manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Leste en artikkel sist jeg var gravid, eksperter hadde anbefalt å kjøpe dyne,madrass og evt annet nytt for hver gang (hver baby),hadde visst noe med reduksjon av faren for krybbedød å gjøre..andre som har hørt det samme? venter nr to nå,og vurderer sterkt å bare fryse madrass + dyne,for så å vaske på 60grader.(ca 1 år gammel madrass+dyne). Men hva ville dere gjordt? Er jo forferdelig hvis noe skjer,og du vet du ikke har gjordt "alt du kan"..
Mayken Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Vi var og kjøpte ny madrass til grindsengen i går, kjøpte en overmadrass også, så er det lettere å rengjøre hvis uhellet er ute. Men dyne og pute hadde jeg ikke tenkt å kjøpe nytt, for det kan jo vaskes før bruk igjen. Må man det altså? Trodde faren lå i at madrassen ikke kunne vaskes og at gulp, urin, avføring og annet søl fra forrige baby ble liggende inni madrassen og gi giftige avgasser og bakterier som ikke var bra for babyen jeg. Det skjer jo ikke med dynene når de blir vasket.
victomalia Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Jeg skal kjøpe ny madrass nå fordi jeg venter nr. 5 og føler madrassen er brukt opp nå. Men jeg har hele tiden hatt en god overmadrass (ikke tynt trekk) som jeg stadig kokvasker. Er ganske sikker på at dette bør holde. Å kjøpe madrass for hvert barn høres ut som hysteri. Vaskemaskiner i Norge er ganske gode, i forhold til mange utland. Vet om amerikanere som tar med seg skjorter til Norge for å få vasket dem hvite.
Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :) Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Vi har ikke kjøpt ny madrass til neste som kommer i mars. Nå skal det sies at guttungen aldri har hverken bæsja, spydd eller tissa PÅ madrassen eller i senga i det hele tatt. Det ene spyuhellet vi har hatt i sprinkelsenga de 1,5 åra han brukte den ble tatt av et såkalt spy/tisselaken. Hadde det vært spy i selve madrassen hadde jeg kjøpt ny uten tvil. Madrassen har også vaskbart trekk og resten skal fryses ute i 10 minusgrader
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Det er IKKE overhysteri å kjøpe ny madrass for hvert barn!!! Da er det snakk om spedbarn! Du får jo ikke kokvasket en madrass i maskinen! Det er jo de fleste madrassene for tykke og uhånderlige til! Og får du vasket dem er detikke sikkert de får tørket skikkelig inni før det går mugg i dem og det gir farlige gasser! Så om en baby tidligere har brukt madrassen og har gulpa, spydd, bæsjet eller tisselekasje så ligger dette nedi madrassen og gir farlige gasser som kan medføre krybbedød for den neste som da eventuelt bruker madrassen... Det er ikke det samme med dyne og pute for det kan vaskes lett umiddelbart etter et uhell! Men har du en god overmadrass så du er 100 % sikker på at ingenting har kommet nedi madrassen så kan den fint brukes! :-)
Gjest Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Har du brukt over madrass eller tisse laken så madrassen aldri har vært våt trenger du ikke kjøpe ny.
vips-77 Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Det er forskjell også på om man bruker madrassen etter søsken, da skal visstnok risikoen være mindre enn hvis det er andre som har brukt den. Vi arva seng forrige gang, men kjøpte ny madrass. Denne gangen kommer vi til å bruke samme madrass, har jo hatt overmadrass på hele tiden og det selve madrassen har aldri vært utsatt for noen uhell... Men husker at jeg tenkte sist at jeg ikke tok noen sjangser, tenk om noe skjedde, da hadde jeg slitt med å forsvare overfor meg selv hvorfor jeg skulle spare noen hundrelapper, så syns ikke akkurat det er så hysterisk..
manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. januar 2009 ok,takk for svar! har brukt tisselaken på hele tiden. Madrassa har ligget uti utestua (samme temp.som ute) så regner med at den er bra nok frosset(/fryst da)? Så kjøper jeg overmadrass for å være helt sikker. kokvasker også dynene da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå