Gå til innhold

I hvilke tilfeller kan mor overta permisjonsukene til far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og undersøker litt, og forstår det sånn at det i visse tilfeller går an å overdra permisjonsukene til far over på mor. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei... Vet at det må være spesielle grunner for at mor får overta far sin permisjon. Dette trur eg at du vil finne på sidene til Nav.

Eg fikk i allefall overta da far sin permisjon da han var student og ikke hadde opptjent lønn for å ta ut permisjon.

Håper at dette hjelper deg litt på vei:)

Skrevet

Det er ikke lenger like vanskelig for mor å overta ukene til far som før. Men det er visse kriterier som gjelder. Dette er hentet fra Nav.no:

"Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

* Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.

* Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

* Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

* Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

* Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger."

Du kan lese mer om fedrekvoten her:

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/

Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Skrevet

Tror også jeg kan søke over pappapermisjonen over til meg..her er barnefar allerede hjemmeværende pga sykdom han fikk for noen år siden....vet ikke om nav kan regnes som en inntektskilde?

Skrevet

Her står det noe som kanskje kan hjelpe deg?

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg

/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger

+ved+f%C3%B8dsel

"Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

* sykepenger

* foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

* svangerskapspenger

* omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

* pleie- og opplæringspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

* lønn fra arbeidsgiver under utdanning

* ventelønn

* omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

* pleie- og opplæringspenger

* avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Skrevet

Tusen takk for bra svar! I dette tilfellet, gjelder det følgende:

Far er allerede hjemme pga at vi er et forsterket fosterhjem. Han trenger derfor ikke ta ut permisjon da han allerede er hjemme (lønnet av barnevernet). Tror ikke jeg har fått helt svar på akkurat det, men kan jo ringe NAV og høre. Hvis ingen vet om lignende fohold da?! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...