Gå til innhold

Dere som er livredd for å ha ut unger over ti minus.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det er så farlig, hva med alle barna i Karasjok og andre kalde steder, får de barna aldri lov å være ute om vinteren før de har blitt konfirmert eller? Blir de sjuke og får skader resten av livet pga de var ute på kalde dager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat d samme tenkte jeg på senest idag!!:) Jeg hadde med meg jenta mi ut idag, og her er det 13 minus for øyeblikket... Kan ikke fatte og begripe at det skal være så fryktelig skadelig for barnet... Alt med måte selvfølgelig, men tror ikke vi må bli hysteriske heller...

Skrevet

Ja, skulle vi leve etter den regelsen her jeg bor, kunne ikke ungene ut mere enn 150 dager i året...Herregud, det er jo bare å kle barna skikkelig og smøre dem med kulde krem!Her i barnehagen er de eldste ungene ute selv om det er 20 minus, de har en gapahuk som de koser seg i. Selvfølgelig er det ikke lange stunder av gangen, og personalet passer godt på!

Folk må da ikke bli HELT hysteriske heller!!!!

Skrevet

For det første heter det under ti minus...

Barna som er ofte ute i slike temperaturer er mer utsatt for astma og luftveisinfeksjoner, samt eksem.

Skrevet

Det skulle jeg likt å sett noen kilder på.

For det er lett for deg å skrive, men hvordan kan jeg vite at du har det fra et vettu sted, eller om du bare skriver det for å styrke det du mener.

Skrevet

eneste jeg kunne finne som var i nærheten er dette:

http://www.astmainfo.no/search/?itemId=846479

Men så er det stor forskjeld på idrettsøutøvere, og barn som kanskje er ute 30 minutter til 1 time når det er under 10 minus.

At den timen gjør mere vondt enn godt, har jeg utorlig vondt for å tro.

Skrevet

Bare søk litt på kuldeutløst asmta du..

Skrevet

Man handler etter det man er vant til. De i Finnmark er jo åpenbart mer vant til kulde enn hva minstene mine her i Stavanger er.

Her kler jo folka ungene sine i strømpebukse når det er 7 + ute. Jeg himler med øya og tenker hva skal de ha på når det blir kaldt, da, hvis de går i termodress og full ull-outfit ved 5 + grader? Jeg kommer fra et litt kaldere sted (dog ikke Karasjok-kaldt) og der kom ikke strømpebuksa frem før 0 grader.

Selv om dette ikke var en strømpebuksedebatt...

Skrevet

På det jeg finner, så er det når det er minus 15 og kaldere man bør begrense det, men finner ingenting om at man ikke skal gå ut i det hele tatt.

Skrevet

Jeg og søsteren min fikk ikke gå ut hvis det var under 10 minus, det var etter ordre fra legen fordi vi begge hadde sterk astma.

Har fortsatt pusteproblemer når jeg er ute og det er såpass kaldt.

Skrevet

Vi brukte "jonas-masker" hvis vi måtte ut, eller hvis vi stod på ski.

Skrevet

Men det er jo noe annet når man faktisk har astma å får bedskjed om å være inne.

Er jo anderledes for friske barn.

Skrevet

Var en grunn til at de fikk det da, dumma;)

Skrevet

Så hva med alle barna som er ute i 10 minus å ikke får astma da?

Skrevet

Off, du er så dum...

Ikke alle barn som blir foret med citrusfrukter fra de er 6 mnd får allergi, ikke alle barn som får nøtter fra de er 1.5 år setter dem i halsen, ikke alle barn som får kumelk fra 3 mnd får allergi...

Betyr ikke at det er lurt av den grunn...

Geeeezz...

Skrevet

http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_barn/Spor-legen2/Sporsmal-til-Barnelegen/Sma-med-astma---hva-er-forsvarlig-utetemperatur/

Frisk luft, og mat er ikke det samme.

Er nok heller du som uttaler deg bastant om noe du tror, ikke noe du vet.

Nå har jeg lett å lett å lett og lett på nette etter en eneste artikkel, som siter at barn bør væte inne når det er 10 minus, å jeg finner ikke en eneste en.

Hvis leger flest, mente at friske barn, bør værre inne når det er under 10 minus, så ville det ikke vært vanskelig å finne.

Dumma.

Skrevet

Men altså, ville jo ikke tatt med ungen ut om det var mye under 10 minus, merker jo stor forskjeld på 10 og 14 minus.

Men her jeg bor, har det vært rundt 10 minus hele januar, skulle jeg holdt gutten inne hele den perioden da?

Nei vet du hva, gutten har godt av frisk luft.

Skrevet

Kanskje du burde kurses litt i klima da? ;-)

Er stor forskjell på 10 kuldegrader i Tromsø og i Bergen f.eks. (ikke at jeg tror det har vært så kladt i Bergen de siste 20-30 årene da, men dog...). Luftfuktigheten er ulik og det gjør også at kroppen reagerer ulikt på kulde ut i fra hvor en bor og er også grunnen til at kulde er "farligere" noen steder enn andre. Siden majoriteten av den norske befolkningen bor i midt- eller sør- Norge så brukes det en generell anbefaling på at man ikke skal ta med barn under 1 år ut i kaldere vær enn 10 kuldegrader av den enkle grunn at klimaet i den delen av Norge (spesielt ut mot kysten) gjør at det er mer skadelig enn f.eks nord i landet. Grensen er dessuten satt fordi de vil ha litt slingringsmonn og det gjelder kun for barn under 1 år. De fleste barn vil tåle helt fint å være ute i kaldt vær, også langs kysten i sør, selv som små babyer, men noen vil i verste fall ikke tåle det. Siden vi ikke hvet hvem, så gjelder anbefalingen alle. Her må dog foreldre likevel bruke skjønn og tenke litt selv ;-)

Skrevet

Jenta vår er 4 mnd nå, og vi er ute å triller tur på ca. en timehver eneste dag. Her har det vært 10-15 minus den siste mnd, uten at vi har blitt inne av den grunn! Det er faktisk forskjell på å slippe ungen neddi snøen og la han sitte der en time og det å pakke inn barnet å putte det i en vogn for å trille tur...

Skrevet

ja forstår at det kan utløse astma anfall for de som HAR astma fra før.de bør være litt på passelige men for alle de andre barna som ikke har astma er det neppe noe problem å være ute i mer enn ti minus.så lenge de har tilpasset klær selfølgelig.

Skrevet

hørres ut som du hvertfall har vert ute i for kaldt vær kjære 20:26,og førfrøset de stakkers hjernecellene du hadde..

Skrevet

Nei men kjære deg, det er bare noe du tror, siden du ble født uten en eneste hjernecelle, det er jo da en selvfølge at du ikke kjenner igjen vett når du ser det.

Skrevet

21:08

Siden den sto under mitt innlegg, så regnet jeg med at det var til meg, så skjekket idiotisk nok ikke om det faktisk var 20:26 jeg la ut innlegget, eller om det var noen andre som hadde gjort det.

Blir noen teite feil, når man bare har reklamepausen på seg gitt ;)

Savner quote mulighet på dette forumet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...