Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 21 nå og har kun hatt en kontroll så langt. Den første med blodprøver og registrering. Hvor ofte er dere blitt innkalt så langt? Er det forskjell på antall ganger med første- og andremann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva? EN gang?? jeg er 2.gangs og har vært inne en gang i mnd (er i uke 24 nå),

Første gangen var jeg hos legen,resten av gangene hos jordmor,hun skriver opp ny time til meg når jeg er hos henne.

Altså ikke forskjell på ant.kontr. på 1.- og 2. her..

Skrevet

Jeg er 2.gangs... Er 21+4.

Har vært på 1 ordinær UL og 1 gang hos legen.

Tok ikke spesielle prøver hos legen heller,

bare urinprøve, blodtrykk og vekt.

Dette er vanlig som 2. gangs.

Skal til legen for 2. gang nå om en uke.

Skrevet

Hei dere:) Jeg bare lurte på om man får innlkallelse til lege/jordmor etter 1.gangskontrollen, eller om man må ringe og bestille time hver gang??

Skrevet

Mener legen sa at jeg ville bli innkalt - men når, hehe. Uansett, det er sikkert vanlig, jeg bare lurer.

Skrevet

Fikk ny time allerede ved 1. kontrolltime jeg.

Men jormor må du nok ordne med selv:)

Skrevet

Jeg er også andre gangs. Og til nå har jeg vært på kontroll hos lege første gang i uke 10. Så jordmor i uke 13 (her vil de ha en intro time tidlig i svangerskapet) Ultralyd nå i uke 19 denne uken, ble satt en uke tilbake. Videre er der 24, 28, 32 36, 38, 40, for deretter hver uke om overtid. Var den oversikten jeg fikm av jordmor her hvertfall.

Så jeg som er uke 19 har vært på 2 kontroller og 1 ul.

Forrige gang som førstegangs var det noenlunde like kontroller synes jeg å huske, noe tettere etter uke 35 for meg fordi jeg hadde så høyt blodtrykk.

Skrevet

Slik jeg forstår (bl.a. etter å ha lest her inne), så er det litt ulik praksis rundt omkring i landet.

Her ( i Stavanger) virker det som om det i utgangspunktet er likt for første eller andre eller flergansfødende.

I stavanger følge de vanlig anbefalig om åtte ganger i løpet av svangerskapets første 40 uker (forutsatt at man er frisk og rask, da) + en ekstra gang i uke 16.

Så slik du har hatt til nå, skulle da være ganske så normalt:)

Den anbefalte ukene er:

8-12

18UL

24

28

32

36

38

40

Men er det noe som bekymrer deg eller plager deg, er det jo bare å ta kontakt:)

Her må vi selv bestille alle timene til legen, mens jordmor setter opp ny time til meg mens jeg er der. Dette varierer sikkert, men det er ingen automatikk i at man skal få ny time etter første kontroll, hverken hos JM eller legen.

Skrevet

Var i uke 13, 19 og i uke 24 hos legen.. + ultralyd i uke 18 på sykehuset da.. =)

Egentlig så skulle jeg ikke hatt den i uke 19.., men pga jeg har hatt uvi og noen blødninger så fikk jeg en ekstra kontroll den mnd.

Neste gang jeg skal til legen nå er i uke 28.. =)

Skrevet

Er i min 17. uke nå.

Var hos JM da jeg var 12 uker på vei og

skal på UL når jeg er 19 uker på vei.

..og da drøyer det vel en fire uker før jeg avtaler ny til hos JM, tenker jeg.

Skrevet

en gang i mnd etter uke 20. før det hadde jeg bare første legesjekk + ul.

Skrevet

Jeg har vært annenhver gang hos lege og jm. Første var hos lege i uke 12, hun ba meg kontakte jm for time der ca 4 uker etter.

Så jeg har gått ca hver 4 uke + ul. Men jeg hadde svangerskapsforgiftning forrige gang, så kommer derfor oftere til sjekk. Går over i 3. trimester om en ukes tid og da blir det nok ca hver 2.-3. uke tror jeg...

Skrevet

Jeg har hatt første kontroll (for uten papirutfyllinga) i dag, 16+4. Har vært innlagt, men det ble ikke noe vanlig kontroll. Skal på ul på torsdag igjen, så skal jeg ikke til jordmor før 5.mars. Legen skal jeg ikke til før i april hvis det ikke er noe spesielt..

Skrevet

jeg er 18uker og har vært 1 gang ho legen og en gang hos jordmor(i går).

skal på ul i slutten av mnd så heretter skal jeg inn til jm 1gang i mnd og har kuttet ut lege!!!

hvis du syns du er for lite på kontroll så er det jo bare å bestille en time!!!!

Skrevet

Fra nasjonalt hold er det dette som er vanlig, 7 kontroller i tillegg til UL.

Som du sier Yarn:

8-12

18UL

24

28

32

36

38

40

Det er ikke forskjell på hvor mange kontroller om man er føstegangs eller flergangsfødende. Det er opp til hver enkelt om man trenger flere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...