Gå til innhold

noen som jobber i ambulansen her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

kunne godt ha tenkt meg å jobbe innenfor akutt medisin. hvordan "takler " dere alle tunge triste inntrykk??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i ambulanse. Det er en spennende og veldig utfordrende jobb, på mange plan.

Det å takle tunge og triste/stygge opplevelser og inntrykk er noe man må lære seg å mestre. Man møter ofte mennesker i avgjørende øyeblikk av deres liv, det være seg pasienter eller pårørende. Der og da er man sterk og gjør den jobben man skal, etterpå kan det noen ganger komme en reaksjon. Dette er noe som er ganske individuelt.

Jeg opplever at dersom et eldre menneske dør mens det er i min omsorg, tar jeg det ikke så hardt som jeg gjør dersom det er yngre mennesker som ikke har fått levd sitt liv. Klart, alle dødsfall er sørgelige, men det er en forskjell. Det er dessuten noen opplevelser som fester seg mer på netthinna enn andre. Jeg mener også at man må snakke med makkeren sin etter enkelte opplevelser, rett og slett for å få luftet tanker og følelser; bli ferdig med det. Da er det så mye lettere å la tankene ligge, slik at de ikke senere skal ligge og kverne rundt oppe i hodet. "...hva kunne jeg gjort annerledes, ...ville det og det ha hatt noen innvirkning på utfallet..?"

Så vidt jeg vet har de fleste ambulansestasjoner dessuten gode rutiner på debriefing etter større ulykker etc.

Skrevet

oki, hvor jobber du da? veit du hvor en kan ta utdannelse? er det behov for folk?

Skrevet

Jeg jobber i en distriktsambulanse nord i landet. Her oppe er det stadig behov for vikarer, men ikke så enkelt å få noe fast.

Det er vel skole i oslo-området, i trøndelag og i Harstad, tror jeg.. det jeg kommer på i farta. Må ha GK helse og sosial (det het det i gamle dager, i hvert fall..) eller ennen relevant helsefaglig bakrunn for å komme inn.

Skrevet

jeg jobber i ambulansen,har jobbet der siden 2002.gikk ambulansefag i skien,ellers har du en skole i os ved bergen også.

Skrevet

I fjor høst så jeg det en annonse for ambulanse kurs i lokal avisa.

Jeg er hjelpepleier og har også lyst til å ta ambulansefag.

Onkelen til samboeren min tok utdannelsen på kveldstid..

Så det er nok flere muligheter.

Ta kontakt med voksenopplæringen i kommunen din og hør med dem :)

Skrevet

kommer litt ann på hvor du ønsker å jobbe,etter min erfaring er det litt enklere å få jobb på mindre steder.der det er ferre fagfolk å ta av.du må prøve å få tatt ett kurs som heter nou76 4.såkaldt vikarkurset.min erfaring,hvis du ikke har noe praksis fra ambulansen fra før er at den enkleste veien til en fast jobb er å gå skolen å bli lærling.da får du hvertfall et fagbrev.hvis ikke må enn ha praksis i100%stilling i 5år for å få tatt fagbrevet.

Skrevet

er sykepleier og bor oppi nord jeg også. nou 76 kurset kan man ta det her oppi nord? hvor har di vgs ambulanse hen her i nord?

Skrevet

Er det ikke mer slutt med NOU-kurset nå? Mener å ha hørt det. Her oppe vil de ha 100% fagarbeider-dekning.

Jeg er også utdannet sykepleier. Min vei til amb.yrket var gjennom et desentralisert årskurs, VK1 ambulansefag, i regi av Voksenopplæringen til Nordland fylkeskommune. Samlingene var på Søvik utenfor Sandnessjøen. Etter å ha fullført det, fikk jeg en hospiteringsplass på en amb.stasjon. Etter en tid hvor jeg gikk som 3.mann på bilen fikk jeg begynne å gå selvstendige vakter. Nå må jeg skaffe meg 3 år arbeidserfaring i ambulanse før jeg kan ta fagbrevet.

For øvrig leste jeg i avisa her om dagen at det blir oppstart av ambulanseutdanning i Sandnessjøen, tror det skulle skje fra høsten av allerede.

Skrevet

måtte du hospitere lenge? var det fullstilling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...