ambroxia Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Å kan fortelle litt om åssen det var? Jeg fikk kjempe smerter igår, kunne nesten ikke bevege men ,alt gjorde vondt, å var på legevakt, der mente de det var ligament smerter, men skal det gjøre såå vondt??
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Ånej såå vondt skal det da ikke gjøre! Ligament smerter er livmorbånd som strekker seg...det skal oppleves som stikk litt støt lignende smerter og kanskje litt som plutselig krampe som kommer og går..du skal ikke ha så vondt at du ikke får til å bevege deg...da er det heller begynnende bekkenløsning gitt. jeg hadde sore ligament smerter som jeg kallte det helt fra starten nesten og nå er jeg 17+6 og har det enda..bare nå er det bekkenløsning samtidig og smertene forverres sådan. Tror du bør snakke litt med fast lege ivertfall...for det skal ikke gjøre så kjempe vondt...du skal tåle det..med mindre du er veldig var for smerter da.
ambroxia Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2009 Hmm, er jo roa seg nå, men får ta det opp på neste time, om det ikke kommer tilbake føre det ... Jeg er 27+6 nå
crissi Eline og Lillebror 29.5 Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 nå er jeg ingen ekspert på feltet, men jeg hadde ikke sjangs å røre meg når jeg fikk disse strekk-smertene med første. nå har jeg merket lite til disse smertene i dette svangerskapet.(ble gravid 16 mnd etter jeg fødte første så alt henger vel bare å slenger her i gården....)
*emeline* Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Ligamentsmerter kan være veeeldig vondt. Jeg får det ofte hvis jeg hoster mye, da klarer jeg ikke hoste mer for det gjør så vondt. Da hjelper det bare å sitte eller ligge i ro, så går det over etter en stund. Smerter kan man oppleve ulikt. Ligamentsmertene kan dessuten være veldig vondt for noen og ikke fullt så vondt for noen andre. Å si det er begynnende bekkenløsning syns jeg er feil. Jeg har hatt bekkenløsning og jeg har ligamentsmerter og det er veldig stor forskjell på de smertene. Ligamentsmerter sitter i magen/lysken, mens bekkenløsning sitter i bekkenet/ryggen og stråling nedover i bena. Ikke like smerter i det hele tatt!!
Smock Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Hei! Jeg er inne å sniker fra 3.trimester, men tenkte jeg skulle svare deg likevel... Jeg har slitt med veeeeeldig vonde ligamentsmerter. Synes nesten dette kjennes som skikkelig vondt sting/holdt i siden. Klarer heller ikke bevege meg når det står på, er sånn at jeg må puste meg gjennom smertene. Første gang jeg fikk dette fryktet jeg først at det var en ri, og at fødselen var på tur å starte - litt over 20 uker på vei! Tok dette opp med jordmor, og hun sa at ligamentsmerter kan oppleves ulikt fra person til person, fra moderate smerter til ekstreme "vondter". Jordmødrene på føden/helsestasjonen her hadde faktisk en gang sendt en gravid med ambulansefly til nærmeste sykehus (2 timer unna med bil) fordi de hadde feiltolket ligamentsmerter som blindtarmbetennelse. Hun hadde fått diagnose ligamentsmerter når hun der ble undersøkt nærmere. Så JA, det kan gjøre sinnsykt vondt! Trøsten må være at det ikke er farlig og som regel går over etter en liten stund
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Det er faktisk feil at bekkenløsning bare sitter i rygg/nedover beina osv som du sier...bekkenløsningsmerter kan oppleves forskjellig for alle så d at hun ikke kan ha bekkenløsning syns jeg er litt å ta i. Stor sjangse for st det hun har bare er ligament smerter og at hun opplever dem som store smerter, men i bunn og grunn har alle gravide bekkenløsning..bare det at det er ikke hos alle dette utløses til smerter. Bekkenløsning kommer av hormon forandringer,ikkenoe annet.. ergo kan ma få det når som helst under graviditeten,men forverres muligens når der blir tyngre å bære,altså når magen blir stor.Men uansett ville jeg ha snakka med legen eller jordmor om smertene.
*emeline* Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Jeg vet da også at bekkenløsning er hormonelt. Da jeg gikk gravid med mitt første barn hadde jeg litt vondt i bekkenet av og til, men så gikk jeg en tur opp igjennom en skogsvei. Jeg kunne nesten ikke gå ned igjen, for da hadde smertene virkelig slått til, og det var den turen som løste ut smertene for fullt. Måtte gå mye med krykker de siste to mnd. Fikk også bekkenløsning i mitt andre og tredje svangerskap, og har tendenser til det nå i dette sv.sk. også. Denne gangen kom smertene etter at jeg gikk en liten tur på en glatt vei. Så hos meg kommer bekkenløsningssmertene ved gange, ingen tvil om det!! Ligamentsmerter kan være forferdelig vondt, det har jeg merket i dette sv.sk. Har aldri hatt så store ligamentsmerter tidligere, ble litt skremt over at det kunne gjøre så vondt faktisk. Jeg tror at trådstarter her har ligamentsmerter og ikke bekkenløsningssmerter. Bekkenløsning sitter hvertfall ikke i magen!! Som Smock nedenfor her skriver, minner ligamentsmerter om sting, og jeg får smertene ofte på begge sider av magen og helt ned i lysken. Det mener nå jeg......
Lykke X 4 Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Har og har hatt ligamentsmerter mange ganger, og noen ganger gjør de fryktelig vondt. Men det går raskt over. De pleier gjerne å komme når jeg reiser meg fra senga på en "feil" måte eller snur meg i senga, og noen ganger når jeg nyser. Mener å tro at ligamentsmerter er en akutt smerte som går raskt over, at det ikke skal være en smerte som vedvarer. Hvis jeg var deg ville jeg heller hørt med jordmor hva hun mener dette var.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Har også slike smerter- og først lurte jeg voldsomt på hva det var, fordi det var så innihampen vondt. Jeg greide og greier ikke røre meg da. Sliter med det spesielt på høyre siden, har ikke merket noe på venstre enda, så jeg fikk time hos legen for å utelukke andre ting. Feiler meg altså ikke noe, annet enn dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå