Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å søke på det fra høsten av, men er usikker på hva studiet innebærer?

Noen som vil fortelle litt kort om hva dere måtte igjennom? Og fortelle hva en sykepleiers oppgave er? Har jo selvfølgelig en viss aning selv, men greit å høre fra de som er utdannet.

Og er det noen som var skeptisk til sprøyter osv som kom over "skrekken"?

Gjerne fortell:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble ferdigutdannet i vår, og kan anbefale å gå sykepleien på det sterkeste! De tre årene på skole har vært de beste årene i livet mitt!!:) Jeg gikk i en liten klasse, slik at de fleste kjente hverandre, sikkert derfor disse årene ble så bra også;)

Første året hadde vi mye grunnleggende om sykepleien, var på øvningsavdelingen og "lekte" sykepleier og pasient (kjempemorsomt)!!:) Iløpet av disse tre årene hadde vi veldig mye praksis (2 mnd førsteåret, ca 3 mnd andre året og ca 4 mnd sisteåret), så det ble ikke kjedelig å gå skole!:) veldig mye prosjekt når vi var på skolen, kanskje litt mye til tider, men dette var også bare morsomt..:)

Jeg hadde ikke sprøyteskrekk, men mange i klassen min hadde det. Men det er sånn som du blir vant til når det har gått en stund, og jeg synes det er kjempemorsomt å sette sprøyter og legge inn venefloner o.l!

Ble litt dårlig skrevet dette, men det var somsagt noen av de beste årene jeg har hatt!! Så anbefaler deg på det sterkeste å søke sykepleien!:) Bare ta kontakt hvis det er mer du lurer på;)

Skrevet

jeg kan bare si at det er en jobb som dårkig lar seg kombinere med familieliv pga arbeidstid. mye kvelds og nattearbeid,du må være forberedt på dette,det var ikke jeg..ellers er skolen helt topp den.men d er liksom arbeidet du skal trives med,od dette kan være veldig utforderede både fysisk og psykisk. Dette bør du også være forberedt på. Dårlig lønn er også noe jeg vil trekke frem..i forhold til andre høyskoleutdannelser...Det er jo en krevende utdannelse,og vanskelig å få fast jobb,ofte får en ikke full jobb heller...å i dagens helsenorge blir du behandlet som en maskin,med sparing,økt effektivitet og lite tilrettelagt personalpolitikk. Trist at det er blitt sånn..jeg ville heller valgt et annet ytke hvis jeg skulle velge i dag!

Skrevet

Må bare svare deg der Anonym 17:46. Jeg er litt uenig med deg..

Dette med kvelds-og nattearbeid har fungert supert for meg og familien min! Jeg har kunnet jobbe på kveldstid mens mannen min jobber på dagtid, på denne måte behøver vi ikke å ha veslejenta vår i barnehage hver dag. Og man behøver jo strengt tatt ikke å gå natt...Jeg har bare gått natt mens jeg var ute i praksis, og aldri siden...

Det at det er utfordrende fysisk og psykisk kan jeg være enig med deg i, men det må man bare regne med når man blir sykepleier!:)

Det er IKKE vanskelig å få fast stilling som sykepleier hvis man ikke er kresen. Man må være villig til å ta det man får til å begynne med å ikke tenke "jeg SKAL jobbe på sykehus" eller "Jeg SKAL jobbe på sykehjem", det funker ikke sånn... Du må tilpasse deg...

Men det med lønna er jeg enig med deg i, den er jævli dårlig til at man har høgskoleutdanning...:P

Skrevet

Men med denne utdanningen har du et vell av valgmuligheter!Turnusjobb for meg var vanskelig, derfor har jeg tatt etterutdanning i ledelse og jobber som Oversykepleier. Jeg jobber man-fre 07.30-15.00, fri kvelder/ helger/ helligdager. Du kan ta Anestesi eller intensiv og jobbe på plattform, to uker på, fire uker av og 850 000 kr i årslønn.

Eller Jordmor eller Helsesøster.Dette er vell noen av de tryggeste yrkene du kan velge mener jeg, for vi trenger flere og flere sykepleier!

Jobber du gjennom vikarbyrå, så er lønnen MEGET god, så lønnsmessig er det jo hva du gjør det til selv....

Skrevet

Flere som vil gi deres erfaringer? Hva som er positivt og negativt?

Hva går en typisk arbeidsdag ut på?

HI

Skrevet

Tenk det om mtp helger, røddager, kvelder... Du kan risikere å ikke få feire jul og nyttår med familien annethvert år, jobbe i påska, på 17. mai. Vil du synes det er verdt det?

Har mine tvil!

Hilsen sykepleier

Skrevet

Stell, Hjelp i stell, tilrettelegging i stell, blodprøver, venefloner, administrere medikamenter, samarbeid med leger, høre på pasienten, på pårørende. Planlegge ett liv etter sykehusinnleggelsen. Jeg jobber på en akuttavd, hvor svært mange får livene sine vendt totalt opp/ned etter årsaken til at de kom til oss.... Så da må vi tenke fremover og langsiktig. Vi må koordinere pasientenes undersøkelser og visitter, planlegge stell, kateterisering, sårstell og andre prosedyrer sånn at det kræsjer minst mulig med annet. Og ikke minst må man prioritere.

Man må takle sinte pasienter og pårørende som tror de vet alt, vi må takle de samme som er i sorg, som er i uvisse og redde.

Men det skal sies, man møter utrolig mange koselig, hyggelige, takknmelige pasienter og pårørende. Men det er sannelig ikke kjekt å få grisekjeft av noen som ikke er informert om situasjonen men tror de kan og vet alt. Grunnen til at de ikke er nok informert, er jo at de faktisk ikke er nærmeste pårørende, men at de ikke fatter det selv. (Ja, har nettopp stått oppi en sånn situasjon, og det var fælt og vondt)

Skrevet

Jeg har selv jobbet julaften, nyttårsaften, 17.mai og mange andre helligdager, men har slettes ikke noe imot det... Selvsagt hadde jeg heller villet feire sammen med familien min, men på slike dager er det ekstra koselig på jobb også!:) Jeg jobber i hjemmetjenesten, og her setter folk ekstra pris på at vi kommer serlig i julen og de andre helligdagene. Dessuten tjener vi mye bedre på slike dager...;)

Så jeg synes ikke dette burde stoppe deg fra å utdanne deg til sykepleier, men for all del hvis du ikke ønsker dette, kan du jo alltids begynne å jobbe i kassa på rimi....:P

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg ser argumentene deres for og imot.

Synes det er veldig vanskelig å se for seg hvordan en hverdag vil bli... og hvilken stilling man evt vil fåå etter endt studie. Er fasinert over jordmoryrke så med tiden evt vidreutdanning der.

Ser ikke det som noe skrekk og gru og evt jobbe påske, 17 mai, og andre helligdager. Barna har jo pappan sin og andre familiemedlemmer og vi kan evt ta en tidlig jul eller en litt senere jul:) Men er realistisk nok til å se at det ikke bare er fryd og gammen:)

Flere som har noe å tilføye:)?

Skrevet

Men du TRENGER ikke jobbe helligdager!Tar du etterutdanning, feks som Helsesøster jobber du bare ukedager på dagen. Tar du ledelse og får jobb som Oversykepleier blir det like dann!Det er det som er så fint med dette yrket!Utdanningen kan brukes til så mangt!Jeg vet blandt annet flere sykepleiere som er ansatt i skolen eller barnehagen for å følge opp elever med spesielle behov (feks systisk fibrose ol). Man MÅ ikke jobbe når alle andre har fri.

Skrevet

Har jobbet seinvakt på julaften jeg også, og for all del, det var kjempekoselig det, men ville nå helst ha vært hjemme hos familien uansett på en sånn dag. 17. mai kan jeg også godt arbeide, har ikke noe spesielt forhold til den dagen. Men av og til, i påska, hadde vi gjerne tenkt oss å reise bort, men som da ikke har gått pga jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...