Klara74 Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har en samboer som røyker. Han har lovet meg å slutte når den lille kommer, men jeg tror det blir vanskelig. Han blir sur/lei seg hvis jeg snakker om røykingen, så jeg nevner det sjelden. Han har prøvd piller som han har fått av legen, men det hjalp lite når kuren var over. Har 7 uker igjen til termin og jeg vil helst at han slutter NÅ så vi slipper stresset når den tid kommer. Han røyker aldri inne eller i nærheten av meg, men det lukter av klærne og huden hans. Jeg vil ikke utsette den lille for dette siden det er påvist at selv hudkontakt kan være skadelig. Hva gjør jeg? Begynner å bli litt stresset av dette - uten at jeg sier det til han. Tips?
Maysan81<3+gutta<3 Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Jeg forstår godt at du vil at din samboer skal slutte å røyke, det hadde jeg villet også om jeg hadde hatt en som røyker. MEN når det er sagt, så veit jeg også hvor vanskelig det er å slutte, spesielt om man føler at man blir presset. Så for guds skyld, ikke mas hele dagen på han. Spør heller hva du kan gjøre for å hjelpe han? Det er ikke lett å slutte, og jeg skal love deg at han har dårlig samvittighet HVER gang han tar seg en blås. Prøv å støtt han, kanskje det kan hjelpe han på veg? (som du skjønner har jeg vært den som røyket selv;) Lykke til
Underveis --> Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har røyket selv, og min erfaring er at det ikke hjelper hva du enn sier. Det må komme fra ham selv, og han må finne motivajonen til å slutte selv. Det er ingen normale mennesker som ikke vet at røyking er skadelig, dermed hjelper det ikke med fornuft for å få noen til å slutte heller. Jeg synes det er veldig bra at han ikke røyker inne, eller i nærheten av deg. Jeg kan forstå at du synes det er ubehagelig at det lukter av ham, men det gjør jo forsåvidt ikke noe, heller ikke i nærheten av barnet, så lenge han ikke sover sammen med det (samsoving). Hudkontakt farlig? Jeg synes det er voldsomt overdrevet, og ja, hysterisk. Han har vel for det meste på seg klær også? Det har jo babyen også. Han vet du vil at han skal slutte, og det gjør han mest sansynlig også, men det må komme av seg selv. Det at du maser vil ikke gjøre det noe bedre. Her har det i alle fall helt motsatt effekt ;-)
Klara74 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2009 Takk for råd Jeg skjønner at det er veldig vanskelig og at jeg bør avvente. Men hva gjør jeg hvis han ikke slutter? Han har prøvd flere ganger uten at jeg har bedt han, men han har startet igjen og da har det blitt enda værre. Jeg har lyst til å samsove med ungen, men det går ikke hvis han forsatt røyker. Se artikkel: http://www.helsenytt.no/artikler/samsoving.html Han har også astma og mye allergi, og vi har en teori om at det skyldes hans mors røyking under svangerskapet og videre passiv røyking fra begge foreldrene. Jeg vil ikke gi røykere dårlig samvittighet, for barn av røykere har jo vokst opp og det har gått bra. Jeg vil bare ikke at ungen min skal arve farens astma og allergier. Og at dette er en yppelig anledning for han å slutte så jeg får beholde han lengre. Har for mange i familien som har dødd pga røyking. Jeg maser aldri, men føler at den passive metoden ikke fører frem.
birrisj05.02.09 Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Her i gården er det akkurat på samme viset. Han har sagt at han skal slutte når babyen kommer, og selv om han ikke røyker inne eller særlig mye når han er sammen med meg, så stinker det av klærne og hele han de få gangene han røyker mens jeg er hjemme. Jeg HATER det! Men han hater at jeg maser, så derfor maser jeg ikke, da forverres bare alt. Jeg spør heller om han har vært flink å røyka lite, og jeg roser han veldig når han har vært det.. Så faktisk så har han trappa veldig ned nå, og håper på helt røykeslutt innen 4 uker, men vet det er kjempevanskelig å slutte med noe man er avhengig av..
Klara74 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2009 Når vi "snakker" om det, kom denne i dag: http://www.dinside.no/helse/barn/andre-saker/selv-lukta-er-skadelig/art800223.html Jeg har rost han masse når han har sluttet. Jeg får prøve litt til og håpe på det beste. Lykke til til deg og den lille!
Chris Cullen Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 kjøp endelig ikke røyker boken til han, ikke press han til og lese den, men be han gi den en sjangse. enten slutter han eller ikke, men da har han i hvertfall prøvd den og det er en fin kjedelig bok som er perfekt og lese på senga, for da sovner man lett.
Gjest Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 må si dere er heldige.. jeg og bf bor hos min sviigerfar. bf røyker, og lovet meg at huset skulle være røykfritt når babyen kom. dette var vi alle 3 enige om når vi flyttet inn for drøyt 3 mnd siden... i begynnelsen var de flinke.. men etterhvert så har svigerfar begynt å røyke daglig inne, og bf stikker seg inn på forskjellige rom i huset å røyker for at han ikke ORKER å gå ut "men det blåser", "det er så kaldt" osv. har sakt fra 100000 ganger og er drittlei. (øler liksom at jeg ikke kan si fra til svigers i og med at vi bor her gratis og det er hans hus, men til bf blir jeg forbannet hver gang jeg kjenner røyklukt) jeg har nå begynt å gi bf en kald skulder når han gjør dette, og litt etter litt har han skjønt tegningen. har vært flink nå i dag. og jeg er smørblid. men så var det da svigerfar igjen daaaa :@ huff
lchristin-nydelig tulle Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 jeg sluttet m hypnose. fungerte helt topp! dyrt, men det sparer du opp på en mnd lell så ingen unnskyldning der... en god løsning selv for den som ikke er motivert.=)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Min farfar som har røykt en halv tobakkspung pr dag i 50 år + mange av svigers kolleger som har røykt i 30+år (såkalte INNRØYKTE) klarte å slutte med tabeletter.. Hvis din sambo ikke klarer det så _vil_ han ikke.. Dette med "ikek press han for det er vanskelig" har en grense det også.. Jeg er ikke nådig med min sambo når han slett ikke viser det minste vilje til å prøve å slutte.. Han sprekker flere ganger pr dag og smugrøyker etc - voksne folk tåler å høre litt
Bevind *har født*:) Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Når vi ventet lillejenta vår for 2,5 år siden fikk pappaen valget mellom å slutte å røyke eller ikke ligge i samme seng som oss... Han sluttet 1,5 mnd før snuppa meldte sin ankomst og har ikke begynt igjen etter det:) Alle klarer det hvis de bare er motiverte nok, selv jeg klarte det for 4 år siden etter å ha røkt i 12 år:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå