Gå til innhold

Min "slutte-med-bleie-plan" til 3 åringen min.......kan dere synse litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er nettopp fylt 3.

Hun nekter å sitte på do, bare en skjelden gang, og ALDRIG kommet noe. Hun vil bare ha bleie, og er fornøyd med det.

Viser ingen interesse for å gå på do, og bryr seg ikke det minste om at det er bare hun og 1 til som bruker bleie på bhg avdelingen.

Jeg vil ikke presse, og tenker slik:

Jeg lar det være, fortsetter som nå, dvs spørre ved morgen og kveldsstell om hun vil på do, og godta "nei`et".

Og så, når jeg går til ferie i juni, da er tuppa 3 1/2 år, og vi blir hjemme her i 2 uker, DA tar jeg bleien, og får henne tørr i løpet av ferien.

Hva synes dere om den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk over til billige bleier noen mnd før frøkna her slutta. De på rimi er ganske dårlige, euroshopper. Også har europris noen dårlige. La henne gå lenger med bleia enn vanlig, og gjør bleia til en negativ greie. Lag belønningssystem. Vi kjøpte klistremerker som hun selv valgte ut og laget en dokalender. Tissing gav lite klistremerke og bæsj stooort klistremerke.10 klistremerker ble til liten premie.( første premie; my little pony = stor suksess ) Vi sluttet også da jeg gikk ut i ferie på sommeren, og for å gjøre sluttinga til noe stort, dro vi med bussen ( stort for frøkna ) til byen og hun valgte selv ut en stor pakke med truser. Også kjøpte vi is for å feire at hun snart var skikkelig stor jente som skulle gå med kule truser. Få bhg til å bli med på det også, så går det helt sikkert kjempebra. Enig med deg i å ikke presse, men å være litt bestemt tror jeg er viktig. Her fikk hun valget over å sitte på do enten morgen eller kveld. Ikke så viktig om det kommer noe, bare bli vant til å sitte der. Eller potte, hvis hun synes det er tryggere. Mange barn er litt redd for doen. Blei vel litt langt dette, men håper det var litt hjelp hvertfall! Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Vi kjøpte potte i romjula (rosa ;) og sa til dattera vår på akkurat 3 år at nå er du stor jente og du kan gå på potte om du ønsker det.....

så noen dager etterpå så fant hun ut helt selv at hun skulle gå på potte (og hun skulle ikke ha noe hjelp) ...så stolt...dette var rundt nyttår og siden har det gått kjempebra. vi har ikke laga så mye oppstyr rundt det, kan fort bli feil det...

Skrevet

glemte å skrive at hun fikk plukke ut truser med blomster på i helga..... ;) stas ja...!

Skrevet

Er enig i at du ikke presser henne.

Sommeren er ofte en bra tid å slutte på. Jeg ville nok begynt litt før ferien, begynn når det blir så varmt at hun har lyst til å gå naken.

Men litt bearbeiding før det gjør sikkert ingen ting.

Bruk tipset om dårlige bleier fra Euroshopper, eller kjøp sånne fra Libero som skal hjelpe barnet til å slutte med bleie. Tror de blir ganske våte. Da er det ikke så behagelig. Og ellers tilrettelegge for å bruke do eller potte.

Og ikke minst, gi ros og positive tilbakemeldinger og gi henne følelsen av at hun er så stor at hun selv kan ta avgjørelsen. Min datter reagerer som regel veldig positivt på følelsen av at hun er den som tar avgjørelsen.

Lykke til

Skrevet

enig med lillefot!

det samme funka bra for mitt lille monster. ble en del uhell når han begynte i barnehagen, det førte til at han mista selvtilliten litt, så da begynte vi med klistermerker og skamros! det førte til at han bestemte seg for å slutte på natta også, "e eno stor gutt mamma! e e tre år!"

så nå er saken i boks!:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Lurt å friste med truser, ja! Jenta mi slutta med bleier på sommeren da hun var 2 1/2. Ville absolutt gå med truser! :-) Var gjort på 2-3 dager!

Ser at mange av jentene i barnehagen brukte truser utenpå bleiene - de har jo ofte plass til det! Det er IKKE lurt - tror jeg, da har man ikke det å friste med...

Brukter nattbleier i ca et år etterpå, da. Davi skulle slutte med det, kjøpte jeg såkalte" engangs- kladder" på apoteket, slike de bruker i sengene på sjukehjem osv. Trekker til seg urinen, Topp!

Skrevet

Vi opplevde store protester først. Så oppdaget vi at han var redd for doen, og at han syntes potta var ubehagelig å sitte på. Vi tok han med til butikken så han fikk prøve forskjellige typer potter og velge selv. Det var stas! I tillegg kjøpte vi tøffe truser med rasebiler. Han ble veldig motivert og ble tørr i løpet av noen dager!

Skrevet

Mange gode tips her :-)

Slik vi gjorde det ; Forberedte henne stadig på at hun snart skulle slutte med bleie. Snakket om større kusiner etc (7-8 åringer som hun ser veldig opp til) og at de ikke bruker bleier. Sa 2 ganger når vi var sammen med andre venninner etc at nå skulle hun snart slutte med bleier fordi hun blei så stor jente nå. Ikke press på henne kun informasjon. Så noen uker før ferien der jeg hadde tenkt og forsøke, så leste vi en artikkel i Foreldre og Barn om Teo som måtte slutte med bleie fordi i Kina der de var på ferie hadde de ikke bleier til så store barn. Ho slukte fortellingen rått og digget bildet av Teo. (Et av vårnummerne 08) Så den ettermiddagen sluttet hun med bleie på eget initiativ. Vi var heldige, men hadde jo en del uhell..

La henne leke med potta og lek rollelek med dukkene og ros dem stort når de "tisser i potten" :-)

Lykke til :-) Håper du finner trikset som motiverer ditt barn!

Skrevet

Hei

Da min datter var 2 1/2 år kjøpte jeg en liten klistremerke bok(en helt vanlig bok med pippi utenpå men blanke ark) og masse klistremerker. Så sa jeg at hver gang hun satte seg på do så skulle hun få et klestremerke og lime det inn i boken. I begynnelsen så tisset hun ikke, men så begynte jeg å sette henne på do etter måltider og etter hun hadde drukket noe, til slutt kom det tiss, og da fikk hun to klistremerker. Til slutt fikk hun bare da hun bæsjet. Dette begynte jeg med da hun var 2 1/2 år og nå etter 4 mnd så er hun helt bleiefri på dagen både i barnehage og hjemme. Nå får hun bare klistremerker om hun har bæsjet i barnehagen, for det tok sin tid før hun klarte det. Dette fungerte veldig bra for oss. Hun ville ikke sitte på potte eller sete på doen, så vi begynte bare rett på doen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...