kreps-76 Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 På kontroll hos jordmor denne uka hadde sf målet flata ut, og hun henviste meg til ul på sykehuset. Der har jeg vært i dag. Både sparketest og ul viser at babyen har det bra (selv om jeg glemte- selvfølgelig- å spørre hvor stor den er, de sa ingenting om det heller) Men det er lite fostervann. Skal på ny kontroll på tirsdag, og er det fortsatt lite fostervann vurderer de å sette i gang fødselen. Nå sa legen at fv produksjonen like gjerne kan gå opp igjen også, så jeg er ikke kjempebekymra. Men litt bekymret blir man jo likevel- og jeg kommer jo aldri på å spørre når jeg er hos lege/jordmor. Spørsmålene kommer gjerne i etterkant.. Noen her som har erfaring med dette og vil dele- årsaker, hvordan gikk det fremover i svangerskapet, ble dere satt i gang, evt hvor raskt etter det ble konstantert osv?? Er 35 uker 3 dager gravid, så noen fare for barnet er det jo ikke å bli født nå,hvis det blir igangsetting. Men må innrømme en evt fødsel kom litt brått på... :-)
Venter nr3 er 22 år Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 hei lurte litt på om jeg leste mitt eget innlegg her....hehe. var hos legen i uke 35+5 da var sf målet mitt blitt flatet ut og gått nedover og under linja...den var på 29 cm...og to uker før var den på 31 cm. hva var den på deg? Jeg ble sendt rett til føden...der tok jeg sparketest og ul...alt var bra:) litt lite fostervann,men det var normalt sa hun. Jeg spurte om vekt osv...de sa han veide ca 2600gr:) er nå 37+1 og ikke noe er skjedd enda...og skal ikke på ny kontroll før 13...håper alt er bra og normalt da..
kreps-76 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2009 Ok. Godt å høre:-)Det var 31 eller 32 cm for to uker siden, og det samme nå. Ligger akkurat "på streken" nå. Var egentlig ikke så bekymret før ul i dag, men nå lurer jeg veldig på hvorfor det er så lite fostervann. Mulig jeg ringer føden i morgen bare for å spørre, hvis jeg blir gående å tenke på dette.. Har en del magesmerter ala "lyskestrekk" bare at de sitter i magen, og er veldig øm øverst i magen og rundt navlen..Nå setter jeg plutselig alt i sammenheng med lite fostervann og om noe er galt. Men babyen beveger seg slik den har gjort, og alt så bra ut. Så får jeg stole på det:-) Har de siste dagene/ukene merket at bevegelsene har gjort vondt av og til, og det skyldes faktisk lite fostervann, fordi sparkene da blir mindre dempet.(rett i innvoller og ribbein:-) ) Merker du det?
Fru Anna Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Vi er visst fler i samme situasjon! I uke 36 gikk SF målet mitt ned og det ble kontroll på føden, der var visst magemålet på babyen litt liten så jeg fikk time til å komme tilbake i uke 38. På kontrollen da så var babyen grei i størrelse men det var lite fostervann, og dette var på lillejulaften. Etter dette har vi vært på kontroller på sykehuset annenhver dag hvor det blir gjort CTG, UL også har de noen ganger kjent etter modning. De første gangene fant de dammer på henholdsvis 1,0cm,1,3cm og 1,7cm noe som visstnok er akkurat på grense til "sette igang eller ikke". Men siden CTG'en var så bra og babyen sparker og det er masse liv så vil de helst ikke sette igang men la det skje naturlig. Så denne jula har vært ganske slitsom, for hver kontroll så har vi med baggen og vi vet aldri helt hva som skal skje. Det har vært masse spørsmål og jeg har flere ganger gått fra sykehuset mer bekymret enn når jeg kom. Men når det er sagt så tror jeg det er helt uten grunn. Det er helt naturlig at fostervannsmengden går ned mot slutten av svangerskapet og i ditt tilfelle så kan det veldig godt hende at måten babyen ligger på har noe å si, så neste kontroll kan det godt vise seg at det er mer vann der enn antatt. Og er det ting jeg har kommet på i etterkant av kontrollene på sykehuset så har jeg ringt føden, og det har alltid hjulpet! Vær gang vi er på sykehuset så avslutter de med å si at jeg skal ringe eller komme hvis det er noe, ikke nøle i det hele tatt hvis det er noe jeg er bekymret for eller lurer på. Og det at en kjenner liv som vanlig er alltid det beste tegnet på at babyen har det bra Idag er jeg 41uker på vei og skal inn på ny kontroll imorgen, egentlig veldig slitsomt samtidig som det er veldig betryggende å vite at de følger med. De har sagt at hvis vannet holder seg på det stadiet det har vært hele tida og babyen viser tegn til at det har det bra så setter de ingenting i gang før eventuelt pga overtid. Lykke til, det er nok ingenting å uroe seg over!
kreps-76 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2009 Tusen takk for svaret, du klarte å berolige meg mye:-) Det virker lenge til tirsdag, og det blir spennende. Legen i dag var ganske dårlig til å informere, så jeg får notere meg spørsmålene jeg har til tirsdag. Har ganske lang vei til sykehus, og hvis jeg må følges opp med hyppige kontroller, så må jeg nesten legges inn til observasjon. Med to små hjemme er ikke det noen ønskesituasjon akkurat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå