Gå til innhold

"Lån" ol. som ikke blir betalt tilbake!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca et halvt år siden så lånte min søster 2000 kr av meg og sambo for å få betalt husleie, i tillegg så var jeg så "grei" at jeg ordnet riks-tv og mobilt bredbånd til henne på mitt navn (hun får ikke slikt, pga gjeldordning). Disse regningene kommer det ofte purringer og inkasso-varsel på, og jeg har betalt kanskje halvparten av disse for å "få de unna", og for jeg vil ikke ha noe betalings-anmerkning på meg pga dette.

Søsteren min er alene med to barn (9 og 11 år), og er arbeidsledig, og har en god del pengeproblemer.

Hun tar det vel litt som "selvfølge" at jeg betaler også, pga at jeg har "råd" til det, og at det er så synd på henne!

Begynner å bli ganske lei av dette nå, men jeg er en person som heller tier stille enn å skape konflikt!

Hva gjør man med slikt da?! :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De 2000,- kan du jo fåreslå at hun betaler for eksempel 200 i mnd på. Om hun har lite penger kan det være vanskelig å hoste opp 2000,- på en mnd.

Riks-TV og bredbånd tror jeg bare du kan glemme å få penger for. Si det opp om du ikke vil betale mer. Du viste at hun ikke hadde råd til dette og har tatt på deg ansvaret.

Skrevet

Hun lærer ikke å styre økonomien om du fortsetter å sy puter under armene på henne hvertfall. Jeg ville sagt opp riks-tv og bredbånd jeg, siden det ikke virket som at hun var interessert i det (i.o.m at hun aldri betaler regningene). Deretter bedt om en avbetalingsplan for de 2000,-

Dette blir det nok konflikt av, men i det lange løp tjener hun på det selv!

Skrevet

Du kan iallefall ikke la henne bruke det lenger! Hvis du fortsatt må betale for det, krever du utstyret inn fra henne, og gir det evt. tilbake hvis hun gir det pengene hun skylder.

Vet det ikke er lett, har vært altfor snill mot min egen mor jeg. Hun har til og med bestilt ting i mitt navn, for at jeg skulle betale for det, men ikke sagt ifra til meg før det kom. Men jeg bad vel om det som lånte henne 8000 kr, og har aldri fått det tilbake. Ikke alltid nær familie er til å stole på.

Skrevet

Det er vel ett års binding på disse tingene, bredbåndet funker jo sjelden da ettersom det ikke blir betalt til rett tid.

Riks-tv syns jeg ungene hennes ikke fortjener å bli "tatt fra", da det er de som ser tv, og ikke min søster, greit å ha når de er alene når hun er på kurs ol. gjennom nav (ganske ofte).

Huff..ikke lett dette nei!

Skrevet

Vel, det du egentlig sier er at du kommer til å fortsette å betale for henne? Ser ikke at du har så mange alternativer om du ikke vil betale hvertfall...

Skrevet

Må vel ta konsekvenser for å være "dum-snill", men skal si opp det når bindingstiden løper ut da, og håpe at hun betaler mest mulig i alle fall.

Pokker, hater at jeg er så lett-lurt.

Vil bruke pengene mine på meg, og betale ned mine lån, og kjøpe ting til meg selv :P

Skrevet

Dersom du har råd ville jeg gjort følgende;

Ta en prat med henne, dokumenter alle utgifter som gjelder henne og gi henne beskjed om at du (så lenge du har råd til det) kan ta imot delbetaling på kr 300 per mnd, frem til alle utlegg er nedbetalt. Da også rikstv og bredbånd.

Si også fra til henne at fra nå av gjelder følgende (ta det gjerne skriftlig med signaturer) at hun betaler i all hovedsak selv, klarer hun ikke det får hun spørre deg om hjelp. Gjør hun IKKE det vil hun kun få feks 2 sjanser. Altså, 2 inkassovarsler og deretter er det slutt. Du sier det opp og hun må ta kostnadene for oppsigelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...