Gå til innhold

April: Språket til de små?


Monica *rosa og blå*

Anbefalte innlegg

Jenta mi snakker veldig babyspråk enda, altså hun bytter ut r med l, og hopper over s'en, b kan bli m, l kan bli j og mer.. lettere å forstå med eksempel kanksje; mestemor, lilleblol, tau blir hau, barnehagen er hadehagen, vera blir veja osv...

 

Alle de andre barna på hennes alder og noen som er mindre i barnehagen snakker helt tydelig, så jeg lurer på om vi skulle tatt henne med til en spesialist? Eller er det for tidlig? Vet jo at mange barn kan ha problem med R til de er i skolealder, men her er det jo veldig mye.... vi har snakka med bhg og vi prøver å snakke tydelig til henne, og ikke rette for mye på henne, for de mener det kan ha uheldig konsekvens som at hun ikke vil prate mer.... men det ser ikke ut til å hjelpe det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener barnehagen noe om det? Matilde var ganske treg sammenliknet med de andre på samme alder på hennes avdeling når hun begynte (eks fra tilvenningen under lunsjen; M peker på pålegget hun vil ha og sier "den", mens (hun som nå er) bestevenninnen sier "eg lige brunost eg"), men bhg så det an i løpet av første året, kommenterte litt på foreldresamtalene og har ikke nevnt noe om at vi bør gjøre noe spesielt da det har gått seg ganske fint til. Likevel går ordene litt i tullball for henne enda, men jeg har rettet på henne, jeg. Hun har ikke gått i vranglås av det, men så skjer det ikke hele tiden heller. Lenge har hun sagt "tunevar" i stedet for "varatun" (navnet på bhg), hun sier "tante anne lonen" i stedet for "tante anne jorunn", sier konsekvent "hvis" i stedet for "når" (men det går jo på grammatikk, ikke uttale egentlig, samme med at hun sier "lei" i stedet for "lo", hehe). Ville nok sett det litt an en stund til med mindre bhg anbefaler noe annet. Forøvrig slet hun lenge med navnene til søskenbarna sine (de heter Torstein og Halvard) og kalte dem Tatta og Halla. Der terpet vi tidligere i år (eller i fjor heter det strengt tatt nå) og plutselig satt det. Samme med at hun kalte hunden Sofus for Bohus. Nå går det prikkfritt for seg på de tingene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har ikke sagt at vi skal gå til spesialist/pedagog, men har sagt vi ser det an ett halvt år til før vi gjør noe... så det er veldig mye babyspråk så det er slik at bare vi forstår henne, og de nærmeste i barnehagen!

Hun ble satt på en mindre gruppe enn de fleste vennene sine i år, blant annet for å beskytte henne mot de største når det gjelder språket. Vi var enig i avgjørelsen, siden denne gruppa jobber mer med språkutvikling og mer oppfølging av barna.

 

Men kanskje hvis vi prøver med noen bestemte ord først så kanksje vi kan bygge oss fremmover! ;) kom på det når du nevnte søskenbarna, onkelen hennes heter Robert Egil, men hun kaller han for Dodert Dedil... så ja.. hehe! Babyspråk rett og slett! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går språket veldig bra. Hun bytter ut noen boksataver innimellom som når hun skak si sandkasse så blir det kansatte og tante caroline har blitt til tante line.

Vi har rettet på henne når hun har sakt feil og det har gått helt bra her i huset.

 

Men se ann litt til du og eventuelt hør med helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket hans er veldig bra. De hadde sånn språk test i bhg, og han ligger på rundt 4,5 år. Får ikke til å rulle med r, så r blir jo ej, men utenom det snakker han helt rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica *Lillebror i magen*:

 

Marius har det på samme måte, snakker ikke rent i det hele tatt. Han sier også: mestemor, lilleblol, hau, tilhenger = helenger, kristin = liklin

 

Han var ganske sein med å snakke også, når han var 2 1/2 år "etterlyste" de språket hans i barnehagen. Men nå skravler han som bare det da, men ikke rent!

 

Jeg venter til 4 års kontrollen i april jeg,så får jeg høre hva helsesøster sier da. Jeg retter ikke på det Marius sier, prøver selvfølgelig med noen ord noen ganger, men det virker som om han "hører" at han selv sier tau, selv om han sier hau....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at det ikke er bare her! Ja når jeg tenkte meg om så er de jo snart fire år da! Så da er det ikke lenge til kontroll, så da venter vi til da vi også!

 

Ja, når vi prøver å rette på henne så virker det som om hun tror hun sier rett.. eller så sier hun bare at hun ikke klarer å si det, med veslevoksen stemme! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noe å stresse med ennå.

Eneste rådet jeg har hørt, og benyttet meg av, er å ikke rette på barna (for da kan de miste gleden ved mestringsfølelse, og snakke mindre hvis du er uheldig), men gjenta ordet rett for barna etterpå. F.eks. Hvis barnet sier "mestemol", svarer du "ja nå skal vi til BESTEMOR". Eller når barnet sier "hau", svarer du "ja, kjempebra, det er TAU." Men det gjør du vel kanskje allerede.

Her har vi en som aldri sier r-en. Og så misser han noen andre bokstaver innimellom. Men de er jo egentlig små ennå, og jeg syns spesielt guttene bruker litt tid på dette med språket. Så da får vi bare gi dem det ;-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops, sorry, tenkte det var gutt du hadde. Ble litt opphengt i lillebror i nicket. Beklager så mye, Monica....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare! ;-) Har ikke hørt det med gutter før, men når jeg tenker meg om så er det rett når jeg tenker på omgangskretsen til Natalie!

 

Jeg har prøvd å rette litt på henne etter jeg skrev her, og slutter med det igjen. For det virker motsatt med henne hvertfall! Og hvis hun mister mestringsfølelsen så er jo det synd da!

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres sikkert teit ut, men her har vi litt motsatt problem... Hun scorer som en 6-åring på språktester, og det medfører at folk har en tendens til å behandle henne som eldre enn 3,5... (Dette inkluderer SÆRLIG faren... huff...) Det at hun snakket som en 6-åring betyr jo overhodet ikke at hun er 6 år mentalt sett ellers! Følelsesmessig og interessemessig er hun fremdeles bare 3,5... Tar meg selv i det også å forvente mer av henne enn hun statistisk sett skal være i stand til i denne alderen. Poenget er at alle avvik fra "normalen" kan være problematiske, hvis det kan være til noen "trøst"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg skjønne ja! Det blir fort slik når en enten er tidlig eller sent ute med ting! Vet om andre som har samme problem, men det er at ungen ser mye eldre ut enn han er..

 

Det jevner seg vel ut etter hvert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, her i huset er det nesten bare vi som forstår hva hun sier! Har kontaktet PPT så hun er under oppsikt. Skal ha nytt møte med dem nå snart så er spent på hva de har tenkt å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille har et godt utviklet språk. Han kan si og fotelle hva han vil og alle forstår. Er det et ord han ikke vet så foklarer han hva han mener og spør hva det heter. 'r'en sitter ikke helt som den skal ennå, men mamma er lærer og sier at den ofte ikke gjør det ved skolestart heller.

Her ( er det bare her? )skal alle 4 åringer inn på helsestasjonen til en språktest. Har dere slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...