mini nr to på vei Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Jeg har blodtype RH- og på sist kontroll (19. des) tok de kontrollblodprøve for å sjekke om jeg danner antistoffer mot den lille i magen. Jeg tenkte ikke så mye over det, pga jeg fikk jo sånn sprøyte i låret etter forrige fødsel..sånn som skal forhindre at jeg danner antistoffer i et nytt svangerskap. Idag fikk jeg telefon fra UL-labratoret på kvinnekliniken. Må komme på ultralyd imorgen pga jeg har begynt å danne antistoffer!!! Fikk vondt i magen og begynte å skjelve... prøvde å stille noen spørsmål, men fikk veldig korte svar!!! Virket ikke som hun ville si så mye.. Noen som har opplevd det samme?? som kanskje kan berolige meg litt!? Vil helst IKKE høre noen skrekkhistorier som bare gjør meg mer engstelig!! Er i uke 35 og mini sparker og spreller som bare det!!
*toppris* Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 en veninne av meg hadde det mot begge sine barn... hun har en gutt på 2,5 og ei lita jente på 4 mnd... du får tett oppfølning og ul ofte, så er bare å ta det med ro:) de vet hva de gjør:)
baima Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Hei De tar ultralyd for å sjekke, dersom det er fare for at babyen skal bli påvirka så setter de enten i gang fødsel snart el tar keisersnitt.... og siden du er i uke 35 så skal jo ikkje det vere noko problem for babyen... lykke til uansett, alt går nok bra..
Fire småtroll Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Det går helt sikkert kjempebra, de vet akkurat hva de gjør, dette er det forsket mye på! Nå vil du få ultralyd ofte og ta nye blodprøver ofte, de sjekker hvor mye antistoffer det er i blodet ditt og hvor mye det øker. Kommer det opp til en viss grense henter de ut ungen, FØR det evt skulle bli farlig for den. Det aller, aller værste som kan skje i disse dager er at ungen må ha blodoverføring etter fødselen, men det er veldig sjeldent, du har kommet så langt på vei at de henter ut ungen før det kommer til det. Det var i gamle dager unger kunne bli hjerneskadet eller dø pga dette, heldigvis har vitenskapen kommet mye lenger nå. Hilsen en annen Rhesus negativ mamma med positiv mann.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Heldigvis har du kommet så langt at det garantert går bra om han/hun skulle måtte komme nå. De holder godt øye med deg når slikt skjer, så ikke engt deg for mye, det kan skape ekstra stress for den lille. Lykke til!
mini nr to på vei Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2009 Tusen takk for beroligende svar leste jo selvfølgelig på nettet om hjerneskade og død.. så det gjorde meg jo ekstra engstelig!! Har roet meg litt nå.. og konkludert med at siden de har tid til å vente til imorgen med UL så kan det jo ikke være såå alvorlig.
ponni-petra Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Hei! Det går nok bra skal du se! Som de andre skriver over her så vet de hva de gjør. Du har jo ikke så lenge igjen heller så du vil nok bil fulgt opp med blodprøve ofte, hver 14 dag, evt hver uke for å følge antistofftiteret(styrken/mengden antistoff). Og har det ikke blitt dannet før nå trenger det øke så mye. Noen går gjennom hele svangerskap uten stigning. Det finnes i tillegg mange ulike antistoffer en kan danne, og ikke alle er like potensielt "farlige". Du kan uansett trygt slappe av til UL i morgen, ingen akutt fare! :-) Lykke til!
ponni-petra Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 ... trenger det IKKE øke så mye...skulle det stå. :-)
mini nr to på vei Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2009 1 time og 40 min til UL.. Skal si denne dagen har gått seint! Er ikke redd lenger...men veldig spent på hva de sier og hvor mye antistoff der er... Takker igjen for beroligende svar
meg & to små vampyrer Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 gi oss en oppdatering etterpå da? Er spennende for oss som er rh negative selv og har rh positive menn:) Forrige svangerskap dannet jeg heldigvis ikke antistoffer mot barnet, me det er jo alltid noe å tenke på
Fire småtroll Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Hvordan har det gått med deg i dag, alt bra der inne? Har du fått noe mer utfyllende info må du jo gjerne dele det med oss andre også...
mini nr to på vei Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2009 Da har jeg vært på UL. Legen var kjempegrei og veldig flink å forklare! Tok seg god tid til oss!! Blodprøvene som ble tatt 19. desember viste litt antistoffer, og blodbanken hadde kontaktet fastlegen min og bedt om ny blodprøve innen 2. januar. Verken jeg eller blodbanket hadde fått noen tilbakemelding om dette..så derfor hadde blodbanken kontaktet UL-labratoriet direkte! På UL undersøkte de om blodgjennomstrømningen i babyens hode var normal...og den var helt fin! Dersom jeg hadde dannet så mye antistoff at det hadde begynt å bryte ned babyens blodlegemer, ville vi mest sannsynlig sett på det på ultralyd pga da ville blodgjennomstrømningen i babyens hode vært raskere enn normalt og pulsen ville vært høy. Jeg tok ny blodprøve, og dersom den ikke viser høy stigning av antistoff, skal vi på ny UL om drøyt 2 uker. Dersom den viser høy stigning av antistoff blir det tidligere kontroll og mulig igansetting av fødsel. Men legen trodde jeg hverfall skulle få gå til uke 37-38 Ellers sto alt fint til med den lille gutten vår! ca 2,3 kg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå