Klar for nr 2 Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Er så i tvil hva jeg skal gjøre. I okt fikk jeg høyere blodtrykk, ødemer og proteiner i urinen et par ganger. Var en ekstra tur på sykehuset hvor de sa jeg viste tegn til svangerskapsforgiftning.Så begynte jeg å ta det rolig, og siden starten av nov har blodtrykk vært fint og ingen protein i urin. Ødemer har vært der hele tiden, og blitt litt værre de siste ukene. Har en blodtrykksmåler hjemme (sånn man tar rundt håndleddet). Denne har alltid vist litt avvik i forhold til hva legen har målt, så kan ikke si sikkert hva jeg har nå. Men jeg vil anslå et sted mellom 140- 145/ 85- 90. Etter okt har BT ligget på 125- 130/ 70- 75. I tillegg har som sagt hevelsene blitt litt værre siden okt, samt at jeg går med litt hodepine hver dag. Spiser lite salt om dagen, og drikker masse vann. Så, har legetime på fredags morgen. Tror dere at jeg kan vente til da med en kontroll hos legen? Kan jo måle blodtrykket selv, og se at det holder seg på omentrent samme nivå som i går og i dag. Har vært et par ganger hos jordmor hvor jeg får inntrykk av at det her er ikke noen big deal, så vil ikke være hysterisk heller... (: Ikke lett dette når man skal passe på selv!
babyklar er lykkelig :) Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 når har du termin? Jeg syns du skal kontakte legen. Når du måler BT er det viktig at du sitter litt i ro og slapper av første, gjerne 20-30 minutter. Dersom det da er så høyt som du sier syns jeg du skal snakke med lege pga det. Men symptomer som hodepine og økte ødemer syns jeg også du skal ta på alvor. Syns du skal ringe legen, ta med en urinprøve og få sjekket dette. Ikke for å skremme deg, men er ikke bestandig lett å vite hva som er farlig ov hva som ikke er det. Høres ut som symptomer på svangerskapsforgiftning, og det kan være alvorlig. Det kan også være akutt. Hadde jeg vært deg hadde jeg ihvertfall ringt og snakket med føden. Så slipper du ihvertfall å engste deg, hjelper ikke på BT.
babyklar er lykkelig :) Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 ser terminen din står jo der. Syns i aller høyeste grad du skal ringe føden med en gang, og høre om de ønsker at du kommer dit for en sjekk, eller kan gå til legen imorgen eller fredag. Hvorfor syns ikke jordmor dette er en big deal???
babyklar er lykkelig :) Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 en ting til ) Hadde mild svangerskapsforgiftning selv, dvs jeg hadde høyt BT og ødemer. Hadde ødemer 3+. BT var da 145/90-95. Dette var da ved termin. Ble sendt på sykehuset og måtte ligge med sånn overvåking på magen en stund. virket som babyen hadde det bra. Så da strippet de livmorhinnen min fordi de ikke ønsket jeg skulle gå særlig lengre. Men som sagt, dette var jo ved termin. Hadde som sagt ikke proteiner i urinen, og kan heller ikke huske at jeg hadde noen hodepine....
Klar for nr 2 Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2009 Frem til slutten av nov hadde jeg en kjempeflink lege, som tok dette på alvor- spesielt etter jeg hadde vært på fødeavdelingen. Da fikk jeg beskjed om at var det noen endringer skulle jeg kontakte lege/ legevakt. Nå har jeg fått ny lege, og jeg ringte han i går ang hodepine og ødemer. Han har jo hele journalen foran seg, men mente det fint kunne vente til fredag. Måtte regne med litt ekstra ødemer siden jeg hadde kommet over uke 30. I dagene før julaften merket jeg at jeg hadde fått hevelser oppover leggene, kontaktet da jordmor. Når jeg kom dit skjønte hun ikke helt hva hun kunne gjøre...! Det var helt sikker fordi jeg hadde spist mye salt mente hun. (noe jeg ikke hadde) Men da var både blodtrykk og urin bra. Mannen min synes også at jordmoren prater generelt og ikke tar hensyn til at sykehuset har sagt jeg skal følges bedre opp. Føler jeg bør ta kontakt med lege tidligere, men siden både lege og jordmor er ganske avslappet tenker jeg kanskje det er helt greit da? Hmm.. ikke lett nei.
lchristin-nydelig tulle Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 hva med å kontakte føden og forklare situasjonen og at du føler deg utrygg. det hadde jeg gjort. for det er grusomt å gå sånn og være redd. og å ikke være trygg på legen er en ekkel følelse. sånn er det her også. har spor av antistoffer i blodet og jeg har vært redd for dette.. men da forklarte hun at dette ikke hadde noe med det farlige antistoffet å gjøre... kom til gyn. på ul. dagen etter og spurte han og han sa jo det helt motsatte,at dette er det som er farlig, men det er lite,så vi må se det an v neste prøve... så leger er ikke perfekte. føler man seg utrygg, så kontakt dem som har skikkelig greie på dette. det gjorde jeg og følte meg mye mer rolig. ønsker deg lykke til!!!
Klar for nr 2 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2009 Hei! Fant ut i går kveld at pokker heller- vil de synes jeg er hysterisk får de bare gjøre det. Er ikke trygg og vil gjerne vite at jeg gjør det rette. Ringte legevakten og spurte om de mente det var greit å vente til legetimen på fredag, eller om de syntes jeg burde sjekke det før. Hun mente vi burde sjekke det tidligere, så skulle bare komme rett bort(: Fikk på meg en sånn blodtrykksmåler som måler trykket hvert 5. minutt. Og som jeg trodde hadde det steget ganske mye, det lå på 146- 156/ 90- 97. Så i dag har jeg vært på fødepol. på sykehuset. De tok en grundig UL og alt så veldig bra ut med frøkna vår(: Vokser som hun skal og alt fungerte helt fint. Skal gå ofte til legen for å følge med BT og ikke minst sjekke at jeg ikke får proteiner i urinen. Så nå er ting mye bedre ja! Trodde jo hodet var godt plantet i bekkenet, men neida det hadde hun oppe under ribbeina ja.. Håper hun finner på å snu seg i ukene som kommer! Fikk og beskjed nå om at terskelen for å kontakte lege skal være mye lavere nå pga situasjonen. Tror nok man bare må stole på sine egne følelser og gjøre det som er rett for oss.. Godt å høre det er flere som er litt skeptisk til ting som sies, når man har fått noen små "hint" om at man har noe som kan utvikle seg synes jeg det er veldig greit å heller sjekke en gang for mye enn for lite(:!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå