mygirl Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 mammapermen er ferdig om en mnd.. så var jeg på nav og spurte om jeg da kunne få dagpenger/arbeidsledighets trygd.. men NEI.. det gikk ikke.. jeg hadde jo jobb før jeg fikk ungen.. men skal ikke tilbake dit da dette er i stavanger og jeg bor på østlandet.. hva i hule heite gjør man da? MÅÅÅÅ man finne seg jobb?? noen som vet noe om dette? jeg ble så sint på ho på nav at jeg ville ikke snakke og spørre ho om noe mer hehe..
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Hvis du var i jobb før fødsel er jeg ganske sikker på at du har rett på arb.ledighetstrygd ved endt permisjon. Hvis du selv har sagt opp jobben får du derimot 8 ukers karantene. Men for å ha rett på dagpenger må du være reellt arb.søkende. Nav kan stille krav til kurs osv og du er nødt til å ha barnepass tilgjengelig.
mygirl Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2009 men hvis jeg ringer jobben og sier at de skal si opp meg da?? da får jeg ingen karantene?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 de kan ikke si deg opp uten grunn. og det vil jo ikke se så bra ut når du skal søke på neste jobb
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Hvis jobben sier opp deg, får du ingen karantene, men det skal ganske mye til for å bli sagt opp. De kan ikke bare si opp folk uten grunn... Og det at du trenger at de sier deg opp for å slippe karantenetiden, tviler jeg på er grunn god nok... dessverre...
mygirl Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2009 de hadde nok gjort det for min del.. men ser den med at de ikke bare kan si opp folk uten grunn.. grrrr.. teit system hele greiene.. funker jo ikke for folk med hus og alt detta.. æææ gir opp.. men takk for svar :)
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Si opp nå da, så får du kortere tid uten penger i det minste... Her er forøvrig lovverket hentet fra NAV Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger. Ytelsene kan være * Dagpenger ved arbeidsløshet * Sykepenger * Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger * Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon * Svangerskapspenger * Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år. Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 421 536 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget. Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt. Har du bidragsplikt eller forsørger du barn under 18 år, får du et tillegg på kr 17 pr. barn. Dersom begge foreldre hever dagpenger eller attføringspenger, utbetales tillegget til én av dem. Ferietillegg gis dersom du har mottatt dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av kalenderåret. Tillegget utgjør 9,5 % av brutto dagpenger som du har mottatt i opptjeningsåret, og utbetales vanligvis i månedsskiftet januar/februar året etter opptjeningsåret. Dette gjelder selv om dagpengeperioden avsluttes tidligere.
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Teit system? Du skulle bodd ett annet sted så hadde du hatt 3 mnd permisjon og ingen rettigheter ved å si opp jobben...
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Jeg stusser også på hvorfor du ble sint og hvorfor systemet er teit. Du har jo faktisk en jobb, som du har flyttet fra uten å si opp. Faktisk har du forpliktelser ovenfor arbeidsgiveren også, sånn etter loven. Du kan ikke bare pakke og flytte liksom. Forøvrig så er det heller ikke NAVs feil at du HAR jobb, men ikke bor der den er. Du har krav på dagpenger ved arbeidsløshet, men du er jo ikke arbeidsløs og forventer likevel at de skal betale for at du skal kunne sitte hjemme på ræva eller?!
lille sprelle Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 Hvem mener du skal forsørge deg og barnet? Vi andre? Finn deg en jobb!
___ Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 Hvis du ikke har sakt opp jobben din enda har du et problem. Du er pliktig til å jobbe ut oppsigelsestiden din. Selv om du har hat permisjon kan du ikke bare la være å komme på jobb. Hvis du bare slutter uten å jobbe ut oppsigelsestiden kan du bli pålakt å betale arbeidsgiver det de taper på å bli stående uten folk. Det første de tar er de opptjente feriepengene dine som du skulle fått utbetalt i år, men de kan kreve mer også. De kan også skrive i aluttatesten din at du ikke jobbet ut oppsigelsestiden. Det er ikke posetivt når du søker ny jobb! Jeg tror heller ikke karantenen fra Nav begynner å løpe før etter at oppsigelsestiden er over. Sier du opp i morgen begynner oppsigelsestiden din egentlig ikke å løpe før 1. februar, men kansje de er greie å lar januar være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå