Gå til innhold

Simo... Kombi eller duo???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg velge? Hva er fordeler/ulemper med kombi/duo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også lurer på dette ja!!!

Vet at kombi er litt tyngre da...

Skrevet

Vi kjøpte Simo kombivogn i 2005, da vi ikke hadde bil og så for oss å reise mye kollektivt og bruke vogn når vi handlet i butikken osv. Så en stor vogn passet oss da. Og at vogna liksom skulle passe til ungen var rundt 4 år var jo perfekt for oss (kun èn vognutgift, tenkte vi...)

Når sønnen vår ble 8-10 mnd så var sportsvogn delen så utrolig stor! Så vi gikk til innkjøp av en klassisk Brio sportsvogn som vi har brukt helt til nå (han er 3). Sportsvogn delen er dessverre utrolig stor, samt at ryggdelen på setet ikke går helt opp til 90 grader, dvs barnet sitter ganske bakoverlent når h*n sitter. MEN, nå som jeg er gravid triller jeg sønnen min i Simo vogna, fordi Brio vogna er lav. Hadde et uhell tidligere i år hvor håndtakdelen til Brio vogna dunka skikkelig inn i magen. Så jeg trenger høyt håndtak og solid støtte nå som jeg går (vogger!!) gravid og triller sønnen vår til barnehagen.

En annen fordel er at vi bor i blokk uten heis, så det var deilig å kunne bare ta ut bagen og bære babyen opp trappene. Fint også når man var på besøk hos andre eller skulle til helsestasjonen og bare ta bagdelen ut, slik at babyen kunne sove i den eller ligge å pludre i fred. Sønnen vår sov i bagen om natta/dagen til han var rundt 2-3 mnd, da han begynte å sove i sprinkelsengen istedet.

Simo vogna er dessuten ganske stor og klønete å få inn i bilen, så dersom dere har stor stasjonsvogn, så går det greit. Har dere personbil, så blir det verre...

Vi kommer uansett ikke til å bytte vogn, for Simo vogna har holdt tidens tann og alskens vær (har ikke brukt regntrekk, faktisk!) og er like fin!

Skrevet

Jeg har Brio kombi, men prinsippet er det samme. Jeg har tenkt litt på om jeg hadde kommet til å kjøpe det samme igjen, og svaret er vel i grunnen ja, men ikke uten forbehold.

Pluss: Vi har brukt bagen MYE utenfor vogna. Veldig greit å bære babyen inn i bagen, og vi har også brukt den til soving når vi f.eks. er på besøk hos besteforeldre. Dette er kjempepraktisk!

Minus: Bagen er liten. Voksiposen er for lang, den stikker ut av bagen, så vi bruker saueskinnspose. Det fungerer kjempefint. Babyen vår er nå 3 mnd, og fremdeles går det greit å ligge i bagen (han er lang for alderen), men det tar ikke så mange måneder før vi kommer til å gå over til sportsvogndelen, med voksipose. Dette hadde vi ikke trengt med en duovogn.

Det er litt pluss og minus, dere må tenke over hva dere har behov for, og hva som er viktigst for dere. Ingen vogn er helt perfekt for alle, det er alltid pluss og minus!

Skrevet

Må legge til: Vi kommer nok til å kjøpe en lett, forovervendt og forholdsvis billig sportsvogn til våren, som vi kan ha med oss på tur etc. Vogna vi har i dag tar opp mesteparten av bagasjerommet - og vi har passat stv, altså er bagasjerommet STORT. Simo er jo noe av det samme, tror jeg. Du trenger et stort bagasjerom! Da har vi en vogn til turer hjemme, bl.a. i terrenget, og en vogn vi tar med oss på reise. Tror det blir kjempefint. :)

Skrevet

Min minste unge er i dag 9, og til han hadde jeg bag vogn. etter den kjøpte jeg en simo sportsvogn, og hadde samme plan nå, men tidene endres osv..

Så vi valgte duo vogn nå, rett og slett forde den er lettere enn kombi vogna, og bagen er litt større.

Jeg valgte simo ut fra erfaringer fra bhg, har jobbet i bhg i mange år, og ut fra stabiliteten mht soving der etter at ungen er over året, og hatt flere vogner som har veltet pga at ungene er for store i 2 års alderen, så er det stort sett emmaljunga og simo som funker best. Men vi vil neste sommer kjøpe en enklere sportsvogn til å ha hjemme mht turer etc.

Skrevet

Hei!

Ser flere har samme erfaring som meg. Jeg kjøpte Simo kombi forrige gang. Brukte vogna kjempemye frem til baggen ble tatt ut, og så syntes jeg sportsdelen ble for stor og tung, så jeg kjøpte meg ei skikkelig sportstrille fra Simo heller. Denne gangen har jeg kjøpt ei Simo bagvogn, fordi meg tenkte at jeg ville bruke sportstrilla jeg har stående etterpå. Men, det som gjør at jeg angrer litt er at vi bor i 2.etg uten heis, og baggen i ei kombivogn er mye mye lettere å bære med seg enn den svære baggen som står på bagvogna (som sikker er bra lik baggen på ei duovogn)!

Innbiller meg også at baggen i kombivogna er godkjent for bruk i bilnett, og det er ikke baggen på duovogna..

Jeg har brukt voksipose i mine vogner, og den har passet kjempefint!

Skrevet

Nå har jeg vært på butikken og brukt flere timer på å finne ut hvilken vogn... Jeg har testet og styra noe enormt en hel masse vogner, med og uten poser, stellebager og prøvd de inn og ut av bilen... Det ble en simo DUO! Syns for det første at den så penere ut en kombi... Den var litt nettere liksom (om man kan kalle simo nett, hehe) Og den ble ganske mye lettere uten sportsdelen... Simo sin største fordel er jo at den er så stor... Ja, den er et par kg tyngre enn andre vogner, men det er ihvertfall GOD plass til baby og pose... Jeg får baby i april, så da kan han fremdeles ligge i pose i bagen i begynnelsen av vinteren og det er plass til både baby og pose i sportsdelen til vinteren... Jeg føler meg tilfreds :)

Skrevet

Hvor mye kosten den vogna?

Skrevet

Jeg kjøpte brio kombi,syntes det er greit at begge delene er i ett at man slipper å ha sittedelen stående helt til den skal brukes,da er det bare og ta bort baggen på kombi. Så syntes jeg det var veldig greit når han sov i vogna da var det bare og ta med baggen inn,de bagdelene som er på ei duovogn vet jeg ikke om jeg hadde turt og ta av alene mens ungen lå oppi,og de er tyngre,man må ta hele delen av vogna for og få den med seg inn.

Jeg stemmer for kombi,passet kjempebra for min del.

Skrevet

Kombien er tyngre... Dessuten så får du jo samme "problemet" med at du da vil ha baggen som står igjen når den ikke brukes? Hvorfor kjøre rundt på TO vogner?

Vogna koster 6200 kr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...