ungmortil3 Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Første gang jeg har hatt behov for og pakke noe sykehusbag så er jo helt blank på hva skal kan være nyttig og ta med seg av div utstyr til både meg og småen. Noen som har noen bra tips? Å foresten, skal jo ha med noe tøy han skal ha med på hjemmereisen, men skal man også ta med klær han skal ha mens vi er der borte, eller blir det utdelt på barsel? Også, noen tips om noe mat/drikke man kan ha med seg når man er i fødsel som kan hjelpe og holde energinivået litt oppe?
Februar-glede!!! Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Bra innlegg! Lurer på det samme! Hva skal man ha med til den lille? Hvor mange skift? Bleier? Brystpumpe? Ammepute? Helt blank jeg!!!
mamma-for-første-gang Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Jeg drar til føden i morgen for igangsetting, og fødebagen min har vært klar leeenge Det jeg har pakket er: Toalettsaker: - såpe - shampo - deo - litt sminke (for å pynte litt på sannheten etter fødsel..) - bind (vet man får på føden, men greit å ha noen egne også) - tannbørste og tannkrem - fuktighetskrem til ansikt og kropp - leppepomade Til meg: - to joggebukser - to ammetopper - en singlett - to amme-bh - en del truser (selv om man får store nettingtruser på føden) - en innejakke - tøfler Til mannen: - et klesskift Til babyen: - hentesett til å dra hjem i - et par klessift til å ha på når vi får besøk (har med både str 50 og 56 da jeg ikke vet hva som passer best) - et teppe i ull og et i fleece - en liten bamse Utstyr og andre nødvendige ting: - mykt dopapir - fotoapparat m lader - mobil m lader - juice, kjeks, sjokolade og frukt (viktig med masse energi) - helsekortet - amme-innlegg i både ull og papir Tror det var det meste.. Vi bor ikke langt i fra sykehuset, så det er bare å sende mannen hjem om vi skulle mangle noe. Lykke til
bas4 Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Hei du! Har født tre ganger og forrige innlegg inneholdt det meste...flott! Men jeg skal også ta med boken om barnet mitt, der jeg helt sikkert kommer til å skrive litt om fødselsforløpet osv...har jo tid når jeg ammer:) Gleder meg...og lykke til til deg!
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 * Ta med SILULEN krem...Om du blir sydd eller får rifter er denne kremen ekstremt god å ha..Den hjelper sinnsykt på at ting gror fortere å det er ikke like vondt å gå på do. * Ellers så burde du ha med en par tjukke ullsokker eller tøfler å gå i. Du blir veldig kald i kroppen et par dager etter fødselen. Ta også med en tom drikkeflaske du kan fylle opp med vann når du vil.(de har ekstremt små glass på barselhotellet) * Jeg kan også anbefale deg å ta med en hjemmelagd teppe eller et koseteppe på føden slik at den lille får knytte en slags trygghet til det. * Brystvortekrem er en nødvedighet(du kommer til å være sår første dagene før melkeproduksjonen kommer skikkelig i gang i muligens i flere uker etterpå). * Beste tipset jeg fikk var å ta med en badering eller en liten pute å sitte på om du skulle bli veldig sår etter fødselen. * Ta med deg litt klesskift til deg selv, spes ammebh og truser(lett for å svette ut bhene eller å blø ut trusene) * Mannen din MÅ få et klesskift(de blir mer slitne enn vi tror) * Ta med en datamaskin(prinsessa vår sov hele tiden å da satt jeg ofte på datan på kvelden). TV- titting blir det lite av når det er lite kanaler å velge mellom. Lykke til å håper du får en flott fødselsopplevelse.
Bic&Bac Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Du har fått mange gode tips. Men jeg har noen anti-tips, jeg (hihi) Alle sykehus har vel apotek? Der får du kjøpt det du evt. trenger av apotekprodukter. Ellers får du jo det meste på sykehuset, av det du trenger, hvis du bare spør. (paracet, sårsalver og slikt) Brystvortekrem trengte ikke jeg på sykehuset. Mye er individuelt. Jeg ser noen anbefaler drikkeflaske. Det hadde jeg med sist, og den ble aldri brukt. Der jeg var, hadde de store glass på barsel. Og ikke minst, jeg fikk mugge med drikke inn også (med masse isbiter! ) Mannen min trengte aldri klesskift forrige gang, så vi har ingen planer om å ta det med denne gangen. Datamaskin savna jeg heller ikke forrige gang. Bind hadde jeg med, men jeg brukte kun sykehuset sine mens jeg var der. De første dagene var det greit med store bind... Av egne toalettsaker, anbefaler jeg det du bruker til det daglige. Dusjsåpe, sjampo, tannkrem, tannbørste, hårbørste, ansiktskrem, deo, håndkrem, body lotion, lypsyl... Evt litt sminke. Tøfler eller slippers anbefaler jeg. Godt å ha noe å ha å gå i, bortsett fra bare sokker, eller vanlige sko. Ammeinnlegg, både i ull og éngangsinnlegg. Hvis du vil, kan du ta med klesskift til babyen. Men du får låne det du trenger der, av klær til den lille. Så det er hva du selv ønsker. Men hjemreiseklær trenger du selvfølgelig Ta med et par-tre gode bukser og gensere til deg selv, et par bher uten bøyler, gode truser (ikke string!), sokker... Noen liker å ha med morgenkåpe, det er en smakssak. Har også sett noen anbefaler pysj, det brukte ikke jeg. Hadde på en god bukse og genser på dagen, og på natten foretrakk jeg sykehusskjortene da jeg lakk masse og syns det var greit å kunne heller bare skifte skjorte i løpet av natta... Helsetepper har de masse av på sykehuset, så du trenger ikke tepper til babyen. Men en liten bamse eller koseklut kan jo være koselig å ha med. Jeg fikk anbefalt å ha med toalettpapir sist, men brukte det aldri. De hadde hånddusjer på toalettene, så man kunne skylle vekk med den og klappe forsiktig tørt med toalettpapiret som var der. Noe spiselig og drikke hadde jeg også med for å ha til fødsel, men fikk aldri bruk for det. Sykehuset har jo også slikt... spør du om å få et glass juice, en brødskive eller kjeks, er jeg rimelig sikker på at du får det. Helsekortet og fotoapparat (ferdig oppladet, med tomt minnekort!) + lader (evt filmkamera) er jo et must
InLove♥ Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 i tillegg til ting nevnt over fikk jeg tips om NESESPRAY;) mye tung pusting, og grining kan visst gjøre nesen tett, og det er vel ikke noe sjakktrekk under en fødsel:)
FruMamma med nr 2 Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Morgenkåpe eller en pysj...greit å ha på seg om man må opp om natta, feks ved amming eller bleieskift. Bruker du linser, kan det være lurt å skaffe seg briller. Ikke bare for tiden på barsel, men også etterpå.
mooch Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 I tillegg til alt det andre som står her så anbefaler jeg halspastiller (det er vondt å hoste etter fødsel, så da er det greit å ha halspastiller i umuddelbar nærhet) og energidrikk. Jeg klarte ikke å spise noe særlig i åpningsfasen (som varte en evighet) og da var det veldig greit.
Bic&Bac Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 Optikeren min anbefalte meg å IKKE skaffe meg briller mens jeg var gravid eller ammet, da hormonene gjør at synet er anneledes da, sånn at styrken vil bli feil når man er ferdig å amme. Dermed er det bortkastede penger, dyre penger som er dumt å bruke. Hun sa at jeg burde vente til jeg var helt ferdig med amming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå