Gå til innhold

Stebarn og overnatting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to stebarn som vi har hos oss annenhver helg. De bor en times kjøring fra oss.Veldig ofte er det spørsmål om å få ha overnatting (venner med på overnatting) med de helgene de kommer til oss.

Jeg synes det er et styr! Vi har to fellesbarn. Har egentlig ikke så mye ekstra plass i huset vårt. Har egentlig nok med 4 barn her annenhver helg.Og ikke minst så kjenner vi verken "overnattings-barna" eller foreldrene deres. Synest egentlig at de vennene som stebarna har der de bor, de kan de vere med når de er hjemme hos sin mor.

Dersom det skulle bli aktuelt med overnatting så synest jeg det er greit med de vennene som stebarna har her vi bor. Er jeg urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! Jeg synes du er urimelig. Det er viktig for barn å være med vennene sine. Har de mange venner der hvor dere bor? Hvis ikke skulle det bare mangle at de får ha venner med innimellom. I tillegg må jo barna selv bestemme hvem som skal overnatte, om vennene bor her eller der burde ikke være det avgjørende.

Er bare å sette opp noen kjøreregler for overnatting.

Vi gleder oss til vennene til stebarnet blir store nok til å bli med hit, og de er vel straks det.

Får "fellesbarna" ha overnatting?

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg når det gjelder dette med overnatting. Mannen min har to barn fra før på 5 og 12. Eldste ønsker fra tid til annen og ha med en venninne til oss (de bor i en annen by 2 timer unna oss).

I utgangspunktet stilte jeg meg positiv til dette, og tenkte at det ville være stas for jenta å ha med venner hit slik at hun kunne vise frem denne delen av familien sin også, ikke minst lillebroren (vår felles) som hun er svært glad i. Men.... Etter ha ha prøvd, føler jeg det faktisk svært ubehagelig å ha et fremmed barn (halvvoksen) i huset en hel helg og klarer overhodet ikke å finne roen og slappe av. Det blir noe helt annet med de vennene hun har her, hvor jeg kjenner til både barna og foreldrene. Om hun ønsker å ha en av kusinene på besøk er det iallefall ikke noe problem, bare koselig det.

Jeg synes faktisk ikke du er urimelig. Det blir noe helt annet med fremmede på besøk vs. barn/ungdommer en kjenner.

Skrevet

Takk for svar.

Fellesbarna er 1 og 3 år,så det sier seg selv at de er for små til å ha overnatting. Men, selvsagt skal de få ha det når de er gamle nok. Dette er jo det "eneste" hjemmet til fellesbarna, så det er jo da naturlig at de får lov til det. De vil jo da måtte ha overnatting på sitt eget rom.

Stebarna er stort sett på overnatting hos venner de helgene de er hos sin mor. Mener det må holde da, om ikke de skal det i våres helger også. Stebarna deler rom her hos oss, noe som også vil bli et problem ved overnatting,siden aldersforskjellen på barna er stor.

Venner har de nok av her, ja!! Så jeg mener ikke behovet for overnatting kan vere så altfor stort egentlig!!

Skrevet

Som om jeg skulle ha skrevet det selv!

Er akkurat slik jeg føler det. For vi har prøvd!!! Flere ganger!!! Men det er som du sier. Jeg går på tå hev hele helgen, og føler meg lite komfortabel med å oppvarte fremmede. Noe helt annet dersom det er kjente eller familie. Tenker også på dersom noe skulle oppstå. Kontakt med foreldre som en aldri har møtt. Ansvaret som en også føler for noen andre sine barn, og da ikke ha kjennskap til verken barnet eller foreldrene. Ikke godt å slappe av da nei!!

Skrevet

Det er jo opp til foreldrene/ de voksne å bestemme om det er ok eller ikke med overnattingsbesøk. Dersom de gjør dette mye hos mor synes jeg ikke dere er strenge om dere ikke vil ha det hver eneste gang de er hos dere. Men en gang i blant er det kanskje ok å fire litt på regler og krav?

Kanskje du kan oppmuntre dem til å invitere venner de har der dere bor til overnatting?

Uansett, det er dere som bestemmer:)

Skrevet

Takk takk for fine svar.

Helt greit med overnatting en gang i blandt. Har fått inntrykk av at det er helt okei hos mor hver helg de er der.Har også fått inntrykk av at det er nye venner hele tiden. Hver gang det blir spørsmål om overn. så er det en ny venn det er snakk om. Dette gjør det hele enda mer vanskelig å forholde seg til. Det er ikke sånn vi ønsker å ha det her hos oss. Det er faktisk stridt nok å ha fire barn her annenhver helg. Den eldste av stebarna har ADHD og er ganske utagerende. Dette krever ganske mye av oss de aktuelle helgene.

Det går mye ut over oppmeksomheten på de yngre barna. Slitsomt og fortvilende!

Har liksom nok om ikke det da skal vere et ekstra "ukjent" barn hos oss som også skal ha oppmeksomhet og oppvartning.

Den eldste er 15 og er ikke den som ønsker overnatting. Det er helst den yngste som tidt og ofte maser.

Ja det er vi voksne som bestemmer. Vi har forklart problematikken for barnet, og vi har også oppmuntret til å ha "kjente"venner/familie her i stedet. Vi får prøve å bli flinkere til akkurat det!

Skrevet

Hei!

Det der er et vanskelig tema. jeg ville ha forklart barna at det er lov av og til å ha med en overnattingsgjest, men jeg ville ha sagt at i og med at de bare er hos dere annenhver helg så er det litt hyggelig at dere får være sammen med de uten at det er masse fremmede til stede. Jeg ville f.eks aldri sendt mitt barn med en venninne til en ""stefamilie" som bodde litt unna og ikke kjente barnet mitt, men vi er jo forskjellige..... Bedre med slektninger eller andre barn i nabolaget der dere bor i og med at det høres ut som om de får dekket overnattingsbehovet hos biomor. det er lov for oss voksne å sette noen grenser, det er bare viktig at vi forklarer barna hvorfor.

Skrevet

unger jeg ikke kjenner får ikke overnatte hos oss. der går grensen

Skrevet

Herregud jeg må le.

"Unger jeg ikke kjenner får ikke overnatte hos oss"???? "Der går grensen".

*Ler meg skakk* Sorry. Men er det virkelig mulig at voksne mennesker er så utrolig barnslige?

Og andre her som ikke vil ha ukjente/fremmede ungdommer i hus.

Blir helt stum jeg. Stakkars stebarna deres.

I og med at barna bor ett stykke unna så er det jo naturlig at dere ikke kjenner vennene på stedet der de bor resten av tiden de ikke er hos dere. Men.. om barna har med venner til dere, så blir dere jo kjent med dem. Synes virkelig det er en liten sak. Tenk å si nei til at de skal få med seg venner hjem. For det er vel demmes hjemm dette og? Og om de bor langt unna kan jo ikke vennene stikke innom en time eller to og reise tilbake. Da er det jo overnatting som blir alternativet.

En trenger jo ikke å gjøre dette hver gang det er samværshelg. Men innimellom må det da kunne gå greit.

Skrevet

Du sier at man blir kjent med disse barna etterhvert - det er litt vanskelig når det for hver gang det kommer en forespørsel om overnatting, er en ny venninne det er snakk om. Mye pga at de i den alderen (12 år) veksler på hvem de er mest sammen med (iallefall er det tilfelle for stedatteren min).

Forøvrig så har flere vennepar av oss også en regel om at de vil bli kjent med barnas venner (i form av ettermiddagsbesøk o.l) før de får overnatte, og dette er normale kjernefamilier.

Skjønner ikke vitsen med å le og bli stum av en sak som dette - ganske tydelig at du ikke har opplevd dette på kroppen selv.

Skrevet

Er helt enig med deg (08.36).

Også vi er tilhengere av at barna kan vere sammen på dagtid, da får vi også bli kjent med dem. Overnatting får bli på eit seinere tidspunkt når både vi og barna og foreldrene er blitt kjent.

Men, det er vanskelig som du sier, når barna skifter venner hele tiden!

Synest helt ærlig at de vennene som barna har hos mor, de kan de vere med hos mor. Når vi bare har barna annenhver helg så er det greit å bruke tiden sammen med oss, familien på denne siden, og de vennene som faktisk står og venter på døra om fredagen når stebarna mine kommer her til oss.

Skrevet

Se på det som et kompliment at stebarna ønsker å ha med venner på overnatting. De kan ha mange grunner til dette:

1. De er stolte over sine småsøsken, far og hans nye kjæreste/kone og vil vise frem den delen av livet som ingen vet noe om på skolen, for stebarna er dette en viktig del av livet.

2. Det kan være ganske kjedelig å være halvvoksen en hel helg med fars "nye familie" og de vil ha med venner på besøk for å føle at noe er normalt.

3. Det kan være at far og hans nye familie ikke har regler og bare lar "humla suse" og da er det ekstra morsomt med overnattingsgjester.

4. De kan være redd for å gå glipp av noe på helgene borte fra det vante miljøet.

Ingen barn/ungdommer vil ha med seg venner pp overnatting om det ikke blir hyggelig. De synes det er hyggelig. Men du skal ikke varte opp noen en hel helg. Hva om barna/ungdommene lager middag/kveldskos til alle: pizza, taco eller noe sånt, det kan de selvsagt og de vil like å varte dere opp. Ungdommene kan se noe film alene. Det bør være identiske regler for når de skal være hjemme om kvelden.

Min sønn har aldri ønsket å ha med seg venner på overnatting hos sin far, han tar ikke engang med seg musikken sin dit, for han opplever at far og hans nye kone synes det bare er bråk. Han vil ikke ha med noen dit fordi han er redd far ikke liker det, at far vil ha han for seg selv og at det vil bli kjedelig for vennene hans. Så han reiser alene, er omringet av småsøsken som har er utrolig glad i, han er utrolig glad i far og hans nye kone også, de er fine mennesker. Men han vil ikke ha med seg venner dit, jeg har prøvd å få det til, snakket med far også, men det er aldri noen invitasjon

Kjære deg - åpn opp hjemmet deres for barnas venner på hjemstedet, på denne måten blir dere enda bedre kjent med barna. Dere er heldige Men det trenger ikke være overnatting absolutt hver eneste gang. Og ungdommene trenger slettes ikke noe fullhelgs oppvartning, de vil finne glede i å lage mat alene eller sammen med dere. Det blir bedre da.

Lykke til, tenk litt annerledes, tenk at dere er heldige.

Skrevet

Liten plass, 4 unger, to av dem småunger. Det er faktisk helt greit å si nei til overnattingsbesøk. Dere kan sikkert si ja en gang i blandt i en ferie el. Men tanken på seks unger i huset, hvorav to er stebarn og to helt fremmede og to er små. Hvordan skal en da kunne komme seg til mandagen og greie å gå på jobben igjen?

Skrevet

Takk for det innlegget!

Det er jammen ikke godt å komme seg til hektene etter en sånn helg nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...