Gjest Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Og er det forskjell på før dere fikk barn og etter? Jeg har ikke fortalt på jobben enda at jeg er gravid, men merker nå at jeg snart begynner å bli klar for det. Jeg er ufattelig trøtt og sliten og mye uvel og blir helt stresset og kjempeirritabel når "alle" skal mase så veldig på meg hele tiden. Virker som alt må gå i rekordfart, enda de vet (eller burde vite etterhvert) at jeg alltid gjør det jeg skal så lenge jeg bare vet om at jeg skal gjøre noe. Får ofte ekstraoppgaver, blir bedt om å ta ekstra timer, vakter osv også fordi at jeg er jo så ung og sprek... Før jeg ble gravid var ikke dette noe problem, likte faktisk tempoet og stresset, nå takler jeg det ganske dårlig. Så tenkte at når jeg forteller det så vil de kanskje ta litt mer hensyn, men vil de egentlig det tror dere? Er endel som ikke har barn der og endel mannlige kolleager, så kanskje jeg ikke burde glede meg for tidlig...? Mener på ingen måte at jeg skal ha, eller trenger, spesialbehandling (overhode ikke!), men fint om jeg kunne sluppet så mye mas på ting som egentlig ikke er mitt ansvar og fått mer mulighet til å ta en pust i bakken midt på dagen når jeg er uvel osv. Ville dere tatt mer hensyn?
Honningmelon Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Ja, prøver det så godt jeg kan. Jobber i helsevesenet, så prøver å evt ta det tyngste selv så de slipper det. Men, må jo innrømme at jeg tar mye mer hensyn etter at jeg har vært gravid selv. Visste jo ikke alt når jeg aldri hadde vært gravid. Syns uansett du skal forklare hva som er slitsomt for deg, sånn at de klarer å sette seg inn i din situasjon.
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Ja, jeg ville tatt mer hensyn. Jeg gjorde det før jeg ble gravid og fikk barn selv også. Jeg er oppdratt til det, uten at det betyr at man nødvendigvis skal spesialbehandle gravide på generelt grunnlag. Hensyn skal man ta.
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Hadde ikke tatt spesielle hensyn (bortsett fra å ta feks vareleveringene/tunge løft) hvis du ikke ga uttrykk for ta du i en periode trengte litt mindre "mas". For det å være gravid er jo så individuelt og jeg hadde nok antatt at du var ditt gamle selv. Er jo ikke noe problem å si i fra på en fin måte om at du er gravid og i en periode nå kjenner at du har null overskudd til "ekstra", men at du håper at du snart kommer til hektene og at det vil bedre seg. Da tar man hensyn, uten problem.
Bettybu Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Du har jo krav på tilrette lagt arbeid, og sånn sett kan vel det inkludere at de andre "maser?" Jeg bruker iallefall å ta hensyn... Har en "nygravid" på jobben akkurat!!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Jeg gjør det, men så er jeg dame med barn også da, hehe. På jobb er de også flinke (menn og ungjenter så vel som mødre), men det går som regel mer på fysiske ting enn akkurat "stress" eller hva jeg skal kalle det. Usikker på hvordan det hadde vært med andre oppgaver. Men ingenting er jo bedre enn å gi beskjed hva man takler bra og dårlig, og om du nevner at du ikke orker så mye ekstra så er det nok forståelse for det. Det er jo ikek snakk om at du ikke skal gjøre jobben din, men slippe unna mer av ekstraarbeidet - du er ung, ja, men ikke like sprek nå i din "tilstand" )
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Ja det gjør jeg hvis de trenger det. Men da må de jo fortelle at de er slitne og ikke orker samme tempo som før.
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Takker for svar! :-) Skal til UL neste uke (er da uke 11) og om alt står bra til da så forteller vi det til alle. Da skal jeg ha i mente at jeg selv må huske å nevne det at jeg er sliten og ikke vil bli spurt om ekstra oppgaver akkurat nå. Vi mennesker er så ulike, så derfor synes jeg det er supert at dere vil svare slik at jeg får flere synspunkter på ting om hva andre tenker :-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 Nå kan ingen gravide jobbe på min jobb, men såklart!! Hadde du sagt at du var sliten og litt uopplagt, så selvølgelig. Tar jo ekstra hensyn ellers også, ikke la de bære så mye osv. Dersom en arbeidskollega ikke er i form ellers også, så tar den andre det meste av oppgavene dersom det er mulig. Ja, man tar ekstra hensyn til gravide!! Synes du skal si det jeg, så skal du se at du møter mye forståelse. Si at du er uopplagt og sliten, og tar ting i ditt tempo fremover. Lykke til!
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 Joda, men folk er jo ikke tankelesere, så du bør nok si fra. Man glemmer fort hvordan det er å være gravid (jeg fikk minste for 2 år siden, og har nok fortrengt det meste - he he)
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #12 Skrevet 7. januar 2009 Hehe... Ja, du sier noe der, man glememr nok fort. Ja, jeg skal gi beskjed, men ikke før etter neste uke. Skal bli deilig å slippe å kle seg helt uformelig også for å skjule magen ;-) Er jo fjerde barnet på relativt kort tid og har vært stor med alle sammen, så magen er jo alt gedigen føler jeg.
KarpeDiem Skrevet 7. januar 2009 #13 Skrevet 7. januar 2009 hvorfor kan ingen gravide jobbe på jobben din?
Twintipp og himmelblå Skrevet 7. januar 2009 #14 Skrevet 7. januar 2009 Jobber med mennesker med mye utagering og problematferd. Derfor kan ingen gravide jobbe der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå