Gå til innhold

Hva er Palestinere/Palestina?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke, er de et folkeslag, en religiøs gruppe, en "rase", hvem er de? Og hva er da palestina?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dem som går med palestinaskjerf. Har du ikke sett dem?

Skrevet

Arabere som bor i Isralel.....?

Skrevet

Takk, men den har jeg lest før. To ganger til og med.. :)

Men jeg ble ikke klokere på HVEM de er. Kan alle bli palestinere eller blir man født som det? øøøh.. idiotiske spørsmål, men jeg har aldri skjønt eller visst dette...

HI

Skrevet

Palestinere er både muslimer og kristne, veldig få kristne i Gaza, men inntil 30% på vest-bredden i følge gamle tall (siden kristne stadig konverterer til Islam og det ikke finnes noe skikkelig folkeregister lengre er det vanskelig å si i dag).

Palestinerne anser seg selv som de som bodde i området før den store innvandringen startet før annen verdenskrig, Israelerne mener de er arabere som like gjerne kunne bodd i Jemen.

Skrevet

Arabere som bor i Israel er ofte Israelere de også. De snakker gjerne hebraisk i tillegg til arabisk og har israelsk statsborgerskap. Palestinerne bor i okkuperte områder eller har ikke fått innvilget søknad om statsborgerskap.

Skrevet

Ok, takk for infoen!:)

Så de er da en folkegruppe innenfor et spesielt geografisk område som ikke har noe med religion å gjøre? Og hva er da Palestina? (Det er noe som heter det, sant?)

HI

Skrevet

Det har ikke egentlig noe med religion å gjøre, men det krangles jo om religion fordi jøder og muslimer begge gjør krav på de samme plassene i Jerusalem fordi det er viktig for troen deres.

Palestina må vel bli områdene som i dag er okkupert av Israel som palestinerne ønsker å ha en egen stat i, men før i verden ble jo det som i dag er Israel kalt Palestina, og der har du grunnen til konflikt. Mange vil at det som i dag er Israel skal gjøres om til Palestina og andre at alt det okkuperte skal bli en del av Israel. Begge deler er urimelige krav som ikke kan innfris.

Skrevet

Palestina er et navn på et landområde i nærheten av Akababukten. Grensene har flyttet seg opp gjennom årene. Det har jo også for eksempel også de norske grensene gjort, men når det gjelder Palestina har nok endringene vært større.

Palestinerene er menneskene. På grunn av de store konfliktene i området er det bare et mindretall som bor i det som i dag kalles de palesinske områdene, det vil si Vestbredden og Gaza. Der bor det i dag ca 2,5 millioner mens det sies at det er ca 10 millioner palestinere. Omtrent 5 millioner er statsløse og veldig mange lever i flyktningeleirer. Noen av disse leirene er så hammle at folk har bodd der i tre generasjoner.

Skrevet

Jupp, helt tragisk. Bare i Libanon bor mange, mange tusen palestinere som ikke har noen form for statsborgerskap, og ingen vet hvor mange de er for ingen utsteder fødselsattester. Ettersom de ikke kan dokumentere hvem de er kan de heller ikke søke om asyl i andre land eller bli statsborgere andre plasser.

Skrevet

Bare for å føye til det som er skrevet over:

Dersom du spør en amerikaner, en ortodoks jøde, eller en FRPér vil vedkommende sannsyligvis spørre/ si tilbake

"Palestine, where is that?"/ "Palestina, det eksisterer ikke"

Ikke fordi de ikke vet hvor dette landområdet ligger, men fordi de kaller dette landområdet Israel, og jødisk territorie.

Palestinerne ble fordrevet fra sitt land når den vestlige verden i 1948 forsøkte å finne et eget landområde for jødene. Denne jødiske befolkningen tok over prosessen som var i gang i FN og erklærte seg selv som eget land, uten at noen av landene der i området var enige i at prosessen var ferdig debattert. (Derav den store motstanden mot Israel der i området.)

Og det bodde masse mennesker i dette området fra før, dette er palestinerne, som ble fordrevet, og som har bodd i flyktningeleire i tre - fire generasjoner, altså siden 1949.

Skrevet

Tusen takk for all infoen, jeg må si jeg føler meg mye klokere nå! :)

Prøver å følge litt med på nyheter osv, men vanskelig å henge helt med når jeg faktisk ikke visste hvem palestinerne er...

HI

Skrevet

Skjønner deg godt. Det er vanskelig nok å henge med når man vet mye om hvem som er hvem der nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...