babydrømmer84 Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Sitter her ganske frustrert å vurderer om jeg skal prøve vending imorgen eller ikke.. Har igrunn sagt fra starten av(da dette ble aktuelt) at jeg ikke ville prøve pga riskene som finnes og at det visst ikke er så himla behagelig. Gutten vår har sittet på rumpa så lenge jeg kan huske og jordmor sa at det kan være for trangt for å få han snudd nå, selv om legene virkelig vil prøve å overtale meg til et forsøk. Er veldig innstilt og mentalt forberedt på keisersnitt nå,men jordmor ba meg tenke gjennom en gang til før imorgen og ha argumenter klare for at jeg ikke vil prøve. Hva ville dere gjort?? Noen som har vært i samme situasjon, som enten har nektet eller har latt seg bli overtalt?og hvordan gikk det? Takker for alle svar:))
Mia77 Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Er du førstegangs? Jeg har barn fra før, og babyen har ligget i sete, men nå har den snudd seg. Jeg snakket med gynekologen på sykehuset og han ville ikke anbefale vending, det er for stor risk i forhold til en setefødsel sa han til meg. Så dersom hun snur seg igjen blir det nok ikke vending på meg.
Itsrejk Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Jeg har en aktiv krabat i magen... Han lå lenge i hodeleie, men snudde seg med rumpa ned rundt tre uker før termin. Jeg ble anbefalt et ytre vendingsforsøk, og gikk med på dette. Nå skal det jo tas med i betraktningen at pjokken da bare hadde ligget i seteleie ei knapp uke, og ikke var festet på noe vis. Vendingen var vellykket, og ikke veldig vondt. Jeg slapp Bricanyl, så formen min var fin. Jeg tvang meg selv til å slappe av som best jeg kunne, og puste rolig. Jeg følte at babyen var trygg hele tiden, for de var ikke voldsomme, og de fulgte hele veien med på ultralyd. Det var to leger og ei jordmor til stede, og de forklarte meg hele veien hva som skjedde. Etter vendingen ble gutten liggende i hodeleie i halvannen uke, men så snudde han seg tilbake til seteleie. Deretter har puttet bena under seg, og sitter nå på huk med bena i bekkenet mitt. Blir sete-/fotfødsel på meg, ser det ut til - hvis han ikke overrasker nok en gang da. Har du fått målt bekkenet ditt ift setefødsel?
Mia77 Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Viss man har født normalt store barn før, sier de at det ikke er nødvendig å måle bekkenet. Dette var på Sykehuset innlandet.
Itsrejk Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Nei, jeg vet. Jeg blir ikke målt, men jeg har født en gutt på nesten fem kilo for noen år siden. De regner med det er god plass for at denne pjokken (som ventes å være rundt fire kilo) kan komme med føtter/rumpe først. (St. Olavs Hospital i Trondheim.) Tenkte på måling dersom hun er førstegangs.
Kliko Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Nå må du huske på at det er du som velger om du vil forsøke vending eller ikke, ingen kan tvinge deg til dette. Min lille gutt sitter også med rompa ned, men jeg har forsatt tre uker på meg før det vil være noe alternativ med vending, noe jeg da tror jeg vil si nei til. Så at jordmoren sier at du må ha argumentene klare synes jeg blir litt feil, for om du ikke har noe lyst skal du heller ikke tvinges! Men vil uansett ønske deg lykke til med hva du måtte velge ( hvis du gjennomfører vending, kan du kanskje skrive om det?? ) *Lykke til klem*
babydrømmer84 Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2009 Takker for gode svar:) blir litt roligere når man har noen på sin "side";) For å svare på noen av spørsmålene som kom opp her. ¤Er førstegangs ¤Har ikke fått målt bekkenet ennå.Dette blir eventuelt gjort imorgen regner jeg med. Tatt ultralyd og målene viste at han veide 2400gr. Er forresten 37 fullgåtte uker nå. Helt enig i at man ikke skulle behøve å komme med argumenter for hvorfor man ikke vil prøve vending. Jeg skal føde i Borås ettersom jeg bor her med sambo, men de har samme rutinene som i Norge..unntaket er vel kanskje da at de veldig vil prøve alt for at det skal fødes normalt. Jeg nevnte dette med riskene rundt vending for jordmor og hennes argument var at det ikke hadde skjedd noe risikabelt på 25 år..greit nok det,men den er der uansett tenker jeg. Når man hører at enkelte leger og gynokologer anbefaler å ikke gjøre det,blir man jo ekstra skeptisk i tillegg. Men som hun også sa,ingen kan tvinge deg til noe du ikke vil! Så sånn jeg føler det nå blir det ingen vending og planlagt keisersnitt. Snur han seg, så snur han seg og da får jeg forberede meg på vanlig fødsel istedet:) Skulle jeg ombestemme meg imorgen,kan jeg levere en liten historie her vettu;)
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Forstår deg godt! Ser vi er like langt på vei,jeg er 37 fullgåtte i morgen. Var til ul på sykehuset i stad for å sjekke leie og det var jo selvfølgelig sete. Men han var allerede 3 kilo og da ble jeg litt skremt,vil aller helst slippe keisersnitt. De mente han ville være rundt 3,5 kilo-3,7 kilo rundt termin. Skal tilbake i morgen og ta ct av bekkenet,så det blir veldig spennende! Håper håper håper at det er mulig å føde han!!!!! Jeg har ikke blitt spurt om vending enda(bare av jordmor i går og da sa jeg klart i fra at det er ganske utelukket tror jeg). Har lest om så mange her som ikke har hatt bra erfaringer med det. Nei,det er opp til deg og det er din kropp! Jeg er sikker på at begge våre sete fødsler går fint skal du se;) Bare å være postiv og ikke la seg skremme,jeg kjenner mange som har vært igjennom setefødsler uten at det har vært noe problem. Lykke til!!!
babydrømmer84 Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2009 Masse takk og det samme til deg babydrømmen...HØYGRAVID:)) Har også tatt noen runder med meg selv når det gjelder setefødsel(om bekkenet er stort nok vel og merke),men er veldig skeptisk til det. Synes det er innmari tøft av de som gjør det!! Selv føler jeg meg mye tryggere med tanke på keisersnitt,så jeg velger nok det. Er veldig innstilt på det og tenker positivt.Tror det skal gå veldig bra. Er ikke redd i forhold til å gjennomgå ks nå ihvertfall. Tror jeg hadde hatt mye mer nerver om jeg hadde valgt setefødsel. Du er tøff!! (om du får føde vanlig).
babydrømmer84 Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2009 Da var sykehusbesøket unnagjort, og jammen ble jeg ikke overtalt til å prøve vendingsforsøk(selv om jeg var fast bestemt på å la være). Kom ikke så mye ut av det, for det var noe så inni h***ettes vondt, så legen måtte gi opp før hun i det heletatt hadde fått ordentlig tak ik pjokken. Aldri mer sier jeg bare! All ære til de som klarer å håndtere en sånn smerte! men nå er jo alle forskjellige og har forskjellige smertegrenser;) Hadde vel heller ikke den hyggeligste legen. Ei tispe som nesten ble sur for at jeg ikke klarte slappe ordentlig av og fikset smerten*aargh* ..men men,har da gjort et forsøk, så nå blir det keisersnitt om to uker:)Gleder meg sånn til endelig å få møte lille gutten min:)
gulle88 Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Hei=) Skjønne godt du tenke my, d gjor æ oxo. Lille gull lå m rumpa n, og vi prøvd og snu hainn utvendig, men d villa itj hainn vær m på så da mått æ velg mellom setefødsel eller keisersnitt, va sterkt itvil i starten men bestemt mæ etter nånn tima så da vart konklusjonen: Æ gikk med på setefødsel HVIS fødsel va i gang før termin (22 mai 08), hvis den ikke va igang innen da, villa æ ha KS. Og det syntes dæm på st.olav i tr-heim va helt ok. Så hadd d sæ sånn at æ våkna 16 mai 2008 og da va d igang, glæda mæ råmy t og få gjør jobben helt sjøl og ikke bli kutta opp her og der. For d e jo sånn at en vaginal fødsel sete eller ikke sete e mindre risikabelt og d e my ber for beibin i og m at han får den bakteriefloraen rundt sæ som hjelpe immunforsvaret hvis han kjæm vaginalt. Æ va og E RÅSTOLT over og ha klart og født sete...!!! Og e innmari gla for at æ ikke valgt KS. Og Hvis d sku ha sæ sånn at man under setefødseln må ta KS læll så e d en fordel at man har hatt årntlie ria en stund for da chæm du dæ lettar og d e bedre for babyn for da har han fått forberedt sæ. Så æ anbefale faktisk Setefødsel framfor KS, selv om alle rundt mæ sa t mæ at æ va "dum" "gal" osv hvis æ valgt setefødsel. Og bare t opplysning om seteleie: I april i fjor fant legan ut at seteleie faktisk e arvelig og ligg i genan. Min svigermor hadd setefødsel med nr 2. Hilsen en STOLT mamma på 20 år. =)
Itsrejk Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Dette var et oppmuntrende innlegg, gulle88! Jeg har også bestemt meg for å gå for setefødsel, men jeg vil veldig gjerne at den starter snart (termin i går). Min kommer med føttene først da, men det går vel greit, håper jeg. Veldig kjekt å høre om vellykkede setefødsler!
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Jeg er 38 år, og fikk min første i September. Han ble snudd i uke 37, 100% vellykket. Han holdt seg rett vei også. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det fordi: 1) Det tok ett minutt å gjøre det, det var HELT smertefritt. 2) Når jeg endelig skulle føde, 8 dager over termin, så var det faktisk slik at vannet gikk. Hadde babyen min vært i seteleie, ville dette vært mye farligere enn at han lå rett med hodet festet. Dersom baby er i seteleie og vannet ditt går mens du er ute blandt folk, så må du bare legge deg rett ned på bakken. Det bør du ta med i betraktningen også når du tenker på risiko. Jeg fikk ikke noe inntrykk av at det var farlig å snu babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå