Gå til innhold

Endring forlenget pappapermisjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hentet teksten fra NAV sine sider da jeg ser det er flere som lurer på dette.

Husk dette er en foreslått endring og ikke godkjent i Stortinget enda.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foreslåtte lovendringer i 2009

Foreldrepenger - fedrekvote

Med virkning fra 1. juli 2009 foreslår Regjeringen å utvide fedrekvoten fra seks til ti uker. To nye uker legges til som en forlengelse av den samlede stønadsperioden. To uker tas av den delen av stønadsperioden som i dag er til fri fordeling mellom foreldrene. Endringen foreslås å gjelde for fødsler og omsorgsovertakelser fra og med 1. juli 2009.

Den samlede stønadsperioden ved fødsel blir dermed opptil 46 uker med 100 prosent inntektskompensasjon, eller 56 uker med 80 prosent inntektskompensasjon. Ved adopsjon blir stønadsperioden henholdsvis 43 og 53 uker. Fedrekvoten vil i alle tilfeller utgjøre ti uker av den totale stønadsperioden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor kan de ikke heller gjøre noe med fars rett til BETALT permisjon i det minste i de 14 dagene rett etter fødsel når mor ikke har rett på foreldrepenger????

er så urettferdig at en del av oss opplever at vi som familie ikke har råd til å ha far hjemme disse 14 dagene da man trenger avlastningen som mest fordi man taper 14 dagers lønn på det... :(

Skrevet

Det er vel opptil den enkelte arbeidsgiver om far kan få permisjon m/lønn de første 14 dagene etter fødselen. Og får ikke mor foreldrepenger så får hun jo engangsstønad på litt over 33000 kr. Er ikke dårlig det heller!

Det skal vel ikke være noen forskjell på at hvis mor ikke har vært i jobb så skal far kunne få betalt 14 dagers permisjon, men hvis mor er i jobb så skal far ikke få betalt 14 dagers permisjon.

Hva med meg som blir alenemor da. Jeg er heldigvis i jobb og har krav på fødselspenger.Men hvis jeg ikke hadde vært i jobb da, skulle det vært en egen stønad (utenom overgangsstønad og engangsstønad) for de første 14 dagene jeg er hjemme med barnet alene da???

Nei da får du nok bare skaffe deg en jobb.

Skrevet

De to ukene etter fødsel som man har krav på har ingenting med nav å gjøre og er ikke en del av "permisjonsrettighetene" i landet vårt.. Alle har krav på 2 uker fri, men det er opp til arbeidsgiver om man skal få betalt... Er nok du som har blandet kortene hi... Og er enig med anonym 00:10, hvor er logikken i at i de forhold der mor IKKE har arbeidet skal far få lønn, mens dersom mor HAR arbeidet så skal far ikke få lønn?? I dette landet belønnes man for å bidra med å jobbe, ikke for å gjøre ingenting...

Skrevet

Jeg synes forslaget om å øke fars antall uker til 10 er bra, men den samlede permisjonstiden synes jeg er lang nok allerede. Å få lengre toral permisjon er ikke noe jeg synes staten bør bruke penger på.

Skrevet

Den regelen synes jeg er helt grei. Det er svært få arbeidsgivere som ikke er villige til å la far ta ferie disse ukene om han ønsker det. Dermed kan han få fri med lønn hvis han vil. Det året som barnet blir født kommer han likevel til å være så mye borte fra jobben på grun av foreldrepermisjonen at det ikke burde være noe stort åroblem å "bruke opp" ferien.

Skrevet

Det er vel og bra med lengre pappaperm, men det er kjedelig når det går ut over den totale lengden far kan ta ut i tilfeller hvor mor ikke har opptjent rettigheter til foreldrepenger, som når mor er student. Etter 1 juli vil slike fedre ha krav på maks 39 uker i stedet for 41 om jeg ikke misforstår helt.

Skrevet

Det kan nok hende at det er noen uheldige konsekvenser men hvorfor skulle far få rett på mindre i dette tilfellet.

Jeg er forøvrig enig i at far bør ha fulstendig egen opptjening av rettighet til foreldrepenger, men også da at den av foreldrene som ikke har foreldrepermisjon må være i jobb eller studere.Jeg synes ikke det skal være slik at mor kan være hjemmeværende uten lønn og far samtidig ha foreldrepermisjon. Det er nok for barnet at en av foreldrene er hjemme av gangen.

Skrevet

Er det noen som har vært stygge med dere Poamin (les: forhold som gjør at ikke du kan være ulønnet hjemme mens pappa er i perm), og således gjør at du er misunnelig på de som har den muligheten?

Skrevet

Nei, men jeg synes samfunnet har såpass mange uløste oppgaver at det ikke er forsvarlig at staten skal betale for at forelder nr to skal være hjemme med barnet. Staten bør legge til rette for at en av foreldrene kan være hjemme med barnet, ikke at en av dem skal ha ferie i tillegg.

begge to.

Hos oss har foresten far og jeg har omtrent like mye permisjon.

Skrevet

Jo, når mor er student eller går ut i jobb etter å ha født uten å ha opparbeidet rettigheter til foreldrepenger før fødsel så har trekkes pappaukene fra det totale antall uker far har til rådighet. Når pappapermisjonen økes med fire uker og bare to uker legges til det totale regnestykket så blir det to uker mindre ... ganske enkel matematikk, med mindre de forandret disse reglene samtidig da.

Skrevet

stemmer IKKE at far får 14 dager MED lønn om mor ikke er i jobb nei!!!

jeg var student og han fikk absolutt ingenting utover den dagen han kjørte meg til sykehuset og den dagen han hentet meg igjen.

fikk absolutt ingen avlastning de første ukene og det var rett og slett bittert. i tillegg er det like viktig for far å knytte bånd de første ukene, ikke bare mellom mor og barn...

Skrevet

og JO det finnes mange arbeidsgivere som ikke lar de ansatte velge NÅR de skal ta ut ferie... pga fellesferie, driftstans osv... og når man i tillegg får barn i september etter ferien er avviklet har man ingenting å si....

Skrevet

Far hadde hat krav på fri de 14 dagene uansett hvordan din opptjening var, men om det skulle vært med eller uten lønn kommer ann på hvor han arbeidet. Hadde han krevd det hadde han hat krav på fri. De fleste arbeidsgivere synes også det er greit at dette blir tatt som ferie. Da slipper de teriefravær i tillegg.

Skrevet

Det finnes, men det er ikke så veldig stor % andel lenger. Når det gjelder å føde etter fellesferien så er det jo mulig å planlegge litt. Om arbeidsgiver vet at du blir borte 14 dager i forbindelse med fødselen uansett så vil de fleste godta å kalle dette ferie, men det går jo selvfølgelig ikke hvis du også vil ha vanlig ferie om sommeren.

Skrevet

Aha, da forstår jeg sammenhengen. Det tror jeg er en konsekvens som ikke er planlagt. Vi får satse på at de får fikset lovverket slik at det ordner seg.

Skrevet

Ja, sikkert ikke tilsiktet, og det gjelder sikkert ikke så mange, men her satser jeg på at barnet i magen popper ut før 1 juli da det på NAV virket som om det ville utgjøre to ukers forskjell, he he.

Skrevet

nå man bare har en inntekt er det faktisk ikke mulig å ta seg fri 14 dager UTEN lønn..... ;) da går man konkurs!

Skrevet

Jeg syns det er rart at ingen lurer på hvorfar far skal ha 10 uker som er kun til han når mor fortsatt bare har 6 uker etter fødsel som er til henne.

Er far viktigeren enn mor som har gått gravid, født og ammer?

Skrevet

Jo, sant det. Det hadde jo vært naturlig om pappaen kunne tatt ut litt pappaperm med lønn i forbindelse med fødselen spør du meg. Det er VELDIG greit å ha litt avlastning hjemme i starten etter fødselen, og det er fint for tilknytningen at også far får være mye sammen med barnet etter fødsel. Vi er heldige og mannen får lønnet omsorgspermisjon, og det er bare herlig!

Skrevet

Hei Anonym 10:18.

Bare så du er klar over det; jeg har ikke blandet noen kort som du skriver. Jeg bare la ut en opplysning hentet fra NAV sine sider. Det aller første innlegget altså. Har ikke skrevet noen andre innlegg!

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...