadelig for lille babyen min. Morfin, hvor jeg ti minutt etter hver sprøyte, kunne kjenne hvor stille alt liv ble i magen. Svaret jeg fikk : NEI! -det er IKKE farlig, når det er kontrollert! og morfin dere, er et narkotikum som en myyye raskere blir avhengig av, og når man ikke lengre er på sykehuset, ender mange opp med amfetamin, og heroin, for å lindre abstinensene som er gitt deg pga et sykehus opphold. I tillegg til dette, er jeg blitt operert 3 ganger på 2 mnd'er, lagt i narkose. Inn i mellom der endt opp med 41 i feber, og KRAFTIG blodforgiftning... så når barnet mitt var SÅ utsatt og truet som det det var da, fikk jeg antibiotika rett i blodet, Ketorax morfinsprøyter, buskopan sprøyter i lårene, og så ut som en nålepute. Ikke klarte jeg spise på flere uker, alt jeg spiste kom opp igjen, så mye næring var det heller ikke å gi, bortsett fra sukkervannet som fløt i årene mine. Siste operasjon var 22. desember, hvor jeg ble lagt i full narkose... og må leve på Pinex-forte fordi jeg lever i et smertehelvete. Og pinex-forte er jeg satt på fordi det er bedre for babyen min, enn at kroppen min lider konstant. og mer kan de ikke gjøre nå, før babyen min er ute om 5 uker. Så da lurer jeg bare på hva dere mener? -er det da så innmari horribelt at en frisk gravid dame, tar seg et par røyk om dagen? -historien min påførte barnet mitt ble påført MYE HARDERE stoffer på sykehuset, og blir det fortsatt, så det burde vel vært værre... og om dere mener det er værre, tar da alle leger i verden feil? -når morfin (narkotika) faktisk reddet livet til både meg og barnet mitt? Og hvis dere mener det, så kom gjerne med begrunnelser basert på BEVISTE ting relatert til røyking i svangerskap. Og ikke sansyneligheter og antagelser. jeg er faktisk ikke ute etter å krangle... men folk har så sterke meninger, og jeg lurer på om de fleste faktisk VET hva de snakker om , og ikke baserer all kritikk på grunnlag av synsing og følelser. ps. jeg ER fullstendig enig i at det ikke tar seg ut at en gravid dame røyker i all offentlighet... for det ser grusomt ut. Mvh. meg
første lykke Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Jeg sluttet å røyke iløpet av den første mndn...MEN jeg er mer avhengig av annen type røyk.. nemlig hasj.. jeg tenker på det hver dag at jeg har lyst på.. og jeg må innrømme at jeg har røyka bittelitt i svangerskapet så langt.. jeg er ikke akkurat stolt av meg selv. håper jeg ikke har gjort noe skade. for røyker jo ikke akkurat mye, bare et trekk av en pipe annenhver uke eller noe slik.. mindre enn det også. trangen blir altfor stor under stressa forhold, og det er det eneste som får meg til å slappe skikkelig av... får sikkert mye pes nå, men tror det er fler enn meg som har det slik.. og når legene bruker 1000ganger sterkere stoffer på sykehuset.. blir litt forvirra jeg..
*SommerFrisk* Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2009 jeg forsvarer ikke det å røyke vanlige sigaretter, jeg forsvarer kanskje mindre det å røyke hasj, men det er så tabubelagt fordi det er ulovelig. Likevel tror jeg det er mer skadelig å røyke sigg hver dag, en å ta ett trekk hasj annenhver uke. men jeg vil ikke forsvare noe av det,,, begge deler er fy fy. men så er det mer som er fy fy, f.eks spekemat, myke oster, katter, osv.Så hvordan i all verden klarte de seg før i tiden?? da de måtte GRAVE NED kjøttet for å ha det lengre, og de spiste det regelrett råttent?? -alt er veldig overdrevent og oppblusset. Sier ikke at det er sunt å spise disse tinga, men det er heller ikke PÅVIST skadelig innvirkning hos foster, på lik linje med røyk. det blir antatt, og synset så mye, men tror det er få her inne som kan gi et konkret svar på hva som egentlig skjer når man røyker, om noe skjer i det heletatt. Jeg kan sykt lite om hasj, og den slags i det heletatt, så skal ikke så skal ikke uttale meg om det. MEn om jeg ikke var gravid, ville jeg lett byttet bort sigarettene mot et trekk med hasj i ny og né,,,, OM det hadde erstattet suget. Du vet at det du gjør er feil... jeg veit det er feil av meg å røyke, og har vondt pga det, og det er straffen. Ingen her inne får tro at en er så jævli dum at en ikke tenker over det selv.. men dog, jeg går ikke i gågatene eller andre synlige steder og røyker med den svære magen min, for JA, det ER kvalmt. Men det er vel smak og behag det og, sammen med krig
*lilleme* Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 heisann!! det er ikke påvist skader ved foster ved røyking av hasj... men det du bør tenke på er at her i landet er det faktisk stemplet for narkotika, å du kommer til å få er rent H****** hvis det hadde blitt oppdaget... det er jo tross alt i systemet en stund... jeg er veldig glad for at mine opplevelser med hasj, ble etterhvert dårlige. fikk rett og slett helt noija plutselig.. har derfor ikke hatt noen behov for å røyke siden lenge før jeg ble gravid.. har derimot en mann som røyker, så skjønner det ikke er lett for deg.. et trekk annenhver uke er jo virkelig ikke verdt risikoen.. dropp det (det er bare snakk om en stund) Jeg tror du klarer det!! lykke til!
første lykke Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Hadde virkelig sett for meg den kjeftinga her nå- tusen takk for forståelse og ikke pes! Samboeren min røyker hasj hver dag. det er utrolig slitsomt å ha det i hus og kjempevanskelig å styre unna når det er så tilgjengelig.. jeg har sagt det til han mange ganger at jeg ikke vil ha det hjemme, av alle de grunnene du har sagt... men det går liksom inn det ene øret og ut det andre.. aller helst vil jeg jo slutte, men..ikke sant..det er alltid dette "menne"..akkurat som med dere som røyker vanlig sigg.. vil slutte, men så blir suget for stort en gang iblant. jeg hadde lyst til å ta det opp med jordmor, men da sa sambo at det er det dummeste jeg gjør for da er barnevernet der med en gang! Og det er det siste jeg vil!!
*lilleme* Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 uff, ja er nok litt skummelt det der.. men du kan jo kanskje ta opp at du er sugen på å gjøre det (ikke at du har gjort det) å forklare at du har problemer med å roe deg uten.. kanskje det finnes noen alternativer. vet iallefall TFT(tankefeltsterapi) kan hjelpe. er nok masse alternativer... samboeren din hjelper deg jo ikke akkurat... håper virkelig du finner noe som kan hjelpe deg!)
Septbebis1 Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Hei Har samme problem som dere ser jeg. Har røkt harsj i mange år daglig, men siden jeg ble gravid har jeg kuttet ut hasjen og kun tar meg en røyk hvis suget blir for stort. Fikk vite at jeg var gravid for kun 4 dager siden da men alikevel. Synes det er kjempe vanskelig men samboeren min har heldigvis også kuttet ut hasjen. Best å gjøre det nå, nå er det andre ting i livet vi må fokusere på. Lykke til
første lykke Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Så flink du er som har klart det så fort.. jeg sliter nok litt mere.. tenker på det hver dag liksom.. huff.. hvor langt er du på vei? er 15 uker i morgen..
<3 mine søte små<3 Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Røyking er node du selv påfører barnet ditt.. det at du blir syk å trenger behandling med sterke medikamenter er ikke selv påført.. når en gravid blir syk.. er det som oftest mor som har hovedprioritet ikke barnet...
Figa Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 Signerer tvilling_84. Og det èr bevist gjennom masse studier og forskning at røyking er skadelig for forsteret. På samme måte som at man gjennom forskning, har funnet ut at råttent kjøtt, upasteurisert melk, jordrester fra frukt og grønnsaker kan gi skader på fosteret. Så kan du jo sammenligne dødsraten hos spedbarn fra årene da man gravde ned kjøtt og spiste det råttent, med dødsraten hos spedbarn i dag. At stress skader babyen er sant. Men jeg har aldri hørt om et foster som har dødd fordi mor sluttet å røyke. Ellers har jeg hørt om fostre som har dødd fordi mor har blitt utsatt for store psykiske belastninger som eks dødsfall i familien, og det er den typen stress som er farlig for barnet. Hvis man skal gå rundt og være redd for å være stresset fordi det vil være skadelig for barnet, bør man da holde seg hjemme fra jobb på travle dager, alltid være tidlig ute til bussen, holde seg av veiene i rush-tiden, ikke spille tetris osv osv. Om du ikke klarer å slutte å røyke, så er det ditt problem, ikke mitt. Jeg vet selv hvor vanskelig det er å slutte å røyke (fosteret mitt klarte seg fint gjennom røykesugen). Men det finnes ikke noe mer irriterende enn røykere som bagatelliserer farene ved å røyke! Du skal være godt dum om du ikke "tror" at røyk skader fosteret!
Septbebis1 Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Hei første lykke Jeg er 6 uker på vei, sluttet samme dag vi fikk positivt test. Samboeren min er like mye med på dette som meg, og det har gått veldig bra hittil. Synes det er fryktelig dumt at typen din ikke er med deg, skjønner at det blir mye vanskligere da.. Når barnet kommer er dere nødt til å være stoff fri både for egen del og barnet. Føler han ikke at babyen er en motivasjon.. ? Hva tenker han om fremtiden ? Skal han forsette å røyke når barnet har kommet ? Klem
første lykke Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 Jeg føler meg veldig alene om graviditeten... han er liksom ikke med på det nei, og vi har ikke snakket om hvordan det blir etter at barnet er født. jeg er imellom to verdener.. røykeverdenen og "streiteverdenen". vil jo bli en god mor og røykfri, klart det! men han blir liksom bare grinete når jeg nevner disse tingene, og det er han som er mest i hundre over at vi skal ha baby,.. jeg er faktisk mer i tvil, men nå er det for sent uansett så har jo ikke noe valg. fælt å si det slik også, men slik jeg føler det akkurat nå. vi kommuniserer ikke akkurat bra... lurer på hvor dette bærer egentlig, for det virker ikke som om noe er forandret fra hans side, men jeg som skal bære alt alene.. når det gjelder svangerskap altså.. jeg vet at han kommer til å bli en super pappa da den dagen kommer..
Septbebis1 Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Skjønner at dette ikke er lett. Men hva er grunnen til at han ikke vil slutte nå? Har du spurt om det. Synes du burde prøve å stille litt krav til han. Han skjønner jo at han ikke burde forsette med dette, da han er redd for barnevernet hvis du skulle si noe om dette til jordmor!! Han er nødt til starte å ta ansvar. Dere er jo to om dette selv om det er du som bærer på barnet! Er det noen dere kan snakke med ?
første lykke Skrevet 11. januar 2009 #15 Skrevet 11. januar 2009 Skal nok ta en prat med han, for hvis jeg skal gå rundt slik i lang tid så kommer det til å slite på forholdet. han tar jo ikke hint, så må nok være mer rett på sak heretter.. takk for gode råd.. lykke til med svangerskapet videre, og ikke fall i fella og begynn å røyke igjen som jeg.. men nå SKAL jeg klare det.
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 12. januar 2009 #16 Skrevet 12. januar 2009 Signerer Figa. Er så enig i det du sier. Har selv sluttet å røyke 9 måneder før graviditet. Blir en gravid syk gjøres selvfølgelig alt for å redde den gravide og fosteret kommer i annen rekke. Hva vet HI om at ikke fosteret hennes kommer til å få senskader som følge av denne behandlingen hun har fått? Fin unnskyldning for å skade fosteret ytterligere.
*SommerFrisk* Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #17 Skrevet 25. januar 2009 nei nei.... prøver ikke å unnskylde noe som helst... hadde du lest hva jeg skriver i innleggene så skjønner du det. Det jeg er ute etter, er meningene deres, ang min historie... også SPØR jeg dere om dere virkelig synes det er så farlig....Respekterer meningene deres... om ikke ville det jo være idiotisk å spørre.
*SommerFrisk* Skrevet 25. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 25. januar 2009 må være litt var med det du sier her. alt er blitt gjort hele veien, for å redde babyen min. Og medisinene jeg har fått, er basert på hva baby tåler. Det finnes ingen unnskyldning for å skade en baby i det heletatt, så ikke sitt der å anta at jeg gjør det. Jeg spurte om meningene deres,,, og hvis du ikke kan gi meg den, uten å gå te angrep på meg , synes jeg det er dumt. hvis du er så rar at du virkelig tror at jeg bruker historien min, til å godtgjøre for at jeg tar meg en sig. en gang i blant, ja da vet jeg ikke hva jeg skal tro om deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå