Gå til innhold

Foreldrepenger eller engangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tjent litt mer enn 1/2 G og jobbet lenge nok til å få foreldrepenger, men er usikker på om det lønner seg å velge dette i stedet for engangsstønaden. Jeg har bare jobbet som ekstrahjelp, og månedslønnen varierer fra 3000 til 12000 i måneden..

Er det noen som vet hvordan NAV regner ut foreldrepengene? Og når bør jeg egentlig sende inn skjemet? Er 27+2 uker på vei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som om det er litt forskjellig hva de går ut i fra når de beregner dette,for folk sier så mye forskjellig.

Men det ligger en beregnings kalkulator på NAVs nettsider vet jeg. Du kan jo se hva du kommer frem til der,gir sikkert en pekepinn i allefall ;o)

Så tror jeg at det kan være lurt å gå å snakke med de og få litt rettledning ;o)

Skrevet

Hei når du jobber som extra og har en varierendes lønn uansett om det er fast eller ej tar nav å gjør en snitt summ av hva du har tjent hele året dvs har du tjent 120000 kr i år så får du ca 10 000 i mnd

sånn telte dem ut fra når jeg var sykemeldt forrige år og bare hadde en xtra jobb

nå har jeg både fast 75% + den xtra jobben å dem kjører samme system nå også

får fast lønna mi fra dem og så har jeg tjent 135 000 kr i år på xtra så den får jeg snittet av!!!

Ha en fin dag!!

Skrevet

De regner ut et gjennomsnitt av de seks beste av de ti siste mnd dine du har vært i arbeid, ettersom du har variabel inntekt. så det lønner seg jo absolutt for deg vil jeg tro å få foreldrepenger:)

De har to mnd behandlingstid så du må søke nå...

Skrevet

det lønner seg nesten alltid å ta foreldrepenger.

man må ha jobbet veldig lite for at det skal lønne seg å ta engangsstønaden istedet for foreldrepenger,

jeg tok engangsstønaden og hadde en stilling på 14%, lav lønn, da lønnet det seg å ta engangsstønaden. (jeg hadde jo faktisk jobbet mye mer da, men akkurat den saksbehandleren jeg hadde, beregnet ut fra stillingsprosenten)

Skrevet

Så uansett hvilken stillingsprosent man har, kan man velge å ta foreldrepenger istedetfor engangsstønad?? Jeg har 20%.

Skrevet

man kan velge å si fra seg retten til foreldrepenger, og ta engagnsstønaden i stedet, men det er sjelden det lønner seg.

du får prøve å treffe på en saksbehandler på nav som beregner foreldrepengene ut fra de beste lønningene dine i løpet av den aktuelle perioden, istedet for en som regner ut fra den stillingsprosenten du har (som jeg møtte...)

det kan ha en del å si hva slags folk du møter på, faktisk....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...