Gå til innhold

Skal vi binde renten? Noen andre som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lån på ca 2,1 mill og det er ganske mye for oss. Har ca 5,7% rente nå.

Så nå har vi fått et tilbud på å binde renten på 4% for 3 år og på 4,8% på 5 år..

Vi har det ganske trangt økonomisk nå..så det hadde vært deilig men noen 1000-lapper ekstra i mnd..

Hva ville dere ha gjort?

Noen andre som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde gjort det, hvertfall for 3 år... Da kan dere heller legge av litt om dere har råd til det, evt betal ned fortere på andre lån om dere har...

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Jeg ville nok gjort det hvis økonomien var såpass trang at vi var avhengig av en forutsigbar rente, ihvertfall nå som renta hopper opp og ned i alle vinkler. 3 år er jo ikke allverdens tid heller, om vi skulle oppleve en veldig stor rentenedgang.

Skrevet

Tror kanskje vi skal binde den, men er det et ok tilbud på 4% på tre år?

Kjenner dere andre som har bundet den eller vurderer det?

Skrevet

Ja, synes 4% er et OK tilbud jeg da, kan ikke regne med at renta faller til samme lave som det har vært i lengre tid nå. Tror nok den kommer til å stabilisere seg på litt høyere enn det som er nå... Nå er jeg overhodet ingen økonom da, bare så det er sagt;)

Skrevet

jeg hadde nok også bindt renten, for jeg blir totalt nerverak av å beskymre meg for om renten øker osv.

bedre og vite hva man har og hva man skal betale.

Skrevet

kanskje det er flere her i kveld? prøver igjen jeg..

Skrevet

De råder deg til å binde renten om man trenger en stabiløkonomi. Man kan også tjene på det om man binder på rett tid. Men i det lange løp er det flytende som er billigst. Jeg har ett vennepar som bandt halve lånet sitt på over 6% for noen mnd siden... Det var ikke særlig lurt :o(

Skrevet

Har snakket med endel om akkurat det samme. De fleste råder oss ikke til å binde nå med mindre vi vil vite nøyaktig hva vi må ut med hver mnd.

De råder oss til å være med på den rentenedgangen som spås i vår, å ha litt is i magen....

Vi får tenke litt fram og tilbake!

Lykke til!

Skrevet

vi gjorde det da de begynte å snakke om at den skulle gå op. jeg studerte så vi var usikker på inntekt en stund. det tok lang tid før renta gikk opp, men totalt sett tente vi nok litt. fikk vel tilbud om 4,05 eller 4,15. synes 4 er grei avtale.

Vi angra på at vi låste hele lånet. Ville gjerne latt f eks 300 000 hatt flytende rente, slik at det er mulig å betale ned mer enn planlagt. det kan du ikke når du har låst rente. jeg fikk jobb rett etter jeg var ferdig å studere, og der satt vi med mye mer enn planlagt. så når renta ble "låst opp" cæsha vi inn 250 000. så viss det er muligheter for at dere vil betale ned litt, så la noe vere ulåst.

Skrevet

men som de over skriver, hadde nok venta litt til, for renta kommer til å gå ned litt til

Skrevet

Hvis det betyr mer for dere å tjene noen tusenlapper i måneden nå, enn skuffelsen over å "tape" på å ha bundet renten hvis den viser seg å synke drastisk - så gjør det. Jeg holdt på å binde renta på 7,3 i høst, det hadde vært superbittert, men heldigvis valgte jeg å tenke på det et par dager, og plutselig snudde alt. Men jeg hadde ikke hatt noen mulighet til å være med på rentestigninga som var spådd, og måtte bare holdt fast på det hvis jeg hadde bundet den da.

Jeg synes 4 prosent var et godt tilbud, men det sier noe om at banken forventer at renten synker de tre neste årene. Og så at den vil stige litt, siden renten over 5 år er satt høyere, de tar i alle fall høyde for at den vil stige litt. Det positive for oss med høye lån er at banken forventer at renta vil være lav i mange år fremover;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...