lengter daler ned i skjul... Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 kan dere fortelle litt om symptomene..... feber? slappe? osv. hvor lenge var dere surklete? hvor tette og surklete var de? hvis det går å beskrive. hva ble behandlingen? sykehus?
Gjest ??? Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Oj, dette kan høres skummelt ut, men vi har hjertebarn med immunsvikt som ikke tåler vanlig medisinering, så ikke bli redd=) Det startet som en vanlig forkjølelse, men en morgen pustet han plutselig veldig tungt, hev skikkelig etter pusten. Men det gikk over. Produserte masse snørr og slim, men det var blankt og seigt og "trådete", typisk for rs, sa pleierne. Det er seigheten som er problemet, det er fryktelig vanskelig å få opp. Noe annet som er typisk er at de hjelper til med magenmusklene for å puste, så du vil se at babyen har inndragninger under ribbena og kanskje over brystbenet også Etter hvert ble han veldig slapp, antakelig fordi det var så slitsomt å puste. Huden var gråblek og gusten. Vi var på sykehus fra før da, og måtte ha behandling av respirator og c-pap pga viruset. De fleste med rs tror jeg ikke legges inn, og i så fall tror jeg som oftest ed behandles med inhalator og evt ekstra oksygen. Hvis du synes babyen din sliter med å puste så ring legevakten. Da kan du rådføre deg med dem, det er antakelig mer presist enn mitt skremselsinnlegg=) God bedring til småen!
Mamman til M&E Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Ikke for å skremme her heller men jeg trodde at alle med RS virus ble lagt inn på sykehus men mulig jeg tar feil. Fikk bare inntrykk av det da jeg var innlagt med lillemann før jul. Da var det mye snakk om RS virus, de barna ble slik jeg forstod det lagt på isolat for å unngå smitte. Ta kontakt med legevakt du Lykke til og god bedring
<3 coccinelle Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Min lille var innlagt før jul. Var 3 1/2 mnd. Han hadde disse inndragningene som beskrives her både under ribbeina og over brystbenet. Han var surklete i pusten, men vi skjønte ikke at han var så syk for han var egentlig ganske blid innimellom. Han hostet litt og var litt snørrete. Hadde ikke feber. Hadde vært forkjølet en stund på forhånd og hadde kruppaktig hoste noen dager før vi ble lagt inn. Da var vi på legevakten og fikk kortison tabletter som vi løste opp og gav han. Det var ikke noe å høre på pusten hans da (skrek mye så det var kanskje vanskelig å høre). Hos han var det negativ test på rs-virus men barnelegen sa det var de samme symptomene selv om det kanskje var et annet virus. Han fikk inhalasjoner med adrenalin og pulmicort (kortison) på sykehuset i fire dager og så fortsatte vi i fire dager hjemme etterpå. Tror nok de legger inn alle som er så små, men det er vel etter hvor mye symptomer de har. De blir vel ikke testet på om det er rs før de blir lagt inn.
<3 coccinelle Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Vanskelig å beskrive hvor surklete han var, men jeg ville uansett tatt kontakt med lege hvis jeg var i tvil. Vi trodde som sagt ikke det var så ille. Følte meg nesten litt hysterisk som dro til legen igjen noen dager etter at vi hadde vært på legevakten. Hvor gammel er han/hun?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Jenta mi var ikkje baby da, nesten 2år når det starta. Ho starta med hoste i april, MEN ho sleit veldig med det legen trudde var augekatarr men som eg sa var bjørke pollen allergi sida eg og pappan er veldig allergiske. Ho var tett og hosta men hadde ikkje feber, ho sto på alle fire og hosta og var egentlig litt utilpass. Eg var hos legen mange gonger og fikk til slutt prøve allergi mikstur til ho og fikk ein ny unge i hus, hosten blei bedre og augene slutta med våg, hadde kun om morgon. Så i juni var ho hostefri. Midt i juni starta hosten att, ungen på alle fire i senga og hosta.....starta ein fredag og blei bare verre og verre, men fint lite om dagen egentlig. Til legen att på måndagen, videre til røngte og lungebetendelse, virus da self. Havna på sjukehuset måndags kvelden da ho var veldig kort pusta og hadde innsøkk under ribbeina, eg sa til mannen min at ho pustar som det verste RS-ungen jo. Fikk tlf av sjukehuset uka etter om at ho hadde RS-virus også, er ikkje farlig når ho er så stor som mi, men at det var nok grunnen til hosten ho hadde hatt heile våren........... Var vanlig med ein liten pause på 3-4uker som ho hadde hatt, også kom det litt til men nå kom ho til å bli frisk sa legen...... ho blei det da. Eg meiner at ein burde ta slike problemer med babyar alvorlig. Eg meiner at dei burde ha testa jenta mi før me kom på sjukehuset for RS og det av den grunn at ho gjekk i bhg med mindre ungar og det er jo smittsomt og der var det mindre ungar som det kunne ha vert verre for enn mi. God Bedring
Gjest ??? Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Ok, jeg beklager, egentlig har jeg ikke peiling på hvor vanlig det er å bli innlagt med rs. Dumt å kommentere da.
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 6. januar 2009 #8 Skrevet 6. januar 2009 Lillegutten min hadde RS viruset da han bare var 5 uker gammel. han er i tilegg født 7 uker for tidlig så han var ikke kommet til den egentlige termindatoen engang da han fikk viruset. Han hostet litt og snørret en del i et par dager. det surklet også endel fra brystet hans. Han ble innlagt i ei uke på sykehus og fikk saltvann på forstøver som behandling. Han var heldigvis mildt angrepet av viruset og det gikk over fort med behandling. Det er viktig å komme til lege og evnt. at de blir innlagt på sykehus nå de har fått viruset. Er skumlest for de under året. Voksne får det også, men da bare som en kraftig forkjølelse. Sønnen min ble smitta av meg.. husker også at det skummet litt fra munnen hans, det var visst vanlig med rs virus, sa legen.
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 6. januar 2009 #9 Skrevet 6. januar 2009 Sønnen min var forresten ikke sånn kjempetett men hadde vanskeligheter med å hoste opp slimet siden det var så seigt. Han var ganske slapp, ville helst sove. men så var han jo veldig liten også.
Carta Skrevet 6. januar 2009 #10 Skrevet 6. januar 2009 Mini var sju måneder da han hadde RS. Begynte å bli forkjøla på fredag, var hos legen fordi han var veldig surklete på mandag, legen mistenkte bronkitt og ga oss effederin. Var hos legen igjen på tirsdag og ble sendt på legevakta for å få noen medisiner gjennom innhalator. Det hjalp en stund men utover kvelden var han like ille igjen, ringte legevakta og fikk beskjed om å trille en tur ute i kald luft, han ble bedre, men i det vi kom igjen var han like ille igjen og da fikk vi komme ned igjen, fikk oppløste kortisontabletter og innhalator, talentløs lege kom litt inn og ut (satt vel der i 3 timer eller no) og lurte på om han skulle sende oss på sykehus eller ikke, endte med å sende oss hjem mens sykepleierne var veldig bekymret og anbefalte oss å følge med på ham over natta. Dro til legen igjen onsdag morgen, da en annen lege siden fastlegevikaren vår hadde fri, han sendte oss på sykehus med én gang og der ble vi fra onsdag til lørdag ettermiddag. Lå på isolat og mini var kobla opp til en greie som målte oksygenopptaket i blodet hans nesten hele tiden. Han fikk en kur med kortison og noe adrenalingreier(?) med innhalator. Han lå litt lavt på oksygenmålinga så på lørdag morgen satt de på han 10-12 elektroder (heter det det?) over hele kroppen for å måle det mer nøyaktig og da fant de ut at det kanskje var noe feil med apparatet, så da bytta de maskin som viste at oksygenopptaket var supert, så på ettermiddag fikk vi reise hjem. Hvor tett og surklete han var? Veldig. (godt svar jah...) Vi hørte hver pust han tok og hørte at det surkla i pusten hans og la vi øret inntil brystet hans hørte vi at det var noe i luftveiene hans rett og slett. Ellers stemmer det bra at han pustet også med magen. Han hadde noe feber, men ikke veldig høy. En kaotisk forklaring, men er sånn ca sånn det var. Lenge siden jeg har tenkt over hendelsesforløpet.
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 6. januar 2009 #11 Skrevet 6. januar 2009 Sønnen min var forresten ikke sånn kjempetett men hadde vanskeligheter med å hoste opp slimet siden det var så seigt. Han var ganske slapp, ville helst sove. men så var han jo veldig liten også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå