Graciegirl Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Hei, du skriver at middag er toppers hjemme hos dere. Så bra! Har du noen lure middagstips å komme med? Her sliter vi med å få Lykketrollet interessert i middagsmat om dagen. Av og til liker han pølser og av og til pasta, men det er jo ikke bra å bare spise det i lengden. Har forsøkt fisk (laks, grateng etc), kjøtt (kylling), egg (omelett) etc. Ovnsbakt gulrot er OK, men ellers er ikke grønnsaker så spennende. Spiser han ingenting så blir det brødskive med leverpostei, sånn at han får i seg noe. Oppskrifter taes imot med takk!!!
frøydis m/ 4 Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Å, det var ikke lett for her er det vel bare sånn at de liker godt varm mat... Jeg er jo egentlig ikke så flink med spennende middagsmat. Det går mest i vanlig hverdagskost. Minsten er glad og fornøyd med poteter, gulrot og brokkoli,- og så har jeg litt kjøtt eller fisk til det. De store er glade i laksefilet, fiskegrateng, kylling, lasagne, lapskaus og frikase. Laksefileten pleier jeg å ovnsbake i en ildfast form. Krydre med litt salt og pepper og salat og poteter til. Når vi har pølse pleier jeg ofte å lage hjemmelaget potetmos og skjære pølsebiter oppi den og steke i ovnen med ost på toppen. Lapskaus er den beste måten å få i dem kokte grønnsaker på. Og den smaker aller best hvis vi lager den ute på stormkjøkken altså, når alle har fått være med å kutte opp bitene :-) Kokte grønnsaker er det Minsten som er mest glad i. De andre liker best salat eller gulrot i staver attåt middagen... Begge gutta er veldig glad i mais og plukker gjerne i seg det. Og mais er jo grønnsak! Det er mye god mat i godt grovbrød, så det er ikke verst om du får i han det. Er kanskje helst vi voksne som syns vi har behov for mer variasjon. Mellomste jenta her er den som er mest kresen, men etterhvert ser jeg at hun også prøver nye ting, spesielt når hun får det servert andre steder enn hjemme.... Men jeg strever fortsatt med å få henne til å spise brød med annet pålegg enn nugatti :-(
Graciegirl Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2009 Takk for koselig svar og gode tips! Jeg tror du har rett i at det er mye mat i godt brød. Her satser vi på at grovt brød med skinke eller leverpostei gjør susen som middagsmat når det trengs. LItt trøst er det jo også å høre at mange barn har få favorittretter til tider!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå