Gå til innhold

Keisersnitt, hva er hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forsskjellen på katastofesnitt og hastesnitt. Er "katastrofesnitt" en betegnelse som brukes av helsepersonell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt klart en betegnelse som brukes av personell ja. da det ble fastslått at lille måtte ut nå så brukte jordmor calling-systemet på sykehuset og "ropte" katastrofesnitt, gjør klar akutt stue eller noe i den duren, og 10 sek senere omtrent så var de på callingen fra akuttene og sa de var klare.trodde du det var noe vi gærne mødre fant på? hehe.

var blålys i heisen gitt. og det siste jeg hørte før narkosen var over meg var at det var klart til å skjære og at han som skulle snitte meg opp sa ok. litt desperat ett sekund da, men husker ingenting derfra. tok vel 2-3 minutter fra 9 etg, ned og til lille var ute eller noe.

Skrevet

Det står katastrofesnitt i papirene mine, så det brukes i alle fall. Kan det være når det står om liv de bruker den betegnelsen? Vet ikke forskjellen jeg.

Skrevet

Min jordmor forklarte det slik etter mitt katastrofesnitt: Når det blir hastesnitt så går vi med senga til kirurgisk, men når det er katastrofesnitt så løper vi!

Med meg så løp de det remmer og tøy kunne holde, og babyen var ute et minutt etter at narkosen ble satt! Ingen vasking, ingen håndhilsing, bare smakk,smakk,smakk - og takk og lov for det!

Skrevet

Katastrofesnitt er prioritet I ved hastesnitt (deles i tre prioriteter)

(Dette er klippet fra http://www.legeforeningen.no/asset/24883/2/24883_2.pdf)

• Gradering av akutt keisersnitt:

Prioritet I: Katastrofesnitt. Keisersnitt utføres så hurtig som mulig uten at

en har tid til å følge vanlige rutiner.

Prioritet II: Keisersnitt må utføres raskt, innenfor et avtalt tidsrom, men en

har tid til å utføre en eller flere rutinemessige forberedelser som

f.eks. innleggelse av kateter, barbering, ev. applikasjon av

Metoclopramid og antacidum, ev. aspirering.

Prioritet III: Keisersnitt må utføres innen 1 time, men en har tid til f.eks.

epiduralbedøvelse.

Skrevet

Mener jeg har hørt av en jordmorvenninne at de opererer med så snart som mulig innenfor 10 min på katastrofesnitt.

Skrevet

Da var det nok det jeg hadde, da... Hvilke papirer er det du sikter til, SiljeVanilje? Har du bedt om utskrift av epikrisen din? Har litt list til å gjøre det, for å vite hva som egentlig skjedde.

Skrevet

Jeg også! Hehe:-)

Kjekt å lære nye ting:-)

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Jeg spurte rett ut jeg da jeg pratet med kirurgen og jm, de sa at det er 4grader av et ks. Om jeg husker det helt rett så er det sånn

1: planlagt ks

2: akutt ks

3 haste ks

4: katastrofesnitt

Så hastesnitt er ikke det samme som katastrofesnitt. Hasteks, da rekker de å vaske og sette kateter, det gjør man ikke med katastrofesnitt.

Skrevet

Slik jeg forsto det er katastrofesnitt et prioritet I hastesnitt.

Det er forøvrig klippet fra Legeforeningen.

Skrevet

Det stemmer nok det Mom2Two, men det finnes vel ulike typer keisersnitt etter hastegraden, sikkert derfor legen snakket om fire typer.

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

du og jeg og vi to; ja det var det jeg mente;) ikke grad en eller 2 etc..

Skrevet

Slik jeg forstår det jeg leste så er det to typer keisersnitt: A) Planlagt keisersnitt og B) Hastesnitt/akutt keisersnitt

Type B) er igjen delt inn i 3 prioriteringer. Se over.

Skrevet

Jaja, vi tviler ikke på det;) Men hvis du tar med planlagt keisersnitt som en fjerde mulighet blir det jo ikke så galt det den legen informerte om.

Skrevet

Tror vi bare er skinnuenige hele gjengen som det heter, hehe:-D

Variasjoner over samme tema:-p

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Haha jøsses;) her diskuteres det jah;P

selvfølgelig så står ikke kirurgen og forklarer at det er to typer a og b og b er delt inn i 3 tralalalaaa.. er jo mye lettere å si det sånn at det er 4 typer;) er jo ikke eksamen man skal opp i heller når man ligger der i sykesenga dopa på morfin hehe;P

Skrevet

Planlagt

Akutt - som man får ved sv.forgiftning osv

Haste- Som gies under fødsel om det er dårlig fremgang eller begynnelse på komplikasjoner.

Katastrofe- Da er det løping ned på operasjonsstua. De rekker ikke gjøre noen ting ikke vaske ikke noen ting. Rett inn rett fram med kniv. Og egentlig få ungen ut med engang.

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Helt korrekt Lilo=)

Skrevet

Men nå var det jo noen som spurte om de korrekte termene, og ingen her er dopa akkurat nå da:-p

Skrevet

Hva mente du nå Mom2Two, tror jeg har falt litt av lasset her?

Skrevet

Var svar på Odins et eller annets innlegg lenger oppe:-p

Skrevet

Aha! Men tror Odin... henviser til noe en kirurg sa da hun selv var dopet - og at det derfor ikke var den grundigste innføringen i de ulike kategoriene;) Dessuten startet vel det hele som et spørsmål om hva forskjellen på katastrofekeisersnitt og hastekeisersnitt var - og så utviklet deg seg litt, hehe.

Skrevet

Haha, tror egentlig jeg burde vært i seng:-p

Tror jeg diskuterer med meg selv:-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...