Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fant ut i 7 svangeskapsuke at eg var gravid. eg har ikkje tatt folat. er nå 10 uker på vei.... så leste eg en artikkel om ryggmargsbrokk i sted, og nå har eg virkelig panikk. hvis barnet blir født med ryggmarksbrokk , da er det jo min feil ?? siden eg ikke har tatt folat ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tar folat ja, og ville bynt med det nå,hvis jeg var deg.. =) minsker mulligheten for det, men før itiden tok folk jo ikke folat og mange barn ble født helt friske og raske.. =)

Skrevet

Nei ikke alle tar folat. Eg fant det ut når eg var 4 uker på vei, og begynte med det på mandag. Nu er eg i 5 + 3.. Eg har venninner som ikke tok folat, og det gikk bra med ungene deres.

I gamle dager brukte man ikke folat..

Pass på så du spiser mer enn nok grønnsaker, de inneholder B-vitamin, og folat er jo en B-vitamin fordi ikke alle får det nok i seg under svangerskapet.

Eg tar folat fordi eg sliter iblant med B12.

Skrevet

Jeg begynte ikke med folat før jeg var 6-7 uker på vei med gutten vår. Han er veldig frisk og rask! :)

Det er jo absolutt anbefalt, men jeg syns det blir litt voldsomt å si at det er din skyld om ungen blir født med rygmargsbrokk...!

Og for å svare på spørsmålet: Ja, jeg tar folat. Dette rusket er vel planlagt, så denne gangen startet jeg tidlig :)

Skrevet

Jepp, har tatt det siden den dagen jeg fant ut at jeg var gravid =)

(3+6)

Skrevet

Er egentlig i 2.trimester, er bare innom her og kikker.

Venninna mi fant ikke ut at hun var gravid før hun var 10 uker på vei. Jordmora sa hun ikke trengte å stresse med folat, faren for ryggmargsbrokk er likevel minimal. Kan også nevne at mamma har født fem ganger og ikke spist folat noen av gangene. Alt gikk bra. Jeg var også utrooolig sløv med de tablettene.

Du kan heeelt sikkert bare slappe av!! :)) Lykke til videre..

Skrevet

ja,begynte å ta folat med en gang jeg fant ut jeg var gravid.det gjorde jeg forrige svangerskap også men med førstemann tok jeg ikke i det hele tatt,og det gikk så fint at:)

Skrevet

Jeg har tatt folat i over et år nå, men er ennå ikke gravid. Det er anbefalt at man begynner med folat noen uker i forkant av at man blir gravid, men når det tar evig lang tid å bli gravid, blir det jo til at jeg tar folat i veldig mange uker i forkant. Da er det i alle fall ikke det det skal stå på.

Uansett: I de aller fleste tilfeller går alt helt fint uten at man tar folat, så du kan nok ta det helt med ro. :o) Så prøv ikke å tenke på det!

Lykke til!

Skrevet

Jeg tipper alle her inne på dette forumet ble født friske og vellskapte, uten at mødrene våre tok Folat. Det går nok helt fint ;-)

Skrevet

Vår graviditet er veldig planlagt,så jeg tok folat tre måneder før svskapet som anbefalt, og tre mnd inn i svangerskapet. Snart ferdig med siste pakke nå. En uke igjen, og da er jeg i uke 13, så da er det greit å slutte...

Skrevet

Jeg fant en pakke på apoteket med folat + omega3 i en kapsel, så får jeg i meg begge delene enkelt og greit. Bare et tips! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...